Tror det er veldig tynn plast i disse. Vanskelig å feste noe eller få det tett. Må være bedre å bare ha platen på utsiden. Hvorfor ikke bare bruke et kjøleskap? Mye billig på finn, og de firkanta dunkene går inn i det meste.
Gleden ved å bygge noe.
PID, 12V strømforsyning, isolasjon, 5cm x 5cm luke alu-plate, peltier-element, glass-silikon for å tette. Har snart alle delene nå, trenger bare et lagringskar. Det må bare bli bra.
Ja, jeg ser det blir solgt som det samme. Jeg tror det essensielle å se etter er at det må lukte eddik av silikonet. Dette er silikon som herder pga vannet i luften og ikke er giftig (selv om det ikke er noen garantier her selvsagt). Hvis du vil ha noe som er litt enklere å jobbe med så kan du blande litt potetmel i silikonet så går herdetiden dramatisk ned (Google "Oogoo").
Jeg har tenkt til å forsøke å få en så jevn silikonoverflate som mulig her. Jeg må ha en tank hvor jeg kan få en hånd inn og så bruke spytt eller jif eller noe for å få den så glatt som mulig. Tanken (no pun intended) er å få kjølelementet så høyt opp som mulig slik at konveksjonsstrømmene vil hjelpe til.
PID kom i posten i dag men det er forsatt over to uker til platene og kjøleren på "varm side" kommer.
Så en sak for et par dager siden, men husker ikke om det var her eller på fb, med et relativt lite kjøleelement på toppen, og en "stang" som så stakk ned i gjæringskaret. Noe liknende burde jo være mulig å lage, og enkelt å ta ut for vask
m-m. Så den. Det finnes to typer av dem. En bruker en kjølesløyfe med en bitteliten pumpe som pumper kjøleveske rundt i staven og den litt billigere og langt mindre effektive "massiv aluminiumsstav". Så det burde være mulig - men jeg tror ikke varmeoverføringen blir så bra med det begrensede utstyret jeg har tilgang på. Dessuten kommer jeg ikke på noen måte å få alt til å henge sammen. Har hverken utstyr eller kompetanse til å sveise så det legger litt begrensninger på hva jeg kan få til.
Ikke bruk aluminium inni gjæringskater. Det er så lav pH i ølet at det kan tære på aluminiumen. Skal du ha metall inni bør du bruke rustfritt. Ellers legger du bare en stor aluminiumsplate på utsiden av dunken.
Fant fin 25l dunk på europris. Har byttet ut aluminiumsplaten med et ståldeksel fra en SSD. Venter fortsatt på en litt kraftigere PSU så jeg kan drive hele greia.
Da er nesten alle delene på plass. Har kuttet hull i et kar og montert en stålplate. Så blir det et eller annet hack for å feste peltier-elementet til stålplaten og kjøleribbene til denne. Det går ikke helt fort fremover her.
Du kan sikkert feste peltierelementer med varmeledende lim, men det greieste er selvsagt å skru det fast. Ellers kan det bli vanskelig å bytte hvis det ryker, noe du må regne med at kan komme til å skje.
Post noen bilder av vidundermaskinen etter hvert
Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies) for å tilpasse innholdet, skreddersy din opplevelse og holde deg innlogget dersom du registrerer deg.
Ved å fortsette og bruke dette nettstedet, samtykker du i bruken av informasjonskapsler.