Gjærstarter med ekstra gjær til senere

Jeg har prøvd å søke rundt på forumet, men fant ikke svar på det jeg lurer på.

Jeg skal lage gjærstarter av en pakke Wyeast 1318 London Ale III. Brewfather sier at jeg skal ha 1,6L starter med 157g spraymalt for å få 307 milliarder celler til en batch på 18 liter.
So far so good!
Men, hva om jeg har lyst til å lage en starter pluss en dose jeg kan sette i kjøleskapet så jeg kan repetere prosessen igjen?
Pleier godtfolket å ta mengde gjærceller av en slik løsning på feelingen, eller er det et regnestykke jeg kan bruke? Optimalt sett tenker jeg at det hadde vært enklest å lage en sekundærdose som har like mange celler som en ny gjærpose, for så å kunne bruke akkurat samme mengde spraymalt igjen osv.

Eller er løsningen å lage dobbel starter, og spare halvparten?

Jeg har prøvd å søke rundt på forumet, men fant ikke svar på det jeg lurer på.

Jeg skal lage gjærstarter av en pakke Wyeast 1318 London Ale III. Brewfather sier at jeg skal ha 1,6L starter med 157g spraymalt for å få 307 milliarder celler til en batch på 18 liter.
So far so good!
Men, hva om jeg har lyst til å lage en starter pluss en dose jeg kan sette i kjøleskapet så jeg kan repetere prosessen igjen?
Pleier godtfolket å ta mengde gjærceller av en slik løsning på feelingen, eller er det et regnestykke jeg kan bruke? Optimalt sett tenker jeg at det hadde vært enklest å lage en sekundærdose som har like mange celler som en ny gjærpose, for så å kunne bruke akkurat samme mengde spraymalt igjen osv.

Eller er løsningen å lage dobbel starter, og spare halvparten?
Utgangspunktet du starter med er ikke så relevant, det er mengden spraymalt som avgjør hvor mye du ender opp med. Du kan, i teorien, dyrke opp fra en eneste celle. Lag litt mye og ta av litt.

Utgangspunktet du starter med er ikke så relevant, det er mengden spraymalt som avgjør hvor mye du ender opp med. Du kan, i teorien, dyrke opp fra en eneste celle. Lag litt mye og ta av litt.
Takk for oppklarende svar! Betyr det at restgjæren jeg sparer på, kun vil resultere i 307 milliarder gjærceller om jeg blander den i 157g spraymalt?

Takk for oppklarende svar! Betyr det at restgjæren jeg sparer på, kun vil resultere i 307 milliarder gjærceller om jeg blander den i 157g spraymalt?
Jeg har kikket innom denne mange ganger:
Tempoet og forklaringene underveis er perfekt for meg :)

Ikke se deg blind på tall, lag en stor starter i forhold til det kalkulatoren sier, og sett av en slant til siden. Den dyrker du opp med utgangspunktet satt meget lavt.

Pass på hygienenen.

Jeg lager ofte minst 0,5 liter ekstra gjærstarter og mens gjæren fortsatt er i suspensjon, så heller jeg dette av i egen rent glass til oppbevaring for neste gang.

Tommelfingerregelen er vel ca 140 mrd celler pr liter vørter på 1.040. I tillegg kommer de du dyrker opp fra. Dette er ikke eksakt vitenskap. Like viktig som mengde gjær er at den er vital (rimelig nylig dyrket opp) og at den får oksygen ved pitch. Som rådene over her, sørg for å ha nok gjær og hold av en slant til senere.

Hei,
Jeg har gjort dette lenge nå og det fungerer flott!
En av gjærene jeg har i kjøleskapet nå har jeg holdt slik i over to år. Det er den som bruker oftest, så tror aldri det har gått to måneder mellom bruk.

Prosedyren er enkel, men kanskje noen finner den omstendelig siden jeg alltid lager to stegs startere (eller tre om utgangspunktet er en svært liten mengde).

Steg 1: En starter på 7.5dl. 70g spraymalt og vann til 7.5dl. Gjær inn er sedimentert gjær fra bunnen av en flaske spart fra forrige bruk.
Hvis det ikke er så lenge siden forrige bruk (ca mindre eller lik en måned) får denne ett døgn på magnetrøreren i en 1-liters E-kolbe.

Når det har gått ett døgn (eller to om jeg vurderte utgangspunktet som gammelt) desinfiserer jeg en 250ml flaske med star-san og fyller den fra starteren, rett fra magnetrøreren mens all gjær er i suspensjon. Denne flaska merkes med gjærtype og dato og settes i en kjellerbod som er kjølig men ikke kjøleskapskald i et par dager. Da legger all gjæren seg pent på bunnen av flaska. Flaska går så i kjøleskap for lagring frem til neste bruk.

Tilbake til steg 2. Etter at flaska for gjenbruk er fylt helles resten av førstesteget over i andre steg. Her bruker jeg 350g spraymalt og vann til 3.5l i en 5l E-kolbe. Denne går på magnetrøreren i ett døgn. Da er den aktiv når hele denne starteren går i ølet.

Dette er større startervolum enn det som ofte anbefales (batchene havner ofte oppimot 25-27l inkludert starteren), men jeg er av den oppfatning at det sjelden eller aldri er feil med mye og aktiv gjær. Hovedgjæringen pleier å være godt i gang dagen etter. Bruker ren oksygen, litt på gefühl/måfå (mellom ett og to minutter) og sinksulfat som gjærnæring i andre startersteg og i selve ølet.

Ideen til to-stegs starter og pitch av hel aktiv starter kom fra denne gamle artikkelen på tysk, tror jeg har skrevet om det før. Her via Google translate:

Følger ikke oppskriften herfra helt men ideen om flere steg og en relativt stor og aktiv starter, og pitching av hele starteren, er det viktigste.

Denne metoden er omstendelig, ja. Det går med litt tid og spraymalt og timingen må planlegges men rutinen har satt seg og dette fungerer bra!
Koker all startervørter 10-15min direkte i E-kolbene på analog (induksjon funker ikke) kokeplate og kjøler dem med å sette hele kolben i en utslagsvask med rennende vann. Legger alufolie over toppen på kolbene mot slutten av koketiden. Bruker noen dråper anti-foam i starterne for å unngå overkoking.

Edit: Ved tilsetting av 4 liter starter til 23 liter vørter vil dette, selvfølgelig avhengig av OG på ølet som brygges, dra ned OG på brygget, og bør tas hensyn til i planleggingen og andre beregninger basert på OG. Bruker Beersmiths dilution tool til dette. Farge på mørkt øl og smaksbidrag fra eventuell spesialmalt påvirkes jo også, men har aldri brydd meg om å regne på eller kompensere for dette.

Sist redigert:
Jeg gjør omtrent det samme som deg. Men tar av gjær fra andre steget.
Jeg vekket WLP 013 til live etter 13 måneder i kjøleskapet. Flere andre gjærtyper er også dyrket opp med lang oppevaringstid i kjøleskapet.

Jeg gjør omtrent det samme som deg. Men tar av gjær fra andre steget.
Jeg vekket WLP 013 til live etter 13 måneder i kjøleskapet. Flere andre gjærtyper er også dyrket opp med lang oppevaringstid i kjøleskapet.
Har også vurdert å heller spare gjær fra andresteget, da denne nok oftest er i enda bedre vigør, og med enda høyere tetthet enn i første.
Det som har holdt meg fra på gjøre det er at dette vil doble antallet antall generasjoner og håndteringer og tid eksponert for mulig forurensning. Over tid kan dette kanskje ha betydning.

• Like
Reaksjoner: Ove
Tilbake
Topp