Gjæringskar til lagring/modning

Vladimir

Norbrygg-medlem
Hva slags gjæringskar bruker dere til å lagre/modne øl?
Jeg prøvde å se litt på hva som er tilgjengelig på markedet, men det ser ikke ut at det fins en enkel og billig løsning. Tenkte på noe rustfritt, eller andre materialer som egner seg til langtidsmodning, helst med tappekran. Det eneste jeg finner er Polsinelli, men de er ikke akkurat billige heller.
Er det beste å få tak i noen billige brukte fat og bruke hevert i tillfelle man skal flaske?
 
PET-gjærkar er vel det mest lufttette du får i en fornuftig prisklasse. Brukte det selv da jeg langtidslagra en kriek og en flamsk rød.

22 liter i carboy-typen både med og uten kran får du for ca 3-400 kr på Bryggselv.

 
Hva slags gjæringskar bruker dere til å lagre/modne øl?
Jeg prøvde å se litt på hva som er tilgjengelig på markedet, men det ser ikke ut at det fins en enkel og billig løsning. Tenkte på noe rustfritt, eller andre materialer som egner seg til langtidsmodning, helst med tappekran. Det eneste jeg finner er Polsinelli, men de er ikke akkurat billige heller.
Er det beste å få tak i noen billige brukte fat og bruke hevert i tillfelle man skal flaske?

Flat Bottom Fermzilla er et alternativ. Jeg har gått over til disse. De har ikke kran, men det er ikke noe problem å lage hull og installere.

 
Hva slags gjæringskar bruker dere til å lagre/modne øl?
Jeg prøvde å se litt på hva som er tilgjengelig på markedet, men det ser ikke ut at det fins en enkel og billig løsning. Tenkte på noe rustfritt, eller andre materialer som egner seg til langtidsmodning, helst med tappekran. Det eneste jeg finner er Polsinelli, men de er ikke akkurat billige heller.
Er det beste å få tak i noen billige brukte fat og bruke hevert i tillfelle man skal flaske?
Jeg ville brukt corneliusfat. Da er det enkelt å overføre til et annet corneliusfat etter modning for å fjerne ølet fra det som har bunnfelt.
Skal det flaskes gjøres jo det greit enten med mottrykksfyller eller beergun.
Og så kan fatet brukes som vanlig oppbevaring/servering når det ikke benyttes til modning.

Skal fatet være større enn 19 liter, så er det jo bryggeri-fat som er mest nærliggende.
 
Takk for alle svar. Hvordan er egentlig PET sammenlikned med glass, eller stål?

Enn så lenge har jeg kun 3 fat, så jeg trenger nok noe ekstra. Spørs om det er noe vits å investere 3-4 hundre i PET hvis man får et brukt fat for ikke så mye mer.
 
Takk for alle svar. Hvordan er egentlig PET sammenlikned med glass, eller stål?

Enn så lenge har jeg kun 3 fat, så jeg trenger nok noe ekstra. Spørs om det er noe vits å investere 3-4 hundre i PET hvis man får et brukt fat for ikke så mye mer.
Hvis du tenker på diffusjonstetthet, så er det dårligere - men godt nok, etter hva som blir sagt.

Men fat er nok bedre egna, ja. Jfr. det @LarsUlv sier, også. Eneste fordelen er at du får et større volum - og kan holde oppsyn med innholdet:).
 
Tilbake
Topp