gjærstarter av slurry

Hei jeg skal sette meg en red ale i morgen, og tenkte jeg skulle gjenbruke slurry fra forrige øl. Om jeg forstår mrmalty så trenger jeg 129 ml slurry, fra en høsting gjort 21.Mai, for 20 liter vørter på 1.050 O.G (slurryn er forholdsvis tjukk). Men jeg leste en plass at det er en fordel å lage en starter av det, men pga at jegbruker slurry så er jeg usikker på hvordan jeg lager starter av det. Noen som har råd?

MvH
Erik

Jeg har aldri skjønt meg på mengde gjær i slurry, og har heller ikke fått svar når jeg har spurt om det her inne. Så her safer jeg og bruker hele slurryen i starteren etter dekantering. Det er stort sett en liter slurry (den grå delen nederst i glasset) og et par liter starter (med 10% spraymalt) som snurrer på magnetrører et døgn, med små doser O2 innimellom. Jeg hiver hele starteren i vørteren, og det blir godt øl hver gang.

Du gjør akkurat som vanlig, bortsett fra at du tilsetter slurry istedenfor vanlig flytende gjær når starteren er avkjølt.

Men om en gjør det akkurat som ved vanlig starter, kan en ikke ende opp med for mye gjær i vørteren da, slik at den gjærer for fort?

Tilbake
Topp