Gjærkultur

Skal lage en ny starter, og den er som vanlig på flere liter (magnetrører). Dersom tapper av noe slurry i et sterilt prøveglass, hvor lang tid kan jeg lagre dette i kjøleskap før jeg lager ny starter igjen?

bjorf
 
Jeg har oppbevart gjærslurry til gjenbruk i kjøleskap i flere uker. Gjæren vil jo etter hvert bli mindre levedyktig, men dersom du lager en ny starter så vil jeg tro at du kan ha det i kjøleskapet i enda lengre tid. Det er bare å prøve. Det er forresten lurt å ha en sprayflaske med syre eller lignende for å spraye på utsiden av glasset når du skal bruke gjæren. Det er sikkert en del mikroorganismer i kjøleskapet ditt som du ikke vil ha i starteren ;).
 
En ide' jeg kom på er å sterilisere baby-glass i en trykk-koker (20 min på 150 °C), og etterpå ha på spesielle lokk som man får kjøpt på http://www.phytotechlab.com
Det kjekke med lokkene er at de skal kunne "puste", og dermed slipper man å bekymre seg for overtrykk. Men klart; Alt har vel sin grense!

Jeg bruker Phytotechlab ifm. kloning av banan-kultivarer, og kan gå god for at disse lokkene holder det som er inni glassene sterilt.

Ulempen er at et babyglass ikke rommer mye volum, men man kan jo evt. bruke flere? Ihvertfall skal det være mulig å holde en "Gjær-kultivar" gående over lengre tid uten å bekymre seg for mye over kontaminering.

Erlend
 
Tilbake
Topp