Klar Urt og Irish moss brukes i vørteren de siste minuttene av kokingen. De hjelper med å koagulere proteiner i kokekjelen. Isinglass tilsettes ølet etter gjæringen er ferdig, gjerne i det det tappes på fatet. Det hjelper med å bunnfalle gjær, fordi isinglassen har motsatt elektrisk ladning av gjæren. Det bunnfeller kun i liten grad protein. Når det er sagt, er det et ganske effektivt klaringsmiddel. Om du tapper på flasker, kan du bruke isinglass på to måter: Du kan enten tilsette det til gjærkaret for å bunnfelle mest mulig gjær før flasketappingen, eller til dunken du stikker om ølet til når du primer med sukkerlake før flasketappingen. Om du gjør det første, ville jeg ha gitt ølet en eller to dager før jeg hadde stukket det om. Problemet med å gjøre det siste er at gjæren klumper seg i relativt store klumper (det er dette som får den til å bunnfelle raskt), noe som kan synes lite delikat ved servering. Jeg ville anbefale deg å gjøre det første, altså klare i gjærkaret, selv om dette kanskje vil resultere i at ølet ikke blir like fort klart i flaskene... Såpass nærme NM er det ikke sikkert ølet blir Karbonert/klaret ferdig uansett om du bruker klaringsmiddel eller ikke, men det er verdt et forsøk.