magnumhansen skrev:Jeg leste en tysk test for bruk av tørrgjær i bryggeindustrien og den
konkluderte med at tørrgjæren trenkte en to- tre føringer før den
gav tilnærmet samme smaksbukett som den flytende.
Det å lage en starter blir jo en " føring light" hvis du gjærer
den helt ut, så det er ikke non dum idé. Pass på å rehydrer riktig!
k.ped skrev:Noen som har noen formening om det er hensiktsmessig å lage en starter med tørrgjær?
:jaha:
Kenneth
magnumhansen skrev:Hvorfor skulle det være så underlig? Vanlig gjær , særlig lager
trenger jo ofte også en tilvenningsperiode før den yter maksimalt og den
har ikke blitt tørret ut til pulver først....
magnumhansen skrev:Du blander litt med begrepene her
Gjæren går gjennom fire faser i en gjæringssyklys , ikke generasjoner.
Mr.malty regner det fint ut for deg.bulleland skrev:Jeg tenker å bringe nytt liv til denne gamle tråden.
Tema - gjærstarter til tørrgjær.
Jeg har laget mange pilsner brygg undergjæret med Saflager w34/70, og er veldig fornøyd med resultatet.
Selv om tørrgjær er billig, blir det med de anbefalte mengder kostbart - også fordi w34/70 er dyrere enn Safale typene - men mest av alt fordi undergjæringingen krever mye mer tørrgjær enn det overgjærede ølet.
I den forbindelse - vil en gjærstarter her fungere tilfredsstillende?
Med eksempelvis 70 liter vørtel med et mål for OG på 1.050 kan noen gi meg et eksempel på hvordan jeg kan lage gjærstarteren forutsatt bruk av magnetrører og den nevnte Saflager w34/70?
På forhånd tusen takk.
Yeah, a 5-star hooker"Making a starter for dry-yeast is like taking a hooker to a 5-star restaurant" ;D
Den kommentaren om "Making a starter for dry-yeast is like taking a hooker to a 5-star restaurant" er skrevet i 2010. Mye har skjedd med tørrgjær siden den gang, både når det gjelder kvaliteten, utvalget og ikke minst anseelsen.Yeah, a 5-star hooker