Gjærmengde igjenn.

vel, brygger ikke pils med tørrgjær men hører de som gjør det synes det blir dyrt med tørrgjær når anbefalt dose skal brukes, de brygger 30 liter.
Jeg og Gustav hadde samme diskusjonen og kokluderte med at tørrgjær ikke var spesielt billig i forhold til fersk når anbefalt dose skulle brukes.
Vet ikke om jeg greier og finne igjen den tråden.

Hvis dere har regnet på det stemmer det nok. Men tid/arbeid? Skal man trekke vørter ut av et annet brygg så må det brygget skaleres, men du trenger fortsatt en stor starter for å få god gjærvekst på en pakke tørrgjær.

Tid er ikke penger for alle :) 1kg malt = 5 liter vørt = 500 gr. DME = ca 12 kr i malt = 50 kr i DME
Men poenget er ikke å lage vørt til starter men at det går mye tørrgjær så det lønner seg ikke sååå veldi med tørrgjær.

Men trenges det stor starter til tørrgjær så betyr vel det at det uten starter så går det med mye tørrgjær og da ble det ikke billig.

Beregner man starteren annerledes hvis en bruker tørrgjær. Har aldri satt starter på tørrgjær.

Får prøve det når jeg brygger neste lager. 2 pakker tørrgjær blir fort 140 kroner der jeg handler. Og viss en skal lage en dobbelbock så blir det fort over 3 pakker på 12.5 liter vørter.

Jeg tok litt i går etter å ha regnet på det nå. Trengs faktisk ikke så veldig store startere. Men 1L vil gi ganske liten gjærvekst, 2L derimot. Da har jeg tatt utgangspunkt i 200mrd i en pakke.

• Like
Reaksjoner: Mc.
Er det så mye som 200 milliarder i en pakke da? Mulig jeg husker feil, men mener å huske at 34/70 pakken garanterer 6 milliarder pr gram. Jeg går ut i fra 10 milliarder pr gram.

Er det så mye som 200 milliarder i en pakke da? Mulig jeg husker feil, men mener å huske at 34/70 pakken garanterer 6 milliarder pr gram. Jeg går ut i fra 10 milliarder pr gram.
Bruker ikke Mr. Malty noe sånt? 18 kanskje?

Hva brygger du meg ? Speidel 10 L ?

Er det mulig og fx starte med 3 liter og 1 pk gjær og så ta resterende 9-10 liter.

Atna brygger først 25 liter på 1 pk ferskgjær, stepper opp til 100 liter og så til 1000 liter i følge bryggeren selv.

Jeg tok litt i går etter å ha regnet på det nå. Trengs faktisk ikke så veldig store startere. Men 1L vil gi ganske liten gjærvekst, 2L derimot. Da har jeg tatt utgangspunkt i 200mrd i en pakke.

Jeg har satt 3 brygg med lager (helles, pils, og vienna) nå, med utgangspunkt i to pakker 34/70 som jeg først kjørte i en 3 liters starter på vørter jeg har tatt av fra brygg jeg likevel brygget, og som altså ikke kostet mange kronene. Det er ikke så mye ekstra arbeid med den vørteren. Jeg skal dessuten fortsette å bruke gjæren, som så langt har kostet meg ca. 30 kroner per brygg. Skulle jeg kjøpt nok gjær til hvert brygg (25 liter gjæret på 8-9 grader krever 4 pakker), ville det blitt 180 kroner per brygg - eller totalt for de tre bryggene 540 kroner.

Sjøl om jeg kunne prøvd å greie meg med tre pakker til hvert brygg, blir det likevel snakk om penger her. Ganske mye over tid.

Har lest litt rundt omkring og det virker som om det er vanlig å bruke 2 pakker rehydrert på 25 liter.
Det står også på omtalen til Brewersfriend for 34/70.
Så hvorfor jeg får et helt annet resultat med kalkulatoren skjønner jeg ikke. Hvis en går ut i fra 20 milliarder pr gram så skjønner jeg. Men hvis jeg har forstått databladet for fermentis-saflager-w-34-70 rett så garanterer de 6 milliarder pr gram. Gjerne arrester meg om jeg er helt ute å kjører.

Har lest litt rundt omkring og det virker som om det er vanlig å bruke 2 pakker rehydrert på 25 liter.
Så hvorfor jeg får et helt annet resultat med kalkulatoren skjønner jeg ikke. Hvis en går ut i fra 20 milliarder pr gram så skjønner jeg. Men hvis jeg har forstått databladet for fermentis-saflager-w-34-70 rett så garanterer de 6 milliarder pr gram. Gjerne arrester meg om jeg er helt ute å kjører.
Ser nå at databladet sier 8-12 gram pr 10 liter ved temp 12 grader og mer. 20 - 30 gram ved 9 grader. Da stemmer det bra med 2 pakker på 12.5 liter som jeg brukte sist med en temperatur på 10 grader.

Fordi kalklatorene ikke er fra Texas Instrument og dermed veldi unøyaktige.
Gjør som Finn Berger.

Fordi kalklatorene ikke er fra Texas Instrument og dermed veldi unøyaktige.
Gjør som Finn Berger.
Hadde vært greit med en kalkulator som tok hensyn til temperatur også.
Kikket på mr malty sin igjenn. Den har bare gallons som måleenhet. La inn 3 gallons for 12.5 liter. Fikk en pakke tørrgjær som svar og litt over 200 milliarder celler som nødvendig mengde. Så da regner den ca 20 milliarder pr gram som Miguel skrev.
Da er det kanskje jeg som leser databladet feil. Får legge inn 200 milliarder pr gram i Brewersfriend sin kalkulator ser det vel bedre ut.
Jeg brygger med BIAB og skyller. Legger malten i en vaskepose for BH kjøpt på Cubus. Den har lukking med glidelås så jeg hiver posen i kjelen og etter istedet for å røre. Etter 2-3 ganger i løpet av mesket iden.

Tilbake
Topp