Gjærstarter til lager

Gahr

Norbrygg-medlem
Davs,

Tenkte bare å spørre litt om hvordan de forskjellige bryggere der ute går fram når de lager gjærstarter til lager. Selv bruker jeg to pakker Wyeast i to liter vørter, oksygenerer og setter det hele kaldt. Noen som følger ca. samme praksis, eller er variasjonene store?

Mvh. Gahr Smith-Gahrsen
 
Jeg lager ikke så mye pils, men i våres fikk jeg en pils til å gjære godt fra kaldt av ved å gjøre følgende:

Lagde en 3 liter stor starter med 300 gram DME og gjærnæring som jeg lot stå på magnetrører i 3-4 dager med en pakke whitelabs WLP802, dagen før jeg skulle brygge satte jeg den kaldt og tømte av vørteren og tilsatte 2 nye liter med vørter som jeg lot stå på magnetrører et døgn til brygging. Dumpet hele starteren i brygget og det gjæret kaldt fra første dagen, og gjæret ut på under en uke.


Tror du kan spare deg den ekstra pakken ved å tømme ut vørter og tilføre ny vørter, dette bygger enormt med gjærceller. Hadde jeg hatt bedre tid skulle jeg satt den kaldt og hellt ut overskuddvørter og kun tilsatt gjær.

Richard
 
Dette med å behandle og dyrke fram gjær er noe av det mest uoversiktlige i hele bryggerhobbyen, synes jeg. Det er så mange sprikende meninger som trekker en i alle retninger, og dessuten er det veldig vanskelig for en som ikke er mikrobiolog å sjekke empirisk hvordan det står til med helsetilstanden til gjæren.

Når det er sagt, dette er min metode, og den har jeg god erfaring med: Smakke en pakke WY-gjær (jeg bruker Bavarian Lager), og ha den oppi 1 liter startvørter på en magnetrører. La den stå og snurre til den har skummet helt fra seg, som regel et par-tre døgn. La gjæren falle ut, helle av starter-"ølet" og ha oppi tre liter ny start-vørter. La denne spinne helt til det har skummet fra seg, og setter den så kaldt, altså 6 grader C, da det er på den temperaturen som jeg starter gjæringen.

Så brygger jeg pilsen, og lar den komme helt ned til 6 grader før jeg tilsetter gjæren. Som regel lar jeg den bare stå i gjærings-kjøleskapet over natta, for da vet jeg at vørteren og gjæren er på samme temperatur. Så pitcher jeg gjæren på 6 grader, og lar den langsomt stige opp mot 8 eller 10 grader i løpet av gjæringen, avhengig av hvilket preg jeg vil ha på ølet.

Jeg har også helt av starter-ølet og tilsatt fersk vørter fra brygget på bryggedagen, og latt gjæren våkne opp mens resten av vørteren kjøles ned, altså over natta, men er usikker på om dette har noen enorm effekt.
 
Å ja, en ting til: Dyrk fram gjæren i romtemperatur, og ikke kjølig. Da får du flest nye gjærceller.
 
Joakim, gjærer du ølen på så lavt som 6 grader? Hvor lang tid tar det da og gjære ut før du kaldlagrer?

Richard
 
Jeg starter på 6 grader, og lar tempen stige langsomt. Det tar snaue to uker å gjære ut, og da synes jeg ikke at den trenger kaldlagring, engang :)  Annet enn for å klarne, da, men fatet blir fort nok klart av seg selv.

Mend et forutsetter at man pitcher en god mengde gjær som er i toppform, ellers vil den kanskje synes at det er for kaldt.
 
Tapper du forstatt ut cold break (kald brems :) ) eller lar du bare det gjære med med gunken?

Etter hva jeg kan skjønne må du ha funnet nøkkelen til det å lage pils og lager som ikke smaker som ale.


Richard
 
Nei, det har jeg slutta med etter den siste pilsen min. Personlig, for min egen del (og det er ikke en oppfatning jeg har planer om å pushe på noen andre), har jeg konkludert med at det ikke utgjør noen målbar forskjell å gjære med cold/hotbreak eller uten, iallfall ikke på hjemmebryggskala.

Jeg siler ut de større klumpene og mesteparten av humlen med en sikt, men ellers lar jeg det bare gå. Det er gjerne 2-3 liter grums nederst i ballongen, som blir kompaktert til 1-2 liter i løpet av gjæringen.

Unntaket er når jeg planlegger å ha gjenbruk på gjæren, da lar jeg grumset felles ut før jeg dekanterer vørteren over i et annet gjæringskar. Og da er det egentlig bare fordi masse trub-materiale gjør det vanskelig å beregne hvor mange gjærceller jeg får per ml slurry av den resulterende gjærkaka.
 
Davs,

Tenkte bare å spørre litt om hvordan de forskjellige bryggere der ute går fram når de lager gjærstarter til lager. Selv bruker jeg to pakker Wyeast i to liter vørter, oksygenerer og setter det hele kaldt. Noen som følger ca. samme praksis, eller er variasjonene store?

Mvh. Gahr Smith-Gahrsen
Kan du steg for steg forklare hvordan jeg kan lage en gjær starter til sterk øl, dvs Øl med OG over 1070. jeg har laget gjærstarter 2 ganger så er ingen ekspert, men ønkser å lære.
 
Tror det må ha kommet mye info om gjærstartere på forumet siden 2007.
Slik jeg forstår det så har styrken på ølet ikke noe å si mht hvordan en gjærstarter lages.
Enkelt forklart, mengde øker med høyere gravity samt dobles fra ale til lager.
 
Tror det må ha kommet mye info om gjærstartere på forumet siden 2007.
Slik jeg forstår det så har styrken på ølet ikke noe å si mht hvordan en gjærstarter lages.
Enkelt forklart, mengde øker med høyere gravity samt dobles fra ale til lager.

Det er vel feil ,det er jo det som er forskjellen og en lager starer til sterkt elle svakt øl.
 
Gitt at volumet du skal brygge er likt så trenger høyere OG øl mer gjærceller. Det får du ved å lage en større starter.
 
Nei tror ikke det er feil. Selve starteren lages ofte med gravity rundt 1.040 uten at det tas hensyn til hvilken gravity vørteren den skal brukes i har. Men mengden som brukes er et annet spørsmål.
Medlemsseksjonen har en artikkel om starter. Meld deg inn og les :)
 
Gahr stiller spørsmål?!?!?!? Nå står ikke verden til påske....

For nesten åtte år siden ja. Bruk det som referanse. Være veldig flink i ølbrygging fra før, legg på nesten åtte år med utrolig dedikasjon, og så er du far himself for et av de beste bryggeriene i norge ;) Om ti år kan det være deg! :)

Hadde Gahr spurt om noe i forumet i dag ville sikker de færreste av oss forsått spørsmålet. Med mindre det er noe om fotball eller hvorfor det regner så mye.
 
Tilbake
Topp