Gjæringsproblemer med WLP400 til NØ Saison

Brygget BIAB for første gang i går (har laget 6 ekstraktbrygg før) og det ble en Saison fra Nøgne Ø. Laget starter på onsdag og pitchet gjær i går kveld. Det er fortsatt ikke noe aktivitet i gjæringskaret (17t etter pitching) og jeg begynner å bli litt bekymret. Temperatur i gjæringskaret kan ha vært litt varmt (28 grader), men det i oppskriften står at den skal gjære på 25 grader. Kan dette ha drept gjæren?

Har lest her inne at gjæren kan være litt treig, men synes dette var voldsomt.. Noen tips? Bør jeg kjøpe ny gjær?
Andre ting som kan ha ødelagt?
 
Høres kanskje litt usannsynlig ut at 28 grader kan ha drept gjæren. Når det er sagt var det en ganske varm temperatur å pitche den på, husk stormgjæringa ofte går såpass hardt for seg at temperaturen på gjæringskaret kan stige ~5 grader over romtemperatur.

Svaret ligger nok i hva slags betingelser du ga gjæren:
- Har du pitcha nok fersk gjær?
- Lagde du starter?
- Oksygenerte du vørteren godt?

En ting som kan være smart å gjøre i såndre situasjoner er å søke litt rundt på erfaringer andre folk har med gjæren, da ser du fort at det er flere som har opplevd at WLP 400 kan være treig. Jeg regner med du bruker oppskrift fra "Ølbrygging - fra hånd til munn", jeg lagde selv denne og synes den ble supergod.
 
Jeg ville ha pitchet gjæren på 19-20 grader og skrudd den gradvis opp til 25 grader når jeg hadde gjæringsaktivitet.
 
Jeg har denne stående til gjæring nå, den har stått i 12 dager. Brygget etter oppskrift etter boken "fra hånd til munn". Satt starter med WLP400 og pitchet på 18'C. Mesket i 90 min på 62-63'C, OG 1060 (spot on). Den begynte å gjære etter 10-12 timer. Har økt temperaturen gradvis opp mot 25-26'C.
3 dg 18'C
3 dg 20'C
2 dg 22'C
2 dg 24'C
Den står nå på 25-26'C, der skal den stå til den kan tappes.
Målte den i går til 1011, håper den gjærer ut litt til. Men jeg er uansett fornøyd med utgjæringen. Jeg var også spent på hvordan WLP400 ville oppføre seg, men den har vært grei med meg. Men så har jeg gitt den masse oppmerksomhet med å vugge litt på bøtten av og til samt økt temperatur under gjæringen.

Har tenkt og bruke 7 gr sukker pr ltr, noen som har noen tanker rundt sukker mengde?
 
Takk for gode svar. Har pitchet to rør og laget starter. Rørte også godt i vørteren for å få inn oksygen før jeg pitchet gjæren.
Tok en SG-måling på onsdag og den viste 1,020 ned fra OG på 1,050, så det er nok aktivitet og gjære jobber som den skal. Ble bare bekymret når jeg ikke hørte klukking fra gjærlåsen, men mistenker at det skjedde fordi jeg har ført ledningen til sensoren fra stc-1000 ned gjennom gummipakningen i gjærlåsen, så da lekker det sikkert noe luft der. Har varmebelte koblet til stc-1000 og gjærer på 25 grader som det står i oppskriften i "Ølbrygging - fra hånd til munn".

Noen mer elegante måter å få ført sensoren fra stc-1000 oppi gjæringskaret uten lekasje i gjærlåsen?
 
Takk for gode svar. Har pitchet to rør og laget starter. Rørte også godt i vørteren for å få inn oksygen før jeg pitchet gjæren.
Tok en SG-måling på onsdag og den viste 1,020 ned fra OG på 1,050, så det er nok aktivitet og gjære jobber som den skal. Ble bare bekymret når jeg ikke hørte klukking fra gjærlåsen, men mistenker at det skjedde fordi jeg har ført ledningen til sensoren fra stc-1000 ned gjennom gummipakningen i gjærlåsen, så da lekker det sikkert noe luft der. Har varmebelte koblet til stc-1000 og gjærer på 25 grader som det står i oppskriften i "Ølbrygging - fra hånd til munn".

Noen mer elegante måter å få ført sensoren fra stc-1000 oppi gjæringskaret uten lekasje i gjærlåsen?

Det er vanlig å ikke høre plopping fra gjærlåsen, spesielt om du har ført kabelen til sensoren gjennom vil jeg tro ;)

Jeg isolerer sensoren på utsiden av karet med et dobbelt lag med sitteunderlag fra europris, funker fjell.
 
Den klukkingen fra gjærlåsen har jeg gitt opp. Jeg gjærer altid uten gjærlås, tar heller prøver av for å se om den gjærer. Det lekker uansett ett eller annet sted fra bøtten har jeg erfart.
 
Tilbake
Topp