gjæringsskap/kjøleskap for gjæring fra 9-20 grader

Hei. Jeg tenkte å få kjøpt/laget et skap så jeg kan brygge pilsner og så jeg får bedre temperaturforhold generelt under gjæringen. Kjøleskap går jo stort sett opp til 7 grader, altså for kaldt.

Så hvordan gjør man dette?

Har bestilt en sånn temperaturkontroller fra ebay (Tlf 20L eller noe lignende), men hva Gjør man videre? Kobles kjøledelen på kjøleskapet til kontrolleren og den videre til en stikkontakt? Og samme for et varmeelement som frostvæske eller noe?

Skaffer jeg da et vilkårlig kjøleskap , fjerner kontakten på den og får koblet om på et vis?
Eller er jeg på bærtur? ;)
 
Dersom du har en temperaturkontroller kan sensoren på denne ligge i kjøleskapet. Så kobler du kjøleskapet til temperaturkontrolleren og stiller til ønsket temperatur. Romtemperaturen sørger for at tempen i kjøleskapet ditt stiger, og når denne når temperaturen du har punchet inn i kontrolleren, vil kjøleskapet slå seg på og kjøle ned til den andre grenseverdien du har satt :)
 
Fryseboks fungerer også fint. Har satt opp min med STC1000 som ekstern temperaturkontroll og frostvakt fra Jula (så vidt jeg husker) som varmekilde.
 
Den har jeg lest! Veldig bra og gode bilder! Men er selve koblingen til kjøleskapet jeg tenker på, for kan vel ikke bruke stikkontakten (eller ledningene fra den) , eller er det nettopp det man gjør kanskje?
 
Du kan la kjøleskapet være som det er, og koble støpselet fra dette rett i stikket som du har koblet til temperaturkontrolleren.
 
Dumme meg, burde skjønt den var for å skru av og på kjøleskapet og ikke koble på selve elementet selvsagt! Leste litt for dårlig gjennom. Takk for hjelp! Forresten mange gode innlegg dere har. Lest flere og fått mange gode tips!

Noen favorittpilsner? Gjerne litt kjapp gjæringstid...

Bare å vente på kontrolleren da zzzzzzzzzzz;)
 
Hei!
Den løsningen med STC-1000 så interessant ut. Muligens litt dummy-spørsmål til glennrlie her, men fungere det da slik at du kobler kjøleskapet i ene stikket og et varmeelment som du kjører inn i kjøleskapet i andre stikket? -Er det da den sorte ledningen på STC-1000 som er temperatursensoren, som da må ledes inn i kjøleskapet/varmeskapet?
 
Fikk dette vinskapet for 1000kr på finn: http://www.elkjop.no/product/hvitevarer/vinskap/RW33EBSS/samsung-vinskap-rw33ebss
Innvendige BxDxH (minste) mål er (40)44cm x (27)43cm x (50)70cm. Laget pilsner i 25l vanndunk fra europris, og det skal være plass til 30l gjæringsbøtte. Får akkurat plass til 24x0,33l flasker stående i bunn (er en kant nedi bak), og 32x0,5l over de. Da er det fortsatt to hyller igjen over til liggende flasker. Temperaturen reguleres trinnvis med 1c fra 18c ned til 3c.
 
Om det er en STC-1000 du har bestilt, kan du montere denne i en boks, og montere på stikkontakter. Her er en liten bloggpost på hvordan jeg har gjort det:

http://bryggerlauget.blogspot.no/2013/07/temperaturkontroll-stc-1000.html
Veldig fin beskrivelse, denne blir kopiert. En ting jeg lurer på. Har kjøpt et 100w varmeelement som da skal ligge i fryseren. Hvordan gjør jeg det med ledningen? Kan jeg borre et hull gjennom fryserveggen for å få ledningen ut? Tette selvfølgelig for å unngå temperaturtap. Eller kan jeg risikere å ødelegge noe som ligger i veggen? Hvordan har du gjort det?
 
Brukte en frostvakt fra Biltema i et kjøleskap, ledningen til denne klemte jeg bare mellom kjøleskapet og døra. For å sikre at ikke kjøleskapdøra åpnet seg, surret jeg en lastestropp rundt skapet og strammet til ;)
 
Kan legge til at jeg i ettertid har kjøpt slike varmekabler som jeg teiper fast til gjæringskaret i stedet. Funker bedre (mer effektivt og mindre forbruk) enn frostvakta.
 
Tilbake
Topp