Gjærnæring

bruker ingen av delene.
brygge salter var nytt for meg, men irish moss har jeg bare ikke giddet å kjøpe.

Jeg har planer om å bruke gjærnæring til mitt neste brygg, og ser på sidene til Bryggselv.no at de har 2 typer, WLN1000 og servomyces. Det står at disse kan brukes sammen, men trenger jeg begge to?
Jeg bruker tørrgjær til mine øl, hvis det har noen betydning.

Vi er akkurat kommet i gang med fersk gjær. Artikkelen på medlemssidene er gull, litt skummel ved førstegangs gjennomlesning, men med smarte kalkulatorer på nett er dette egentlig ganske rett frem (vi snakker nivå 1 altså, simpel starter; spraymalt, farrisflasker og risting). Bruker folk gjærnæring og i så fall hva bruker dere?

Jeg bruker white labs sin gjærnæring i vørteren. Tilsetter en halv t-skje når det er 5 minutter igjen av kokinga.

Akkurat fått det i hus, 1/2 teskje pr. liter i starter og kommer til å bruke en 1/2 teskje i 10 siste min. på kok.

Samma her, bortsett fra i går; da glemte jeg næring under kok, så tilsatte rett etter. Det var altså starteren. Jeg regner med at det går superbra...  ;D

Jeg deler servomyces-pillen i to, og tilsetter halvparten i starteren og halvparten i kokeren mot slutten. Den eneste forskjellen jeg har merket er at jeg kan være sikker på at det har gjæret heeeeelt ut etter to uker.

Thomas D skrev:
Odland skrev:
Wyeast gjærnæring i starter. Servomyces i kok.
Hvorfor akkurat sånn? Har begge liggende, men ikke brukt noen av dem.

Wyeast sin næring er grei å dosere. 1/2 ts per liter starter er en fin ting. 1 pille Servomyces i vørteren er er også enkelt å dosere.

Hei. Skal forsøke gjærnæring denne bryggingen for å se om jeg oppnår mer nedgjæring.Ser at folk tilsetter gjærnæringen 10-15 min før slutt koking. Er næringen fullstendig vannløselig og blir i løsningen? Eller kan bunnfelling før omstikk til gjærfat eventuelt bruk av irish moss og tilsvarende bidra til at næringen blir felt ut av vørteren igjen? 
:jaha:
[tr][td]

Tilbake
Topp