Gjærstarter-feil

Heisann.

Håper noen kan hjelpe en amatør...
Jeg gjorde selvfølgelig en del nybegynnerfeil da jeg laget min første gjærstarter i går og lurer nå på om den kan brukes eller om den kan tømmes ut i vasken. Først glemte jeg å be om produksjonsdato for den flytende gjæren og bestilte derfor for lite gjær ifølge pitchekalkulatoren(ca 100 mill for lite). Deretter glemte jeg å riste gjærpakken ordentilig før jeg åpnet og helte den i starteren. Men fikk klemt ut det meste og bruker magnetrører som mikser blandingen godt. Ser dessuten ut som gjæringen er godt igang.
Spørsmålet er derfor, kan jeg bruke starteren og evt spe på med tørrgjær for å oppnå target-raten?

Mvh
Håvard
 
Step opp starteren med mer vørter etter ett døgn, nema problema! (evt. kjøle ned og helle av den første vørteren først)
 
Step opp starteren med mer vørter etter ett døgn, nema problema! (evt. kjøle ned og helle av den første vørteren først)
Støtter meg til denne. Sett heller et ekstra steg. Ikke spe på med tørrgjær ihvertfall, det er ikke samme type gjær. Hvilken gjærtype kjøpte du?
 
Takk for raske tilbakemeldinger. Jeg kjøpte WLP001 og tenkte jeg kunne spe på med US-05. Men hvis det ikke er å anbefale må jeg kanskje forsåke med ett starter-steg til.
 
Steppet opp starteren som dere anbefalte og skal ifølge kalulatoren nå ha nådd tilstrekkelig gjærmengde. Startren er nå på i overkant av 2.5l. Håper det ikke er noe problem å pitche det rett i vørteren i morgen på den planlagte bryggedagen, rekker ikke å la den flokkulere for så å dekantere.
Takk igjen for gode råd og oppmuntring :beercheers:
 
Tilbake
Topp