Gjærnæring

Kan være en fordel å bruke denne gjærnæringen når man bruker flytende gjær?
Brewer's Choice - Wyeast Nærings Blanding (http://vinogbar.no/index.php?cPath=35_129_136)

Jeg anbefaler *alle* å benytte gjærnæring. Selv mener jeg å ikke lenger å ha problemer med utgjæring i ølene mine. Jeg merket stor forskjell når jeg begynte å bruke dette. Utgjæringen er mye raskere og mer komplett.

Dette gjelder både om du bruker tørr eller flytende gjær.

Er helt enig med Grove her. Jeg synes også at jeg får en bedre utgjæring etter at jeg begynte med gjærnæring :beersmiley:

Ok. mange takk Grove og GeirJ. Men så var det isinglass. Et universal klarings middel til både øl og vin. Det hadde vert veldig greit å ha da jeg legger endel vin også. Men er det noen som har erfaring med dette til øl?

Jeg bruker ca. ett gram isinglass oppløst i en drøy dl kokt, kaldt vann. Pleier dere å bruke gjærnæringen i starteren eller i vørteren, eller begge deler? Klar Urt er foredlet Irish moss, så det skal brukes under kokingen, ikke ved tapping. Isinglass hjelper til med å bunnfelle gjæren raskt og effektivt, Irish moss (og Klar Urt) er med på å få god utfelling av proteiner under kokingen av vørteren.

Jalle skrev:
Problemet da er at jeg bruker ikke fat, jeg bruker flasker. Kan man bruke Isingglass på samme måte som med Irismoss og Klar Urt?

Kan man det? Spør for å klarne PF til NM... på 1,5L flasker. ikke tappet ennå...

Klar Urt og Irish moss brukes i vørteren de siste minuttene av kokingen. De hjelper med å koagulere proteiner i kokekjelen. Isinglass tilsettes ølet etter gjæringen er ferdig, gjerne i det det tappes på fatet. Det hjelper med å bunnfalle gjær, fordi isinglassen har motsatt elektrisk ladning av gjæren. Det bunnfeller kun i liten grad protein. Når det er sagt, er det et ganske effektivt klaringsmiddel. Om du tapper på flasker, kan du bruke isinglass på to måter: Du kan enten tilsette det til gjærkaret for å bunnfelle mest mulig gjær før flasketappingen, eller til dunken du stikker om ølet til når du primer med sukkerlake før flasketappingen. Om du gjør det første, ville jeg ha gitt ølet en eller to dager før jeg hadde stukket det om. Problemet med å gjøre det siste er at gjæren klumper seg i relativt store klumper (det er dette som får den til å bunnfelle raskt), noe som kan synes lite delikat ved servering. Jeg ville anbefale deg å gjøre det første, altså klare i gjærkaret, selv om dette kanskje vil resultere i at ølet ikke blir like fort klart i flaskene... Såpass nærme NM er det ikke sikkert ølet blir Karbonert/klaret ferdig uansett om du bruker klaringsmiddel eller ikke, men det er verdt et forsøk.

Hei. Har bestilt gjærnæring fra wyeast sammen me gjær, og lurer på kor masse og kati æ ska ha detta oppi både starter og hovedvørter. Ska lage en IPA der OG ska bi 1070. Og vørter mengde ska være 25 liter, og starteren tenkte æ å lage på 2 liter me 2 pakka Wyeast activator.

Kan det være gavnlig å putte litt næring i når man stikker om med sukkervann før flasking?

..for å sikre rask og effektiv karbonering.

Skal brygge i kveld, og har for første gang laget meg en starter.  :skitbra: Bruker som regel tørrgjær, men denne gangen ble det flytende gjær.  

Lurer nå på om jeg skal bruke gjærnæring i vørteren når jeg brukte gjærnæring i starteren?
Brukes denne næringen opp av gjæren i starteren slik at jeg bør tilsette mer i vørteren?

Er det en god ide?
Skal brygge en bitter med White Labs Dry English Ale WLP 007. Burde jeg Putte gjærnæring i starteren, eller burde jeg ha det i vørteren?

Takk for svar!

-Thomas

Tilbake
Topp