Gjærstarter til California Common

Jeg har brygging av California Common på tapetet i den nærmeste framtida (skal bare få min amerikanske brown ale ut av gjæringsskapet først), derfor to spørsmål:
1. Bør man tenke som vanlig med undergjær, og lage en svær gjærstarter eller kan man ta utgangspunkt i noe nærmere det man har på alegjær? Den skal jo tross alt gjære på rundt 17 °C. Hva er eventuelt argumentet for å behandle den som en gjær som skal gjære på en mye lavere temperatur? Går ut fra at det har noe med esterproduksjon å gjøre, men jeg har til gode å finne en god forklaring på dette.
2. Jeg vurderer å bruke Jamils oppskrift fra Brewing Classic styles. Den er "bigger and bolder" enn klassikeren Anchor Steam, og det høres for så vidt fristende ut. Har noen som har brukt denne oppskriften erfaringer de vil dele?
 
1-På mrmaltys kalkulator finnes det en kategori for "Hybrid", i tillegg til Ale og Lager. Jeg ville, i mangel på bedre tips, gått for den:)
 
#2 - Eg byrja ganske stort sjølv med mine CC. Har tre brygg av sorten bak meg, og slanker no aktivt for jaffal å vær i nabolaget av ein Anchor. Tykte ikkje det passa heilt med for mykje kropp og karamell.
Men det blei heilt drikkande øl, og, med respekt å melde, Jamil er jo langt meir merittert enn meg, så oppskrifta hans blir sikkert framifrå.

G
 
Tilbake
Topp