Gjæringskap og temperaturstyring

Heisann!
Har noen spørsmål jeg håper noen kloke hoder kan svare på.

Jeg har satt opp et lite underbenk-kjøleskap med en ITC-310T koblet til, og tenker å bruke dette til både gjæringsskap, og lagring av øl når det ikke gjæres noe. (liten leilighet, så dessverre alt jeg har plass til..)

På forumet her fins en del tråder om dette og jeg har lest mye, men ikke helt funnet svaret på det jeg lurer på. Problemer mitt ligger i overskyting når det justeres temperatur. Jeg kan stille temp på, si 18 grader, og ha den der. Fester da tempføler på bøtta med isolasjon slik at jeg kan måle så nært jeg kan temp inne i karet, og dermed kompensere for tempøkningen som er under stormgjæring.

Jeg opplever under mine testet med vann nå at selv om jeg har satt diffen på så høyt som 2 grader så kommer det alikevell ned i kansje 16 grader i vannet før det flater ut. Det er jo da også et problem at det må opp til nærmere 20 grader før den starter å jobbe, og samme regla om igjen om dere sjønner.. Jeg har ikke koblet varmeelement til enda, men har et 30W slynge-element som jeg tenkte å feste rundt gjæringsbøtta når det kommer.

Har dere noe tips til hvordan jeg kan få disse svingningene til å bli så små som mulig, og for å få holdt temperatur så jevn som mulig?

EDIT: Temperaturen i rommet skapet står er vanlig romtemperatur, rundt 22-23 så det skal ikke være nødvendig med varmeelementet så lenge jeg ikke vil hørere enn dette er min tanke.

Takk for svar :)

Andreas
 
Sist redigert:
Må du ikke sette diffen (hysteresen?) så lavt som mulig? setter du den på 2 grader, sp vil den vel vandre til 2 over og to under ...?
 
Å PID-kontrollere et kjøleskap er nok ikke en god idé. Jeg ville gått for Ørnegårds forslag, og prøve deg frem med hysteresejustering.
 
Det kommer an på hvor avansert PID-kontrolleren er. Men jeg er enig i at mye kan oppnås med hysteresejusteringen. Jeg har et skap med varmepærer der jeg har 0.4 grader hysterese og vanlig termostat med hysterese. Det fungerer bra for meg. Det svinger jo likevel en del mer enn dette intervallet på grunn av tregheten i systemet. For øvrig ville jeg ikke bekymre meg veldig for to graders svingning i lufttemperatur. På grunn av varmekapasiteten til ølet, så vil temperaturen i ølet endre seg mye tregere og være temmelig stabil selv om lufttemperaturen svinger.
 
Jeg har stilt ned til 0,3 nå og tester. Den er fortsatt slik at treghet i målingen gjør at den pga temp i skapet kjøler videre selv etter at kompressor stopper da den ikke kle kutter strøm til skapet før den er på oppnådd temp , men skal logge litt mer nå å feste sonden litt forskjellige steder så håper jeg å finne en god løsning :) det kan også være at selve vesken ikke ska vinger like mye ja, så det går sikkert fint.

Takk for svar! :)
 
Det kommer an på hvor avansert PID-kontrolleren er.

PID fungerer fint som varmestyring, men ikke med kjøleskap som må stoppe/starte kompressoren. Den vil ryke temmelig fort hvis den bare får korte pulser med strøm som er PID'ens måte å styre temperatur på.
 
PID fungerer fint som varmestyring, men ikke med kjøleskap som må stoppe/starte kompressoren. Den vil ryke temmelig fort hvis den bare får korte pulser med strøm som er PID'ens måte å styre temperatur på.
Ja, jeg ser den. Jeg mener likevel at jeg har sett innstillinger for "duty cycle" eller lignende for å si noe om hvor hyppig man kan skru av og på i avanserte PID-kontrollere.
 
Det er mulig, men da har PID liten hensikt, det er de raske pulsene og justering av disse som gjør at temperaturen holder seg jevn.
Uten dem kan man like godt bruke en av/på styring.

Mulig det fungerer på et peltier-elemement i en kjøleboks eller noe sånt.
 
Jeg er enig med deg for alle praktiske ølbryggingsformål, så jeg drar ikke diskusjonen videre.
 
Svingningene i temperaturen vil vel bli bra når du får på en varmekilde. Da vil den ta over når kjøleskapet slutter.
 
Tilbake
Topp