Gjærstarter på flere pakker

Creekling

Norbrygg-medlem
Skal lage min første starter nå, men utvalget av fersk gjær var heller dårlig.

Skal lage 50 l export med OG på 1.068. Gjæren som skal bruker er Wyeast sin Bohemian lager (activator). Problemet her er alderen. Fikk to pakker, den ene laget i Juni og den andre fra August. Fikk også med en pakke fra april gratis.

Men hvordan går jeg frem for å finne mengden starter jeg trenger når jeg har 3 ulike datoer, og kan jeg blande gjæren?

Finn ut hvor mange glade gjærceller det er i hver pakke, legg de sammen og bruk det antallet som startantall.

Etter å kjørt dette i Mr Malty får jeg ut 10%, 13% og 80% viability. Slår jeg da inn det som 0.8 pakker i wyeast sin kalkulator?

Mr Malty sier jeg trenger 1240 miliarder celler. En 2 liters starter gir da 153.7 mill/ml celler. Så da gir en 2 liter starter 307,4 miliarder.

Så må jeg lage en ny starter på dette på 3 liter (maks kolbe jeg har). Dette gir 778,2 miliarder. Lager ny starter på dette (3 liter) og får da ut 1338 Miliarder.

Er regnestykket mitt riktig?

Med 10,13 og 80 prosent så forstår jeg det slik at du har tilsammen 103 milliarder celler som utgangspunkt.

Var en trykkleif fra min side. 10,13 og 57%. Så da blir det 80% tot. Dvs 80 milliarder celler til start. Eller 0.8 pakker i wyeast kalkulatoren.

Har satt starteren til kjøling nå. Bør jeg tilføre rent O2 før gjæren tilsettes?

Da har jeg regnet på dette. Hadde vært fint om noen kunne gitt dette en kjapp kikk. Er første gangen dette, så er på litt tynn is føler jeg.

Trenger 1240 miliarder celler til 50 liter med OG 1.068
Starter 1:
Har 3 pakker, med totalt 80 miliarder celler
Med 2 liters starter: 307,4 miliarder celler.
---
Oppbygging:
Starter 2:
Med 3 liters starter: 789 miliarder celler.

Starter 3:
Med 3 liters starter: 1347 miliarder celler.

Men her kommer spørsmålet. Fra Gahr sin artikkel står det at "
ved å bruke noe særlig mer enn 100 miliarder celler per liter i en starter kan man få redusert effektivitet på formeringen."

Vil det si at jeg ikke kan kjøre oppbyggingen slik som jeg tenkte? har ikke større kolbe en 3 liter.

Jeg har ikke regnet på talla dine, men holder på med akkurat det samme prosjektet selv. Skal brygge to lagerøl (juleøl + bock) neste helg og dekanterte nettopp den første starteren nå for å gi de små mer mat. De batchene jeg skal brygge trenger ca 1600 og 2000 milliarder celler. Men tallet på 1.5 mill per milliliter per plato leser jeg at egentlig er for profesjonelle bryggere som repitcher gjær, hvor kulturen er litt belastet og moderat kontaminert av andre arter. Vi begge jobber med rene kulturer(så sant vi klarer å holde de rene i kolbene våre). Så sant en ikke pitcher alt for lite eller alt for mye blir det nok herlig øl av det. Er det lite gjær kan det kanskje ta litt mer tid før ølet er klart? Er starterkolben litt liten får man kanskje ikke full effektivitet, men de blir flere. Det er viktigere å gi de cellene du har god helse en at de er mange, så hold OGen lav nok(ikke over 40).
Jeg gommer til å kjøre siste steppet i to 10-l glassbalonger jeg har, men da kan jeg ikke bruke magnetrøreren. Planlegger i stedet å de de et par runder med rent oksygen. Det gjlr at jeg ikke har kontroll på akkurat hvor mange celler det blir til slutt, men jeg tror det skal gå helt fint likevel.

Vekstraten går ned når du øker antall celler gjær i forhold til vørter. Har ikke regnet på det, men kanskje kan du lage gjærstarter på to av rørene og så en gjærstarter på det siste røret? Tror ikke det blir nok, men da trenger du kanskje bare bygge opp en av disse starterne en ekstra gang. Men vet ikke om dette er en bedre løsning. Brygger mest 12 liters brygg for tiden, så antall gjærceller er sjeldent et problem for meg.

Gjør en vri. Lager starter til 25 liter. Da trenger jeg 620 milliarder celler. Lager starter på 2 liter, og bygger opp med 3 nye liter. Da blir det teoretisk 789 milliarder celler. Men om man tar hensyn til starterstørrelsen blir det nok ikke så mye. Men regner med å ha nok gjær uansett. De siste 25 literene setter jeg på tørgjær (34/70) så har jeg noe og sammenligne med.

Tilbake
Topp