Gjæringsforløp og modning av Belgisk high gravity øl

Jeg satt en slags klosterøl for to uker siden. Brukte WLP500, OG på 1,084. Gjæret på 10 dager ned til 1.009 og etter diskusjoner på Facebook gruppa ble det sagt at en "modningsmetode" på slikt øl (westvleteren 12 klone) var å stikke om og settes på 5-10 C i 8-12 uker. For deretter å rehydrere en halv pakke tørrgjær sammen med sukkerlake (8.5g/L) ved flasking. Karbonering i 14 dager ved høy 20-talls temp før lagring i kjeller i x-anntall måneder. Dette ble langt og mye info, men har noen noe tanker om fremgangsmåten her? Jeg er mest usikker på å sette den kaldt etter kun 10 dager..
 
Jeg brygget noe lignende i november. OG 1077 FG 1008, brukte WLP530. Gjærte på 20 grader i 5 dager, så økte jevnt til 29 grader i de resterende 9 dagene.

Flasket etter 14 dager med et rør WLP530 i sukkerlaken (8gr/l) og satt 2 uker til karbonering på ca. 20 grader. Deretter lagret på 10 grader. Den begynner å bli bra. Mener å ha lest at Westvleteren 12 etter flasking lagres på 10 grader i 3 måneder.

Jeg ville uansett la den gjære ut 14 dager i primærkaret.
 
Brygget en dubbel med WLP500 og fulgte vanlig prosedyre; på flaske etter to uker, sukkerlake i omstikkingskaret, ingen ekstra gjær. Ingen problemer med karboneringen, men OG en del under det du skisserer, ca 1.070 tror jeg. Den har nå 7-8 mnd på flaske og har hatt en fin utvikling hele veien. Noen få flasker igjen nå.

Omstikking til sekundærkar for ekstra modning før flasking er noe som jevnlig har vært diskutert på forumet, og som jeg tror de aller fleste finner unødvendig. Med eller uten ekstra gjær så ville jeg fått det på flasker og la all modning foregå der!
 
Da spørs det om det blir flasking i løpet av uka likevel, å resten av modningen på flaske. MEN; nå som batchen har stått en uke på sekundær på 8grader. Vil ikke all gjæren ha bunnfelt? Kan jeg gjøre noe alternativt for å få noe sukkeret kan karbonere på - annet enn å tilsette gjær.. Sette den opp i romtemp igjen?
 
Tilbake
Topp