gustavf
Administrator
De nybegynnerne jeg har hjulpet i gang, har jeg alltid anbefalt å begynne med tørrgjær. Tre gode tørrgjærer er Safale US-05, Safale S-04 og Nottingham er tre gode tørrgjærer, som til sammen dekker et bredt spekter av øltyper. For min del er fortsatt Safale US-05 (WLP001/Wyeast 1056/Chico) den gjæren jeg oftest ender opp med. De første gangene man brygger er det mye som kan gå galt. Med en god tørrgjær reduserer man sannsynligheta for feil med gjæren betraktelig, noe som er en stor fordel når det er så mange andre ting å holde rede på.
Selv om mange foretrekker smaksprofilen til, for eksempel, WLP007 framfor Nottingham, så vil det alltid være bedre med ei vellykket gjæring med Nottingham enn ei mislykket med WLP007.
(Og som den gjærnerden jeg har blitt, driver jeg nå og fyrer opp en runde med Brewtek CL-50.)
Selv om mange foretrekker smaksprofilen til, for eksempel, WLP007 framfor Nottingham, så vil det alltid være bedre med ei vellykket gjæring med Nottingham enn ei mislykket med WLP007.
(Og som den gjærnerden jeg har blitt, driver jeg nå og fyrer opp en runde med Brewtek CL-50.)