Gjærnæring

Irish moss skal ikke påvirke næringen. Tilsett 15 min før kokeslutt. RDWHAHB.

Gahr skrev:

Kortet ned sitatet til det essensielle (ihvertfall for meg nå :)
Litt på siden.
Ser igjen på Kinn videoen. Intro tekst:
Denne tidskorta filmen viser korleis gjæringa vert gjort på Kinn Bryggeri.
Gjæra vi brukar her er Wyeast 1318 London Ale III og den brukar fem dagar ved 21 grader Celcius på å gjære ut.
Det øvste proteinlaget vert skumma av etter 24 timar og gjær for neste brygg vert hausta før omtapping.
OG 17 grader Plato og FG 4 grader Plato etter fem dagar.

har ikke sett hva Platoverdiene betyr, men lurer på både det om gjæring i åpne kar krever svært sterile forhold, og om det menes at gjæringsprosessen på Kinn avsluttes (det flaskes) etter disse fem dagene.

heisann.
jeg sitter her med en rug ipa fra bryggselv.
brygga detta igår med stor suksess vill jeg si, til å vere mitt første allgrain brygg.
brygga det på en brew in bag 30l på induksjons plate.
å havna på 1060 på hydrometret etter kok. 23,5l
tilsatte 2 rør med wlp007. ca. kl. 21.30 å rista dunken godt.... men det skjer ikke noe enda kl.09.00
hvor lang tid skal det ta før det begyner å boble i låsen?
har bare brukt tørjær tidligere å det har vert igang på denne tiden :bank2:

Slapp av. Det kan ta over et døgn før det begynner å ploppe i gjærlåsen, uten at det er noe grunn til bekymring. Når du bruker våtgjær er det forresten alltid en idé å lage en starter, men det går nok bra uansett, skal du se.

så bra da for det lukter godt å smaken på vørtern var ikke helt vekk den heller :)
Kjetil S skrev:
Slapp av. Det kan ta over et døgn før det begynner å ploppe i gjærlåsen, uten at det er noe grunn til bekymring. Når du bruker våtgjær er det forresten alltid en idé å lage en starter, men det går nok bra uansett, skal du se.

Passer kanskje bedre i tabbetråden den her, men jeg tar den her. Kokte opp DME og vann som vanlig, men tenkte jeg skulle prøve næring i starteren denne gangen. Tilsatte næringa når det gjenstod 5 minutter av kokinga. Problemet var at det tok ca. 1/2 sekund fra jeg hadde næringa i til hele plata var full av starter. Det kokte over fort gitt. Har dere andre i næringa i fra starten av?

Har kjøpt denne hos bryggselv der sår det att den skal kokes i de siste 5 min av koketiden, men jeg ser på forskjellige oppskrifte på nettet att de bruker 15 min på gjærnæringen, men kommer det ann på hvilken produsent att noen bruker 15 min på gjærnæring?

Link til produktet jeg kjøpte hos bryggselv:

http://www.bryggselv.no/products/wln1000-gjrnring

På min tror jeg det står 10 minutt, så kan ikke ha all verdens å si. Jeg pleier hive den i den nærmeste humledosen mellom 15 og 5 min.

La meg benytte anledningen til å fraråde alle å tilsette gjærnæring i erlen-meyer kolben når den står med kokende starter på komfyren..... :noway:
Dette prøvde jeg sist da jeg sto i litt andre tanker :bank2:
Jeg påminnes denne vonde opplevelsen den dag i dag, både av kjerringa som hørte meg hyle for første gang, samt skuffer, skap og stekeovn som fremdeles er litt klissete i hengslene :cheeky:
4 liter starter ble til en skumsopp som gikk langt opp i vifta på komfyren... :eek:
Salutt!

Jeg bruker alltid gjærnæring i mine startere. Bruker også foam control for å unngå at det koker over. F.eks denne http://www.bryggselv.no/products/defoamer-foam-control-

arefsahl skrev:
Jeg bruker alltid gjærnæring i mine startere. Bruker også foam control for å unngå at det koker over. F.eks denne http://www.bryggselv.no/products/defoamer-foam-control-
LasseO skrev:
arefsahl skrev:
  +1
Vidundermiddel!

Jeg lurte på om det er en ting som bør brukes når man bruker tørr gjær ikke når man bruker fersk gjær?

Jeg bruker gjærnæring i starter, men tenkte i tillegg å bruke det i vørteren ved/før kok. Når bør denne tilsettes i prosessen?

Har tidligere erfaring med å tilsette det i kokende starter, som resulterte i en eksplosjon av varm vørter utover HELE kjøkkenet..... :bank2:

En halv teskje noen minutter før kokeslutt. Ha en kopp med kaldt vann liggende i nærheten av kjelen, det er nok til å hindre vørteren i å koke over.

Tilbake
Topp