Ok litt logikk og ikke minst tror ikke John Palmer rote.
Logikk: trener idrettsutøvere ved 1 moh og konkurrerer i 3000 moh? Nei selvsagt gjør de slett ikke det. Hvis gjæren får starte i temperaturen den skal jobbe er det logisk at den antakeligvis fungerer bedre. Den er formert og startet likt. Dersom en tar en lager gjær starter og gjærer den varmere vil det promotere celler som trives best i varmere temperatur, og gjær som trives i lavere vil ikke formere seg like mye. Gjør en det nok ganger får en endret stammen egenskaper. Ikke nok til 1 gjærstarter gjør det selvsagt. Det er jo en reduksjon i temperatur å gjøre dette. Det å kjøre varm starter er jo lignende noen gjør med å pitche varmt med mindre og kjøle ned.
Slik kjører jeg det fordi John anbefaler det, og jeg ser det er mye fortere liv i Gjæringskar enn om jeg ikke gjør det, samt diacetyl tester viser jeg har mindre diacetyl og trenger mye lavere grad av diacetyl-rest, derfor velger jeg å støtte meg til Johns anbefaling.
Om andre velger å ikke gjøre det, ikke tro på det så er det opp til hver enkelte. Det fungerer sikkert fint å ikke gjøre det. Noen pitcher varmt og kjøler som de mener er perfekt, noen gjærer W34/70 i 19 grader eller varmere og mener det er umulig å kjenne forskjell. Det er mange måter å komme frem.