Gjærstarter med tørrgjær..?

k.ped

Norbrygg-medlem
Noen som har noen formening om det er hensiktsmessig å lage en starter med tørrgjær?
:jaha:
Kenneth
 
Jeg vet at en del bryggere i Nederland gjør dette.. Kanskje løner det seg når gjær er (nesten) utgått på dato..
du har veldig mye gjærceller i en pakke tørrrgjær og det er såpass billig at en starter er ikke nødvendig.
 
som huub sier er det vel lite å spare på dette slik økonomisk...
men det er fult mulig ja, hvis du er i knipe for gjær el.l.
jeg har brukt slurry av notingham tørrgjær med supert resultat.
 
Jeg leste en tysk test for bruk av tørrgjær i bryggeindustrien og den
konkluderte med at tørrgjæren trenkte en to- tre føringer før den
gav tilnærmet samme smaksbukett som den flytende.
Det å lage en starter blir jo en " føring light" hvis du gjærer
den helt ut, så det er ikke non dum ide. Pass på å rehydrer riktig!
 
magnumhansen skrev:
Jeg leste en tysk test for bruk av tørrgjær i bryggeindustrien og den
konkluderte med at tørrgjæren trenkte en to- tre føringer før den
gav tilnærmet samme smaksbukett som den flytende.
Det å lage en starter blir jo en " føring light" hvis du gjærer
den helt ut, så det er ikke non dum idé. Pass på å rehydrer riktig!

Dette høres ut som en underlig undersøkelse og særdeles overraskende resultater. Har du noen link til den artikkelen?
 
Hvorfor skulle det være så underlig? Vanlig gjær , særlig lager
trenger jo ofte også en tilvenningsperiode før den yter maksimalt og den
har ikke blitt tørret ut til pulver først....
Som nevnt gjelder dette for tørrgjær til bryggeindustrien men
jeg kan ikke tro at forskellen er så stor.
Uansett , det står beskrevet på side 67
i boka "Gärung und Reifung des Bieres " utgitt av
" Versuchs- und Lehranstalt für Brauereien im Berlin "
i 2009
 
takker for svar. Mulig jeg prøver med flytende gjær etterhvert.(og Starter)

Kenneth
 
k.ped skrev:
Noen som har noen formening om det er hensiktsmessig å lage en starter med tørrgjær?
:jaha:
Kenneth

Jeg lurte på akkurat det samme selv her om dagen da jeg ble nødt til å bruke et par pakker saflager tørrgjær da jeg kjøpte 2 helt døde pakker med whyeast fra Humle. Jeg lagde en starter fordi gjæren var gått ut på dato, og mens jeg ventet leste jeg litt på mrmalty.com og der står det:

Some exciting work has been done on dry yeast lately. Reports are coming in of better quality, cleaner dry yeast. Personally, I really prefer the liquid yeasts, but the lure of dry yeast is strong. The biggest benefit is that it is cheap and does not require a starter. In fact, with most dry yeasts, placing them in a starter would just deplete the reserves that the yeast manufacturer worked so hard to build into the yeast.

http://www.mrmalty.com/pitching.php
 
Poenget med ikke å lage starter til tørrgjær er bare relevant om man i stedet for å lage starter bruker nok tørrgjær i utgangspunktet. Bruk Jamils kalkulator (som Erikkokken linker til) for å beregne mengde. Og husk alltid å rehydrere tørrgjæren skikkelig før pitching.
 
Okey! Ligger unna starter med tørrgjær da:) Er vel ikke noe poeng.
Takker for opplysende svar.

Kenneth
 
magnumhansen skrev:
Hvorfor skulle det være så underlig? Vanlig gjær , særlig lager
trenger jo ofte også en tilvenningsperiode før den yter maksimalt og den
har ikke blitt tørret ut til pulver først....

Det er overraskende av flere grunner.

Først og fremst, dersom tørrgjær og våtgjær av eksakt samme type skal oppføre seg forskjellig, så må det skyldes at gjær som tørker og rehydreres, får forskjellige egenskaper som påvirker smaken på en eller annen måte. Dersom de blir like igjen etter noen generasjoner, kan det ikke være genetiske endringer/mutasjon. Da sitter du igjen med ting som lipidnivåer, hvor cellene er i livssyklusen osv, men jeg synes det er overraskende at dette påvirker produksjonen av smaksstoffer i merkbar grad.

Videre synes jeg det er enda mer overraskende at disse forskjellene skal påvirke flere brygg etterhverandre. Gjæren går gjennom noe slikt som 5-6 generasjoner i løpet av ei gjæring (med mindre jeg hoderegninga mi ble veldig feil nå) og jeg har problemer med å se hva slags egenskaper ved gjæren som ikke skal være utgjevnet etter et par slike runder.

I tillegg merker jeg meg at de som selger tørrgjær, ikke gjør noe poeng av at man skal kjøpe ny gjær til hver batch for å få lik smak hver gang.
 
Du blander litt med begrepene her :)
Gjæren går gjennom fire faser i en gjæringssyklys , ikke generasjoner.

Du kan faktisk lage tørrgjær selv hjemme på kjøkkenbenken.
Ikke så mye, men nok til å starte en ny starter. Og den blir normalt
genetisk lik opphavet.

Det er vel de færreste hjemmebryggere som bruker tørrgjæren
om igjen.
 
magnumhansen skrev:
Du blander litt med begrepene her :)
Gjæren går gjennom fire faser i en gjæringssyklys , ikke generasjoner.

Jada, den går gjennom fire faser, men som du sikkert har lagt merke til er det mer gjær på slutten av gjæringa enn når den begynner :)
Gjæren formerer seg altså... Omtrent 5-6 ganger. Riktignok vil du ha ei blanding av ulike generasjoner, men de fleste gjærcellene vil være av de seneste generasjonene.
 
Jeg tenker å bringe nytt liv til denne gamle tråden.
Tema - gjærstarter til tørrgjær.

Jeg har laget mange pilsner brygg undergjæret med Safelager w34/70, og er veldig fornøyd med resultatet.
Selv om tørrgjær er billig, blir det med de anbefalte mengder kostbart - også fordi w34/70 er dyrere enn Safale typene - men mest av alt fordi undergjæringingen krever mye mer tørrgjær enn det overgjærede ølet.

I den forbindelse - vil en gjærstarter her fungere tilfredsstillende?
Med eksempelvis 70 liter vørtel med et mål for OG på 1.050 kan noen gi meg et eksempel på hvordan jeg kan lage gjærstarteren forutsatt bruk av magnetrører og den nevnte Saflager w34/70?

På forhånd tusen takk.
 
bulleland skrev:
Jeg tenker å bringe nytt liv til denne gamle tråden.
Tema - gjærstarter til tørrgjær.

Jeg har laget mange pilsner brygg undergjæret med Saflager w34/70, og er veldig fornøyd med resultatet.
Selv om tørrgjær er billig, blir det med de anbefalte mengder kostbart - også fordi w34/70 er dyrere enn Safale typene - men mest av alt fordi undergjæringingen krever mye mer tørrgjær enn det overgjærede ølet.

I den forbindelse - vil en gjærstarter her fungere tilfredsstillende?
Med eksempelvis 70 liter vørtel med et mål for OG på 1.050 kan noen gi meg et eksempel på hvordan jeg kan lage gjærstarteren forutsatt bruk av magnetrører og den nevnte Saflager w34/70?

På forhånd tusen takk.
Mr.malty regner det fint ut for deg.
Å bruke gjærstarter på tørrgjær er helt uproblematisk :)
Husk å rehydrere først.
 
Det hender jeg gjør det på hele eller deler av posen dersom den er nær eller over utløpsdato. Men ikke for å dyrke frem mer gjær, egentlig, bare for å se om det står til liv. "Starteren" er da gjerne 3-5 dl. Nå skal det sies at jeg lager små batcher og alltid ale, så det er veldig sjelden at jeg har så dårlig/lite gjær at jeg frykter underpitch.
 
Yeah, a 5-star hooker ;)
Den kommentaren om "Making a starter for dry-yeast is like taking a hooker to a 5-star restaurant" er skrevet i 2010. Mye har skjedd med tørrgjær siden den gang, både når det gjelder kvaliteten, utvalget og ikke minst anseelsen.

Off topic: Folk her er vel for øvrig for unge til å ha sett filmen "Pretty woman".
 
Sist redigert:
Jeg setter noen ganger starter på tørrgjær for å sørge for at jeg har nok gjær, også da (som jeg gjør med flytende) tar jeg av ett glass (0,5literish) som jeg lagrer til neste øl, og da benytter til å sette ny starter. Jeg mener at dette fungerer brillefint, og er lettere enn gjærvask i etterkant.
 
Tilbake
Topp