Gjærstarter, gammel gjær

Børge B

Dommer
I anledning bursdagen til en gjærpakke i kjøleskapet, har jeg tenkt å brygge min første lager...

Vel - spøk til side..

Jeg har planlagt å brygge min første lager i morgen, og trodde også at jeg skulle få gjær i morgen.
Slik ble det imidlertid ikke...

I kjøleskapet hadde jeg imidlertid en Wyeast 2007 - som hadde produksjonsdato 15.09.09. Altså et år gammel.
Ser inne på mr.malty at dette gir forholdsvis dårlig odds, og at den teoretisk skal ha en viability på 1%.
Satte imidlertid i gang den på en starter på magnetrører i går, med vanlig "vørter" på 1040 med 100g DME og vann opp til en liter.
I morgest hadde den ikke forandret farge nevneverdig, men synes kanskje det begynner å skje noe med fargen nå - drøye 24 timer etter at jeg satte den i gang.

Spørsmålet er følgelig:
Hvordan skal jeg eventuelt blåse liv i denne ?
1) Forlenge tiden på magnetrøreren (i samme "vørter) ?
2) Bytte "vørter" etter at den har stått på magnetrøreren i de tilmålte 12 timer, og fått bunnfelt.

Hva er mest effektivt ?

Antar at jeg vil se om jeg får liv både vha farge, og skum.

Edit: Eller bør jeg rett og slett bare brygge en ale i morgen ? :)
 
Jeg tror du må bygge opp starter i to omganger med så gammel gjær. Dvs. gjære første starter på 1 liter helt ut, bytte børter til ny starter på f.eks. 2 liter. Jeg tror også at den første starteren (som du allerede har satt) fort kan trenge to døgn for å gjære ut. Dermed sliter du med å være klar med denne gjæren til imorgen.  ;)

Her er en side som forklarer hvordan en kan bruke MrMalty's kalkulator til "step up starter"...

http://seanterrill.com/2010/03/08/two-stage-starter-calculations/

Det er dette som jeg synes er noe herk med flytende gjær... Bryggingen må være planlagt lenge på forhånd - det går fort en liten uke hvis man lager starter i to steg...
 
Jeg tror nok du sliter med å få dette klart ja. Antagelig trenger du fort mer enn to startere også før du har nok gjærceller. Husk også på at det nå selv ved den aller minste infeksjon tidlig i prosessen vil være nærere likevekt mellom antall bakterier og gjærceller i starteren din: der noen få bakterier i en standard gjærstarter utkonkureres fullstendig så de ikke blir merkbare vil de i så gammel gjær mye lettere kunne konkurere på "rettferdig grunnlag" med gjæren.

Jeg tror faktisk du vil ha bedre resultat ved å bruke den gjærpakka du har på vei i posten uten å sette starter først, hvis den kommer i tide.

Hvis ikke ser jeg at du bor i Melhus, på Vinråstoffhuset i Brattørgata i Trondheim har de et lite utvalg tørrgjær. En svipptur til byen kan kanskje være den beste idéen.

Ellers ser jeg poenget til Vikste om at flytende gjær krever mye planlegging. Jeg foretrekker selv å brygge med flytende gjær men prøver å alltid ha en pakke tørrgjær liggende slik at jeg har mulighet til å spontanbrygge hvis det plutselig dukker opp en mulighet, eller hvis en gjærstarter går til helvete e.l.

Lykke til, håper det blir en løsning!
 
Det er fullt mulig å bygge opp nødvendig mengde gjær fra en gammel pakke. Jeg har gjort det flere ganger, dog ikke med fullt så gammel gjær. Mye av trikset er å lage starteren i flere step, og det er veldig viktigt at man starter med en svært liten mengde. Første step med 1 liter starter er for mye, det blir for få gjærceller pr ml slik at du risikerer at andre organismer enn gjæren tar over. Jeg ville startet med et første step på 2dl, økt med 5dl etter et drøyt døgn for så å fylle på med 2 liter ett døgn senere igjen. Da får man vurdere om man har nok, eller la den klarne noe før man dekanterer og fyller etter med mer vørter.
 
Takk for gode råd.

Skjønner at vørtermengden burde vært mindre.
Selvfølgelig. Det var ubetenksomt.

Da spørs det om ikke det blir en tur til vinråstoffhuset, hvis ikke noen andre i nærheten har en pakke liggende til salgs ?
 
Tilbake
Topp