Gjæringsbøtte som passer det nye vinskapet mitt

Hei!
Har nettopp kjøpt et sunwind vinskap med tanke på temp.kontrollert gjæringsmiljø. Lovende utvendige mål så jeg tok sjansen på at det ville gå bra.
Fikk dessverre ikke plass til "standard"-bøtten på 27 liter; bunnen går fint inn men toppen med lokk har mye større diameter og lar seg ikke presse inn. Hvis jeg tar av lokket får jeg presset den på plass så det er ikke så veldig mye som skal til men bøtta er dessverre for stor for skapet. 

Plast-ballong av "gammel" type uten lokk er for høy.

Noen som har tips til en type som kan passe? Bredde 36, dybde 40 og høyde 54. Tenkte f.eks. på den som følger med speidel-bryggeriet - noen som har noen mål på den? Brygger vanligvis 23 liter.

Hvis jeg ikke finner en som passer er det mulig jeg finner frem hammer for å "modde" litt på sidene av kjøleskapet. Kjøleribbene er bak i skapet så det er vel ikke så mye annet enn isolasjon i veggene, stemmer ikke det?
 

Vedlegg

  • P1000402.jpg
    P1000402.jpg
    55,7 KB · Sett: 678
  • P1000404.jpg
    P1000404.jpg
    20 KB · Sett: 670
  • P1000405.jpg
    P1000405.jpg
    32,6 KB · Sett: 666
Speidel lager en del flere gjæringskar, se f eks her: http://www.holzeis.com/product_info.php/cPath/36_38_160/products_id/768
140104.GIF


Type O, L = 510 mm, B = 350 mm, H = 520 mm

Passer bra med bredde og høyde (riktignok uten plass til gjærlås, men jeg har med hell gjæret med korken løst på istedenfor av samme årsak), bare ikke med dybden.

Men det er nettopp dybden som lar seg modde på en måte som er reversibel. Du kunne prøve å ta av døren, montere en krage på forsiden, og feste døren til det. Se bildene til Joakims fryser, han har brukt samme metode for å gi fryseren større dybde: http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,714.0.html
 
25 liters plastballong fra europris har mål
Bredde  28
dybde    28
høyde    45
god plass til en slik en hvis du klarer deg med 25 liters gjæringskar da  :)
 
a var speidel-bøtta på plass! Passer fint inn i skapet, gleder meg til å sette neste brygg  ;D

Måtte i god hjemmebrygg-tradisjon modde litt. Gjærlåsen er for høy men kan kuttes, det er vel bare å kompensere med litt mindre veske i den samt bruke ren alkohol e.l. - noe som ikke skummer slik som starsan. Har ikke testet med brygg enda men det ser lovende ut. Pusset litt av gummikorken også for å få den til å bygge mindre i høyden.

Temp-kontroll på skapet er fra 4-22 grader så dette må jo være et bra kjøp for hjemmebryggere som vil ha gjærskap og/eller en enkel kjøl til fat med beskjedne mål og WAF-faktor?

--
Som en liten bonus fant jeg ut at skapet passer bra til 19l fat (nyinnkjøpt i går ;)
Hva er beste kjøp mht. CO2 og trykkregulator om dagen? Fremdeles Ernst Nilsen & Petit for regulator? Har to fat.
 

Vedlegg

  • P1000463.jpg
    P1000463.jpg
    40,5 KB · Sett: 558
  • P1000465.jpg
    P1000465.jpg
    23,3 KB · Sett: 518
  • P1000467.jpg
    P1000467.jpg
    39,6 KB · Sett: 524
Smart!, hvor fant du dette?
Skulle hatt et vinskap for vin egentlig, men ser at et slikt er jo kurrant for gjæring, har lenge lurt på hvordan jeg skal holde en temperatur på 10 grader over lengre tid..

Har du testet dete nå?, og det fungerte bra?
 
Litt gammel tråd kanskje, men lar det stå til.

Er det noen som bruker Samsung RW33EBSS1 Vinkjøler til gjærings-skap?
Ser prisen på denne er fornuftig og målene (Netto dybde: 550 mm Netto høyde: 850 mm Nettobredde: 511)
passer greit til gjærkar. Den er dessuten rustet med kompressor og følgelig gjør den 3-18c.

Kunne fint tenke meg å gjære ut en lager mens Ales går i "fryseboksen"  :)

Altså noen som har den i bruk?

Legger til en link; http://www.samsung.com/no/consumer/appliances-kitchen/refrigerators-freezers/wine-cooler/RW33EBSS1/XEE-spec
 
den er jo ganske dyr sammenliknet med et kjøleksap..


http://prisguide.hardware.no/produkt/samsung-rw33ebss1-vinkjoler-153235
 
Bård skrev:
den er jo ganske dyr sammenliknet med et kjøleksap..

Synes ikke det var så stivt jeg  :)
En annen fordel er muligheten til å vidreutvikle den til kegurator iom
at det er et møbel i seg selv.

Men altså, spørsmålet var osv.
 
Tilbake
Topp