Gjæringsbøtte til sekundærgjæring

Da har jeg fått kloa i siste utgaven av How To Brew og her står det ikke lengre noe om det å stikke om til sekundær fat. Mao, unødvendig. Derimot påpeker han nå at tørrhumling re-introduserer oksygen i ølet. Dette får en kjapp gjennomgang med tre metoder som minimerer dette

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
 
Hehe, jeg har tenkt på noe i de samme baner. Bruke trakt eller noe ned i hullet for gjærlåsen etc. Viktigste er vel at man ikke får inn oksygen under lokket, så å lirke og være forsiktig hjelper nok en god del ifht å bare poppe lokket helt åpent.

En ting med flasker også, er scalping. Dette skjer uansett om man flasker vanlig eller bruker mottrykksfyller, om man er hjemmebrygger eller Sierra Nevada, men det skjer raskere ved høyere temperatur. Scalping er at plasten i korken absorberer aroma, og det som det går hardest utover er terpenene, og særlig monoterpenene, som da innbefatter myrcene, som gir den friske "grønne" ferske aromaen av humle. Det går ca tre ganger så raskt ved 25C som ved 4C..Og for å gjøre ting enda litt verre så virker dette på plasten i korken på en slik måte at permeabiliteten i plasten øker, slik at gasser (oksygen!) kan lettere trenge gjennom korken.. da ruller snøballen..

Værste eg har lest på lenge :eek:
For en kunnskap!
Får prøve å tenke på en patent :cool:
 
Tilbake
Topp