Gjærrester og annet grums langs kanten

Marius K.

Norbrygg-medlem
Vil det sette usmak på ølet om noe av gjærrestene og grumset som setter seg langs kanten på gjæringskaret under gjæringen faller ned i ølet? Når jeg tørrhumlet i dag la jeg merke til at litt av restene av "kantgrumset" hadde falt nedi. Grunnen til det er at gjæringskaret står litt skjevt inne i gjæringsskapet sånn at når karet settes rett på gullet så vil noe av grumset langs kanten havne under overflaten på ølet, og sikkert derfor noe løsnet.
 
Er ingen problem. Er tross alt en stor haug med gjær og gjærrester som ligger i bunnen å koser seg.
 
Mener å huske og ha lest i How to brew at det kunne gi usmak om man fikk de restene som er klistret opp etter kanten inn i ølet, men kunne ikke finne det igjen sånn umiddelbart. Er vel ikke bare gjærrester, men en del annet grums og, er det ikke?
 
Er vel stort sett gjær,proteiner, humle rester og vørt. Kan ikke se for meg at det skal klare å ødelegge ølen din.
 
Dette skjer vel med alle. Blir alltid en krans av drit som sitter fast etter at krausen har lagt seg.
 
Dette skjer vel med alle. Blir alltid en krans av drit som sitter fast etter at krausen har lagt seg.

Ja, man får alltid en krans med drit som setter seg fast. Spørsmålet var vel om det kan sette usmak om noe av den driten løsner igjen og detter ned i ølet.
 
jeg har lest mange steder, blant annet hos John Palmer ja at kraus smaker drit og lett gir usmak hvis mye havner i ølet. coopers sine nye gjæringstanker inneholder en krausenring som tas ut etter stormgjæring nettopp for å kunne fjerne hele krausen enkelt og greit slik at du sitter igjen med helt ren og fin gjæringsdunk uten fare for kraus i ølet.
men, det at litt kraus kommer i ølet og faller til bunns gjør nok ingen merkbar skade.
 
Låner denne tråden litt jeg, så jeg slipper å starte en ny og nesten identisk.

Jeg har problemer med at store deler av krausen løsner og flyter rundt i ølet når det er ferdig gjæret. Dette har skjedd på de 4-5 siste batchene, men jeg merker ingen usmak av det. Jeg pleier bare å koke en sil eller noe og spa det ut, men det er ganske irriterende. Spørsmålet mitt er om noen vet hvorfor dette skjer? Det ser ikke ut til å ha noe som helst å gjøre med om karene blir flyttet eller ikke, for de to siste batchene har stått på nøyaktig samme sted i 4 uker, og det samme skjer...
 
Sett ølet så kaldt som mulig noen dager så faller det meste til bunns.

Sent fra min D6603 via Tapatalk
 
Låner denne tråden litt jeg, så jeg slipper å starte en ny og nesten identisk.

Jeg har problemer med at store deler av krausen løsner og flyter rundt i ølet når det er ferdig gjæret. Dette har skjedd på de 4-5 siste batchene, men jeg merker ingen usmak av det. Jeg pleier bare å koke en sil eller noe og spa det ut, men det er ganske irriterende. Spørsmålet mitt er om noen vet hvorfor dette skjer? Det ser ikke ut til å ha noe som helst å gjøre med om karene blir flyttet eller ikke, for de to siste batchene har stått på nøyaktig samme sted i 4 uker, og det samme skjer...
Hvilken gjær er det snakk om?

Sendt via Tapatalk
 
Har dessverre ikke mulighet til å sette så mye kaldere enn det er nå :( Det ene karet jeg har stående nå stått 5 uker, og det synker ikke til bunns enda. Det er aller verst med US-05, men forekommer med andre typer også (WLP 530 f.eks.). Blir kjempeglad om noen har en løsning her! Bruker for øvrig stoutrens til rengjøring.
 
Dersom jeg ser det ligger tykt etter en uke, svirrer jeg på dunken slik at alt blir bløtt og gjær/humle slipper CO2 bobler gjennom. Viktig at gjærlåsen ikke suger O2. Gjør det forsiktig
 
Det er aller verst med US-05, men forekommer med andre typer også (WLP 530 f.eks.)
WLP 530 er en topphøstingsgjær, US-05 er vel også godt egnet til topphøsting. Disse vil sette seg av som et lag på toppen av ølet og ikke falle til bunnen slik de fleste andre gjærtyper gjør.
Slik msevland foreslår, eller slik du allerede gjør (som jo i praksis er topphøsting av gjæren) fungerer helt fint.
Cold Crash vil også kunne få gjæren til å falle til bunnen, men det var jo ikke et alternativ.
 
Kikket oppi nå etter litt vugging, og alle "flåtene" har forsvunnet! Får la den stå til over helga før jeg flasker. Takk for hjelpen :)
 
Ja, man får alltid en krans med drit som setter seg fast. Spørsmålet var vel om det kan sette usmak om noe av den driten løsner igjen og detter ned i ølet.
Husk den den kanten av drit som sitter igjen er rester av stormgjæringen hvor resten har falt ned i ølet. Det har ingenting å si.
 
  • Like
Reaksjoner: Moi
WLP 530 er en topphøstingsgjær, US-05 er vel også godt egnet til topphøsting. Disse vil sette seg av som et lag på toppen av ølet og ikke falle til bunnen slik de fleste andre gjør

Nå er det vel mest WLP530 som er en ekte topphøster av disse to. Så US-05 skal vel litt lettere falle til bunns. Jeg vet ikke helt, har ikke allverdens erfaring enda.

Sendt via Tapatalk
 
Hatt god erfaring med topphøsting med US-05 de få gangene jeg har brukt tørrgjær.
 
Tilbake
Topp