Gjærmengde til 50 liter

Hei alle sammen!

Vel, jeg har noen spørsmål angående gjær. Hvem har ikke det?

For det første, så skal jeg sette to brygg til uka. Det blir nok en IPA på femti liter, og så tenkte jeg å prøve meg på en belgisk tripel, rundt 25 liter.

Planen er å bruke Wyeast sine Activatorpakker. Jeg er ikke interessert i å kjøpe ti pakker med gjær, og lurer på hvor mye jeg vil trenge til disse volumene, sånn ca.?

Er det noen som har erfaring med å lage en femliters gjærstarter ut av én Activatorpakke fra Wyeast?

Håper noen kan hjelpe meg med dette.

Takker på forhånd!
 
her er en kalkulator for å regne ut den ideelle gjærmengden man trenger.
Har ikke noen erfaring med å lage så store startere, men tror ikke jeg ville laget de noe større hvist du benytter deg av en pakke (dette blir dog synsing fra min side)
Du kan jo f.eks sette ett brygg på ca.20l som du bruker som en slags step up starter.
 
Steinarja skrev:
Har ikke noen erfaring med å lage så store startere, men tror ikke jeg ville laget de noe større hvist du benytter deg av en pakke (dette blir dog synsing fra min side)
Du kan jo f.eks sette ett brygg på ca.20l som du bruker som en slags step up starter.

Visetter stadig vekk opp startere på over 10 liter ut fra EN pakke. Men vi bruker kraftig magnet rører og gjær næring. Det du kan gjøre er bruke den kalkulatoren som Steinarja linker til. Du kan og bruke denne

http://www.wyeastlab.com/hb_pitchrate.cfm Den gir et noe lavere tall enn mrmalty. og denne

http://www.wyeastlab.com/hb_pitchrates.cfm
Det vi gjør nå er å sette opp en starter på 4 liter ut fra en pakke. Sette denne på røreren, la den gå helt ut.  vi lar den  den bunnfelle for så å helle av den nå blanke vørteren over gjærlaget.
Så setter vi opp 2 nye  starter på 4 liter i hver sin kolbe, fordeler den 1. gjæren noenlunde likt i begge kolbene og lar de gå helt ut på nytt. Vi har regnet oss frem på div kalkulatorer at dette skal fungere fint. Det er neppe helt optimalt, men men ;)
Vi har alltid  god utgjæring, og har ikke merket noe feil med det ferdige produktet :godtoel:
 
Skulle kanskje skrevet litt mer detalijert, tengte på hvor mye starter det er optimalt å tilsette en pakke til med en gang.
Du tilsetter ikke 1pakke til 10l på en gang? Du tilsetter den først 4l, så helle av overflødig vørter å tilsette ny når gjæringen er over slik jeg forstår.
Ved å lage en step up starter kan man lage så mye gjær man bare vill, bare helle av å tilsette ny vørter helt til du har nokk.

Noen som vet hva høyest anbefalte mengde starter man kan tilsette en pakke til, altså ikke en step up starter.
Ser ut som Mr.malty hopper over fra 1pakke til to hvist starteren paserer ca.8,5l.
 
Tilbake
Topp