gjærstarter til Vestkyst IPA

C@O

 
Er helt fersk på hjemmebrygging, men brukt mange timer på å prøve å sette meg inn i forskjellige ting på diverse forum på nettet, pluss at jeg har lest en bok om hjemmebrygging.
Har 2 brygg på baken sålangt, en Hoppy Joe (ferdig kit fra bryggselv.no) som ble meget bra, og en porter som står til gjæring nå.

Har etterhvert forstått hvor viktig gjæringen er, og må nok lære å lage meg en gjærstarter etterhvert. Planlegger å lage en IPA om ca to uker, så da har jeg jo litt tid på meg.
Jeg bruker BIAB sett kjøpt på bryggselv ( med 36 ltr. kokekjele) og ønsker en ferdig batch på 25 ltr.

Ligger en million oppskrifter på gjærstarere ute på nettet, men lurer på om det er noen som kunne tatt seg bryet og forklart meg litt om: Hva trenger jeg av utstyr for å lage en starter? MÅ jeg ha magnetrører? Litt usikker på om jeg skal bruke fersk eller tørr gjær fremover, får etterhvert bedre tilgang på fersk gjær nå, så vurderer nok dette som mest aktuellt.  Litt om prosessen, hva jeg må tenke på osv. Liker også å kunne planlegge bryggingen min, og om noen har en oppskrift som man kan "garantere" for er klar til bruk etter x dager/timer så hadde det vært snadder.
 
Jeg er i samme startsporet som deg, og kan dele det lille jeg ser til nå.


Du trenger ikke magnetrører, du kan bruke noen store beholdere som er egnet istedenfor. De må da ristes manuelt ofte første døgnet for å holde gjæren i suspensjon (fri i vørter).  Dette er ikke så effektivt for selve formeringen som med magnetrører, så her må det beregnes en større starter/mengde gjær.

Jeg har kjøpt DME ( dryed malt ekstrakt) til å lage vørter til gjæren med. 100 g DME til 1 liter vann er greit forhold til å gi en vørter med OG 1040.

OG må ikke over, da vil gjæren kunne danne alkohol og skades.,,trur eg.

Sjekk dato på ferskgjæren,,gjærcellene dør sakte,,og har en brukstid. Jo lenger ut i dato stempling,,jo mere gjær bør du bruke for å oppnå riktig antall starter.

Mr malty beregner alt dette for deg på nett.
 
Som regel rehydreres bare tørrgjær, ikke starter.

Fersk gjær:

http://www.bryggselv.no/products/gjrstarter-guide
Funker fint både med og uten magnetrører.

Du trenger i utgangspunktet INGENTING utstyr du ikke har på kjøkkenet fra før, dersom du ikke vil bruke penger. DME og gjærnæring kokes og kjøles i en kasserolle. Slås så gjennom en trakt til en 1,5L farrisflaske (En 5L kanne kan fint brukes på større startere). Det samme med gjæren. Korken settes løst på slik at CO2 unnslipper og støv ikke kommer inn. Kan ristes innimellom, strammer bare korken og rister mens du slipper trykket ut gradvis.
Husk DESINFEKSJON av "utstyret".
Resultatet av denne metoden skal bli like bra som andre metoder. Det er imidlertid morro å styre på med litt utstyr. I tillegg kan man jo se på utstyret som en investering. Store startere og magnetrører gjør det mulig å kjøpe mindre gjær slik at man sparer penger. Jeg satte en lagerbrygg på 40L med OG 1.089. og tjente inn utstyret på denne starteren...

Hipstergeekfaktoren øker også når folk ser kolben stå å surre i bokhylla......
 
Ok, så man trenger ikke lage starter med tørrgjær?
Men hvis man lager en vørter som beskrevet, skal man da tilpasse OG i forhold til forventet OG på brygget? Eller er 1.40 ett greit utgangspunkt på de fleste typer ales?
Er jo kult med magnetrører i hylla, så får sette meg ned å lete litt på nettet. Er det noen som har en link til en "kina-versjon" på ebay som fungerer greit...? Aner ikke hva slikt koster...
 
C@O skrev:
Ok, så man trenger ikke lage starter med tørrgjær?
Men hvis man lager en vørter som beskrevet, skal man da tilpasse OG i forhold til forventet OG på brygget? Eller er 1.40 ett greit utgangspunkt på de fleste typer ales?
Er jo kult med magnetrører i hylla, så får sette meg ned å lete litt på nettet. Er det noen som har en link til en "kina-versjon" på ebay som fungerer greit...? Aner ikke hva slikt koster...

Nei, med tørrgjær trenger man ikke starter.
I en starter er ca. OG 1040 standard, uavhengig av hva du skal brygge, du skal bare formere opp gjærcellene så du slipper å kjøpe så mye.
Det er dessverre ikke så mye å spare på å kjøpe rører fra Kina. Men det er forholdsvis enkelt å lage billig selv. Søk her på forumet så finner du mange tråder.
 
Jeg vil egentlig mene at det viktigste med en starter er å tilføre gjæren de næringsstoffer den trenger. Altså bedre gjærhelse. Spare penger er et hyggelig biprodukt.
Tørrgjæren har visstnok mye av disse stoffene allerede, derfor er bare rehydrering nødvendig. Tørrgjær er billig og lettvindt, men utvalget er begrenset.

1.038-1.040 er vanlig SG i en starter. Det oppnår man med 100g DME i et totalt volum på 1 liter( Vann+DME=1L).

Jamil sin kalkulator: Mr.Malty, er fin å bruke.
 
Jeg lagde min første starter i en 5-liters vannkanne fra Rema 1000. Hadde ikke DME så brukte vørterøl (har riktig SG) - greit å vite om man plutselig må sette en starter og ikke har DME tilgjengelig. Det funkt fint som bare det med risting noen ganger i døgnet, ølet gjærte fint ut så fikk nok gjær. Baserte mengden på mrMalty og med "intermidient shaking" som valg.

Har nå magnetører fra bryggselv.no og det er mye enklere. Et lite aber om man bor i leilighet/liten plass - saken er langtfra lydløs surrer og går - selve magnetrøreren er helt stille, men den roterende magneten i en emyltelmerkoble lager lyd, så det kan være et irritasjonsmoment siden den skal kjøre et døgn eller to. Har min på et lite rom i kjelleren så slipper å høre duren hele tiden.
 
bobkaare skrev:
Jeg lagde min første starter i en 5-liters vannkanne fra Rema 1000. Hadde ikke DME så brukte vørterøl (har riktig SG) - greit å vite om man plutselig må sette en starter og ikke har DME tilgjengelig. Det funkt fint som bare det med risting noen ganger i døgnet, ølet gjærte fint ut så fikk nok gjær. Baserte mengden på mrMalty og med "intermidient shaking" som valg.

Har nå magnetører fra bryggselv.no og det er mye enklere. Et lite aber om man bor i leilighet/liten plass - saken er langtfra lydløs surrer og går - selve magnetrøreren er helt stille, men den roterende magneten i en emyltelmerkoble lager lyd, så det kan være et irritasjonsmoment siden den skal kjøre et døgn eller to. Har min på et lite rom i kjelleren så slipper å høre duren hele tiden.

Akkurat dette med støy fra magnetpinnen har jeg småforsket litt på. Det jeg har funnet ut er at de uten den kransen på midten bråker som regel litt mindre, at de ovale er stillest. Trikset (som kan være litt slitsomt) er å finne riktig hastighet. Jeg kan sette en starter og så er den så og si lydløs, men plutselig så bråker det noe infernalskt. Det jeg har gjort da er å skru opp og ned hastigheten slik at pinnen finner en annen "hvilestilling", helt til den blir stille igjen, og så skrur litt ned derfra, da har den pleid å være stille.

Edit: skrev feil hvilken pinne som bråker mest. Rettet.
 
Når man dekanterer (heller av vørteren på toppen) henger da godsakene igjen i flaska eller er det en ide å bruke hevert for å suge bort vørteren for å ikke grumse opp gjæren?
 
C@O skrev:
Når man dekanterer (heller av vørteren på toppen) henger da godsakene igjen i flaska eller er det en idé å bruke hevert for å suge bort vørteren for å ikke grumse opp gjæren?

Bare å helle av forsiktig. Sitter som regel fast. Å stappe en hevert oppi der vil jeg ikke anbefale.
 
Miguel skrev:
Akkurat dette med støy fra magnetpinnen har jeg småforsket litt på. Det jeg har funnet ut er at de uten den kransen på midten bråker som regel litt mindre enn de ovale. Trikset (som kan være litt slitsomt) er å finne riktig hastighet. Jeg kan sette en starter og så er den så og si lydløs, men plutselig så bråker det noe infernalskt. Det jeg har gjort da er å skru opp og ned hastigheten slik at pinnen finner en annen "hvilestilling", helt til den blir stille igjen, og så skrur litt ned derfra, da har den pleid å være stille.

Jøss, jeg har stikk motsatt erfaring. At den som er en "vanlig pinne" med en ring på midten bråker, mens den som er formet som et avlangt egg er nærmest lydløs. Kanskje det har noe med kolbene og hvordan de passer? Jeg har testet med standard erlenmeyerkolbe 5L fra bryggselv.


C@O skrev:
Når man dekanterer (heller av vørteren på toppen) henger da godsakene igjen i flaska eller er det en idé å bruke hevert for å suge bort vørteren for å ikke grumse opp gjæren?
Ikke noe vits å overdramatisere det der. Går fint an å helle av, og det gjør ingenting om det følger med litt vørter fra starteren heller så lenge det ikke er i altfor store mengder (litervis).
 
kortulf skrev:
Miguel skrev:
Akkurat dette med støy fra magnetpinnen har jeg småforsket litt på. Det jeg har funnet ut er at de uten den kransen på midten bråker som regel litt mindre enn de ovale. Trikset (som kan være litt slitsomt) er å finne riktig hastighet. Jeg kan sette en starter og så er den så og si lydløs, men plutselig så bråker det noe infernalskt. Det jeg har gjort da er å skru opp og ned hastigheten slik at pinnen finner en annen "hvilestilling", helt til den blir stille igjen, og så skrur litt ned derfra, da har den pleid å være stille.

.

Jøss, jeg har stikk motsatt erfaring. At den som er en "vanlig pinne" med en ring på midten bråker, mens den som er formet som et avlangt egg er nærmest lydløs. Kanskje det har noe med kolbene og hvordan de passer? Jeg har testet med standard erlenmeyerkolbe 5L fra bryggselv.


C@O skrev:
Når man dekanterer (heller av vørteren på toppen) henger da godsakene igjen i flaska eller er det en idé å bruke hevert for å suge bort vørteren for å ikke grumse opp gjæren?
Ikke noe vits å overdramatisere det der. Går fint an å helle av, og det gjør ingenting om det følger med litt vørter fra starteren heller så lenge det ikke er i altfor store mengder (litervis).

Sorry. Jeg skrev feil. Det du skriver er min erfaring og, skal prøve å editere det tidligere innlegget
 
Tollefsen skrev:
Jeg vil egentlig mene at det viktigste med en starter er å tilføre gjæren de næringsstoffer den trenger. Altså bedre gjærhelse. Spare penger er et hyggelig biprodukt.
Tørrgjæren har visstnok mye av disse stoffene allerede, derfor er bare rehydrering nødvendig. Tørrgjær er billig og lettvindt, men utvalget er begrenset.

1.038-1.040 er vanlig SG i en starter. Det oppnår man med 100g DME i et totalt volum på 1 liter( Vann+DME=1L).

Jamil sin kalkulator: Mr.Malty, er fin å bruke.

Grunnen til at du ikke trenger starter med tørrgjær, er så enkel som at det er mange flere gjærceller i en tørrgjærpakke, enn i et rør med fersk gjær.

I en starter skjer det hovedsaklig to ting

1: gjæren "vekkes", siden den ligger i dvale i røret, og er dermed klar fra start når du tømmer den over i gjæringskaret, i stedet for at oppvåkningen skal starte i gjæringskaret

2: når gjæren får oksygen i tillegg til sukker, så formerer den seg, og dermed får du rett og slett MER gjær.
 
TorsteinO skrev:
Tollefsen skrev:
Jeg vil egentlig mene at det viktigste med en starter er å tilføre gjæren de næringsstoffer den trenger. Altså bedre gjærhelse. Spare penger er et hyggelig biprodukt.
Tørrgjæren har visstnok mye av disse stoffene allerede, derfor er bare rehydrering nødvendig. Tørrgjær er billig og lettvindt, men utvalget er begrenset.

1.038-1.040 er vanlig SG i en starter. Det oppnår man med 100g DME i et totalt volum på 1 liter( Vann+DME=1L).

Jamil sin kalkulator: Mr.Malty, er fin å bruke.

Grunnen til at du ikke trenger starter med tørrgjær, er så enkel som at det er mange flere gjærceller i en tørrgjærpakke, enn i et rør med fersk gjær.

I en starter skjer det hovedsaklig to ting

1: gjæren "vekkes", siden den ligger i dvale i røret, og er dermed klar fra start når du tømmer den over i gjæringskaret, i stedet for at oppvåkningen skal starte i gjæringskaret

2: når gjæren får oksygen i tillegg til sukker, så formerer den seg, og dermed får du rett og slett MER gjær.

Du mener altså at hensikten er 1: å redusere lagtime, 2: øke celletallet?


Jeg vil fortsatt påstå at det viktigste i starteren er at cellene blir tilført næring slik at de blir mer robuste. Det du nevner er for meg hyggelige bivirkninger, men ikke the main aim.

Det du sier om mengde maker heller ikke mye sense for meg. Det er riktig at en pakke tørrgjær inneholder flere celler. Det betyr bare at du trenger flere rør til samme vørteren. Dersom det bare var mengde som betyde noe så kan man jo bare kjøpe flere rør da.
Når tørrgjær tørkes så er cellene tilført alle stoffer de trenger. Det samme gjelder for fersk gjær, det er bare at i fersk gjær så er det metabolisme - selv om de som du sier er i dvale. Det betyr ar stoffene blir brukt opp raskere som igjen betyr kortere levetid og nødvendigheten av starter for å få tilbake samme helse.
 
Tilbake
Topp