Gjærstarter igjen

De nybegynnerne jeg har hjulpet i gang, har jeg alltid anbefalt å begynne med tørrgjær. Tre gode tørrgjærer er Safale US-05, Safale S-04 og Nottingham er tre gode tørrgjærer, som til sammen dekker et bredt spekter av øltyper. For min del er fortsatt Safale US-05 (WLP001/Wyeast 1056/Chico) den gjæren jeg oftest ender opp med. De første gangene man brygger er det mye som kan gå galt. Med en god tørrgjær reduserer man sannsynligheta for feil med gjæren betraktelig, noe som er en stor fordel når det er så mange andre ting å holde rede på.

Selv om mange foretrekker smaksprofilen til, for eksempel, WLP007 framfor Nottingham, så vil det alltid være bedre med ei vellykket gjæring med Nottingham enn ei mislykket med WLP007.

(Og som den gjærnerden jeg har blitt, driver jeg nå og fyrer opp en runde med Brewtek CL-50.)
 
Gahr skrev:
Oddvar Demmo skrev:
Jeg prøver bare å mote litt opp  :)

Skjønner selvsagt det! :) Men jeg synes likevel det er viktig å poengtere at gjæringen faktisk er svært viktig for å oppnå et optimalt resultat.

Ingen tvil om det, jeg bommet på gjærmengde  i juleøl konkuransen 2008, bra det ikke var så mange med så jeg fikk andreplass  :) :)
 
...Og det var sikkert av samme grunn mojo fikk gull i NM (09?) med tørrgjær...

Jeg er på ingen måte noen ekspert på gjær. Jeg har stor interesse for gjær og har lest noe literatur om emnet, men er på ingen måte "gjærekspert".

Det er slik jeg ser det udiskutabelt at gjærbehandling og gjæringsforløpet er svært viktig i bryggeprosessen  ;) . Når folk stiller et spørsmål om gjær og startere så anser jeg det ikke som galt å prøve å svare på en måte som gir personen mulighet til å gjøre det "riktig". Det vil si bygge opp gjæra si til "anbefalt mengde". Dersom dette da praktiseres hver gang man brygger øl så er faren for feil i gjæringa minimalisert og man kan konsentrere seg om andre forhold i bryggeprosessen som man kan finpusse. Jeg ser ingen grunn til at en nybegynner ikke skal kunne praktisere dette. Det er slettes ingen heksekunst å beregne og bygge opp startere. Starteroppbygging er jo heller ingen eksakt vitenskap og de resultatene man oppnår blir jo veldig omtrentlige, men ved å benytte de hjelpemidlene som er tilgjengelige for oss hjemmebryggere treffer man godt nok. Når en nybegynner ikke har 10 års erfaring å lene seg på blir det kanskje enda viktigere å gjøre dette "korrekt", man unngår i alle fall "prøv-og-feil" metoden; hvor mye er bra nok. Er man usikker på om man gjør dette riktig (som nok gjelder alle trinn i brygginga for en førstegangs-brygger) så er det jo et kjempe godt råd å bruke tørrgjær.

Det faktum at man kan få utmerkede øl ved å benytte alt for lite/mye gjær synes jeg ikke er et argument mot å forsøke å benytte det som ansees som anbefalte mengder. Det er vel også et lite tankekors at en andreplass kunne vært førsteplass dersom det hadde blitt benyttet rett gjærmengde...  :p  :brygging:

MVH
Børge
 
Takk for mange bra innlegg på det jeg startet med spørsmål om gjærstarer for en tid tilbake.

Jeg ser flere steder på Forumet at man anbefaler en magnetrører i forbindelse med starter. Kan noen forklare hvordan denne virker og komme men en anbefaling av et produkt, og hvor det ev kan kjøpes?
 
Beant skrev:
...Og det var sikkert av samme grunn mojo fikk gull i NM (09?) med tørrgjær...

"Et rekordantall på 83 brygg deltok i flaskekonkurransen." Vet ikke hvor mange av disse som var Lys Ale men alikevel...
Har lest dommerskjemaene og det ser da ut som man kan få rimelig greit øl med tørrgjær?!
Er totalt nybegynner sjøl og etter å ha lest denne tråden er det nesten så jeg ikke tørr å gjære med tørrgjær.
Må ikke skremme oss nybegynnere med alt mulig high.tech greier, mere enn nok andre ting som går skjeis til å begynne med  :)
 
Leffe skrev:
Har lest dommerskjemaene og det ser da ut som man kan få rimelig greit øl med tørrgjær?!
Er totalt nybegynner sjøl og etter å ha lest denne tråden er det nesten så jeg ikke tørr å gjære med tørrgjær.

Jeg anbefaler gjerne å gjære med tørrgjær.

Noen fordeler: Lang holdbarhet, konsistent gjærmengde, enkle hygienetiltak.
Noen ulemper: Lite utvalg i gjærstammer, lite prestisje å bruke.
 
Leffe skrev:
Takk!  :ilike:  Holder for meg sånn i begynnelsen det der.
gustavf skrev:
Leffe skrev:
Har lest dommerskjemaene og det ser da ut som man kan få rimelig greit øl med tørrgjær?!
Er totalt nybegynner sjøl og etter å ha lest denne tråden er det nesten så jeg ikke tørr å gjære med tørrgjær.

Jeg anbefaler gjerne å gjære med tørrgjær.

Noen fordeler: Lang holdbarhet, konsistent gjærmengde, enkle hygienetiltak.
Noen ulemper: Lite utvalg i gjærstammer, lite prestisje å bruke.

Støtter denne!

Jeg har kun fire brygg bak meg og har økt kompleksiteten ved hvert brygg, men gjæren er nok det siste jeg gidder å tulle med :)

Tørrgjæren (Danstar Nottingham) har vært så pliktoppfyllende at det er mye annet jeg skal prøve ut før jeg går igang med flytende gjær :) Jeg mener at det er bedre å lage noen brygg som er 95% bra på grunn av tørrgjæren enn at det blir 20% på grunn av dårlig gjær... Men sånn er det når det er mye prestisje å bruke flytende gjær :p
 
Bumper en gammel tråd her fram for å starte en ny med et mye diskutert tema. Egentlig er spørsmålet mitt todelt:

1. Satte en starter på onsdag, prøvde å bygge den opp i to steg denne gang, og satte den til kjøling i går kveld for andre gangs dekantering og pitching i dag. Imidlertid har jeg blitt syk, og må derfor utsette brygginga ei uke. Tåler starteren å stå ei uke i kjøleskap, eller må jeg fortsette å bygge på den?
2. Til første del av starteren brukte jeg 1,5 l vann og 150 g spraymalt. OG på 1,040, og alt under kontroll. Av en eller annen grunn gikk jeg ned til 1l vann og 100 g spraymalt til steg to, kanskje med tanke på at det tross alt handlet om å holde gjæra i live. Etter å ha lest litt i blant annet denne tråden, virker det imidlertid som om nye steg krever større mengder ny vørter, uten at dette er forklart på en måte at jeg forstår det. Kan noen bekrefte eller avkrefte dette?
Jeg skal brygge en Brown Ale med OG på ca 1,060, og satser på ca 20 liter i gjæringskaret. Har brukt ett rør i starteren.

Så gjenstår det selvsagt å rote seg til å betale medlemskapet i Norbrygg for å få tilgang til medlemsseksjonen. Typisk meg å ha glemt dette.
 
Du får større gjærvekst med større steg.

Lager man et lite andresteg kan det hende man har nok celler i førstesteget til at de ikke ser noen grunn til å formere seg så mye som ønskelig, og spiser bare opp sukkeret.
 
Du får større gjærvekst med større steg.

Lager man et lite andresteg kan det hende man har nok celler i førstesteget til at de ikke ser noen grunn til å formere seg så mye som ønskelig, og spiser bare opp sukkeret.
Der lærte jeg noe nytt idag også.
Har du en kilde på dette, Miguel?
 
Husker ikke helt. Kanskje jeg bl.a har sett det i boka til han som driver woodland brew. Men det virker jo logisk.
 
Men. Såvidt jeg husker så kan man gjære ut et andresteg som er ti ganger så stort som et første steg. Da får man like stor vekst som i førstesteget.

Gjæren formerer jo seg når den spiser sukker uansett, men jo mer mat man bringer til bordet jo flere celler trengs det, og formeringen øker.
 
Takk for gode svar, folkens! Jeg burde kanskje for sikkerhets skyld kjøre på med et tredje steg med minst 1,5 l, kanskje tom 2 l for å være på den skre siden? Og når jeg først er i gang: Bør jeg dekantere kolben etter en dag eller to nå når den blir stående i kjøleskap i en ukes tid for å få fjernet den "dårlige" vørteren?

(Som dere sikkert skjønner, er jeg ikke helt fortrolig med disse kalkulatorne, og går mer omtrentelig til verks).
 
Tilbake
Topp