Gjærstarter. (øke mengden gjær?)

Hei,

Planlegger å brygge en batch Wit Jul etter oppskriften her på forumet. Har kjøpt inn alt av ingredienser, og er i grunnen klar til å prøve, men:
Oppskriften tar utgangspunkt i et volum på 23liter. Har kjøpt in gjær type White Labs WLP400, og på denne står det at den skal brukes til 5 gallons. I oppskriften står det nevnt at de laget en gjærstarter med maltekstrakt.

Må jeg skalere ned oppskriften til 5 gallon?  Eller kan jeg få mer ut av gjæren jeg har i form av en starter?  I tilfelle, hvordan går jeg frem?

Hilsen Adrian, fersk brygger
 
Hvis du søker på forumet etter Gjærstarter så får du masse info og fremgangsmåter. Ellers er det en bra artikkel i medlemseksjonen.Edit: så nå at du ikke er medlem i norbrygg, men søk så finner du svar. Ellers anbefales et medlemskap på det varmeste......
 
Takk for svar :)

Har lest litt og fant blant annet denne meget gode oppskriften:
http://beer.about.com/od/fermenting/ss/YeastStarter1_10.htm
Er fortsatt ikke helt sikker paa hva som er meningen med starteren.  Er det for aa oke anndelen gjaer?  Er det kun for aa gi det  en head start?

Det jeg ikke forstaar:
Hva er poenget med starteren?  Vil ikke gjaeren formere seg etc. i wort'en likevel, slik at mengden blir tilpasset mengde 'fermentable sugars'?

Noen som kan bekrefte/avkrefte om jeg maa skalere ned, eller kan folge oppskrift med en vial gjaer?

-adrian
 
Du finner en mengde svar på dine spørsmål, hvis du søker på forumet. Hvis du melder deg inn, kan du også lese et par glimrende artikler om dette. Der står alt du trenger å vite, og mer til!
 
adrian_r skrev:
Hei,

Planlegger å brygge en batch Wit Jul etter oppskriften her på forumet. Har kjøpt inn alt av ingredienser, og er i grunnen klar til å prøve, men:
Oppskriften tar utgangspunkt i et volum på 23liter. Har kjøpt in gjær type White Labs WLP400, og på denne står det at den skal brukes til 5 gallons. I oppskriften står det nevnt at de laget en gjærstarter med maltekstrakt.

Må jeg skalere ned oppskriften til 5 gallon?  Eller kan jeg få mer ut av gjæren jeg har i form av en starter?  I tilfelle, hvordan går jeg frem?

Hilsen Adrian, fersk brygger

Ja, du vil øke antal gjærceller. Uten starter trenger du ca 3 pakker med (rel.) fersk gjær. Det er dyrt så med en pakke og en starter oppnår du likevell samme mengde.
 
Takk for alle svar folkens!

Jeg skjønte ikke helt hvorfor jeg måtte hatt 3 pakker gjær viss jeg ikke bruker starter?  Det står jo på pakken at det er beregnet for en vørtermengde på 5 gallons?

Et siste spørsmål som muligens er meget dumt:
Har 1 stk White Labs WLP001 flytende samt en pakke  Safbrew S-33 tørrgjær i tillegg til WLP400en.  Kan jeg tilsette f.eks litt av tørrgjæren sammen med WLP400 for å kompensere?
 
adrian_r skrev:
Jeg skjønte ikke helt hvorfor jeg måtte hatt 3 pakker gjær viss jeg ikke bruker starter?  Det står jo på pakken at det er beregnet for en vørtermengde på 5 gallons?

Svaret er Pitching rate. "About 1 million cells of viable yeast, for every milliliter of wort, for every degree plato. A little less for an ale, a little more for a lager."

Det som står på pakken er upresit. Du kan bruke én pakke hvis vørteren er svak nok, 1.028 sg for 5 gallons hvis pakken er helt ny.

Les met utfyllende om pitching rate her f.eks:
http://www.mrmalty.com/pitching.php
Bruk denne kalkulatoren til å beregne størrelse på starter:
http://www.mrmalty.com/calc/calc.html
Det må legges til at det går fint an å få godt øl med å bruke midre gjær enn anbefalt, men all min erfaring (og mage andre på forumet) er at det lille ekstra med arbeid er verdt det.

en annen hensikt med starter er at du får sjekket at gjæren er i live of frisk før den får jobbe med den dyrebare vørteren din.
 
Må korrigere meg selv i forrige innlegg. En helt fersk pakke gjær holder i teorien til 5 gallon vørter med 1.048 sg. Jeg tok 1.028 sg fra mrmalty sin kalkulator, men denne tar ikke hensyn til at en trenger mindre gjær hvis en kun bruker ny gjær fra lab. Se under (ref Mrmalty.com starter FAQ)

According to both White Labs and Wyeast, a White Labs Pitchable Yeast vial and a Wyeast ACTIVATORTM 125 XL Smack Pack both contain an average of 100 billion cells and are enough to pitch directly into 5 US gallons (18.9 liters) of an ale wort at 1.048 SG (12°P). This is a pitching rate of 5.3 million cells per milliliter, which is close to the pitching rate many professional breweries begin with when starting a new pitch of ale yeast. This rate works well because the health and vitality of fresh laboratory cultured yeast are superior to yeast harvested from normal fermentation.
 
Tusen takk for alle svar!

Da har jeg bestilt meg 5 liters gjæringsdunk til neste gang!
Satset likevel å brygge med kun 1.stk WLP400. Mest fordi jeg ikke hadde tid til å vente. Melding hjemmefra er sålangt bra, har begynt å gjære som bare det!

Hvis det du sier stemmer, betyr det i såfall at White Labs egne instrukser er feil?  Stod på pakken at en ikke trenger gjærstarter så lenge brygget var på 5 gallons, OG <1.070 og gjæren var nyere en best før dato. Siden alle krav er oppfylt krysser jeg fingrene for et bra resultat :)
 
Tilbake
Topp