Gjærstarter

Putre

Norbrygg-medlem
Er nå igang med å lage gjærstarter for første gang. Satt en 1-liters starter igår på en pose wyeast fersk gjær.
Stått på magnetrører nesten et døgn nå og spørsmålet er hvor lenge den bør stå på røreren før den begynner å bli ferdig til å puttes inn i kjøleskapet. Regner med at det går an å måle vørteren i starteren, men er redd for å infisere starteren så vil ikke måle før det er sjans for at gjæringen er ferdig.
Og hvor vil FG i starteren ligge når den er ferdig gjæret?
Håper noen har noen tips til en nybegynner :)

Jeg pleier å la starteren stå i ett døgn. Jeg er ingen ekspert, men såvidt jeg skjønner så trenger du vel ikke å gjøre helt ut - du trenger bare å komme deg gjennom den første fasen der gjørcellene formerer seg.

Siste brygget jeg gjorde var en 1.089 imperial stout. Laget starter lørdag kveld, kjølte ned søndag kveld, helte av vørter og fylte på ny mandag morgen, kjølte ned tirsdag morgen. Pitcha natt til onsdag, og hadde svært aktiv fermentering når jeg sto opp sju timer senere.

Ville ikke bekymret meg så mye for måling, hvis den har stått på magnetrører og i romtemperatur kan du anta at den er ferdig mellom 24 og 36 timer. Satte akkurat Erlenmeyeren på kokeplaten selv for å lage starter, og jeg kommer til å sette den på magnetrører senere i dag når den er avkjølt, der får den stå til lørdag hvor den settes kaldt. Skal pitches mandag.

De sier vel caffelatte farge og når skummet har forsvunnet. Begge starterene jeg har laget (begge med wlp001) har hatt skum på seg på tross av nærmere 2 døgn på røreren. Satte den i kjøleskap og målte den dekanterte vørteren til 1.003 den ene gangen og 1.005 den andre. Dette viste seg også når jeg satte starter med wlp300, godt med skum med starteren gjæret meget godt ned her også.

Jeg tror jeg man kan si at den bør stå 1-1,5 døgn og si seg ferdig med det, iallefall frem til man får litt erfaringer å komme med.

Det har vært særs lite skum på mine startere, stort sett mest det første døgnet, så jeg har bare kjørt de to døgn på røreren og ferdig med det.

Når fargen ikke blir lysere, antar jeg som regel at det ikke blir flere celler. Når det ikke er noen bobler å se langs kanten på glasset så er den ferdig utgjæret.

OK. Da får den stå til i mårra formiddag da. Da har den stått drøyt halvannet døgn. Og så inn i kjøleskapet. Har planer om å bruke den på en stout på lørdag så det passer bra. Hva er rutinen før pitching da? Er det å helle av så mye av vørteren som mulig uten å tømme ut noe av gjæren før pitching. Og sikkert la slurryen temperere seg til romtemp?

Litt avhengig av hvilken gjær du bruker så er det greit å helle av så mye vørter som mulig. Med ting som flokkulerer bra kan du kvitte deg med så og si alt. Jeg pleier å helle av så det kun er litt vått igjen over gjærkaka, og lar den stå på benken mens jeg brygger, og smeller'n oppi når vørteren er ferdig kjølt ned. Da er gjæren ihvertall litt mer temperert, men har aldri giddet å ta tempen på den.

Litt avhengig av hvilken gjær du bruker så er det greit å helle av så mye vørter som mulig. Med ting som flokkulerer bra kan du kvitte deg med så og si alt. Jeg pleier å helle av så det kun er litt vått igjen over gjærkaka, og lar den stå på benken mens jeg brygger, og smeller'n oppi når vørteren er ferdig kjølt ned. Da er gjæren ihvertall litt mer temperert, men har aldri giddet å ta tempen på den.

Min ble tatt av rørern i går, står i kjøleskapet nå og gjæra har bunnfalt, skal pitches i morgen, men hadde det vært triks å satt den på rørern i morgen igjen før den pitches?

Har også en annen starter som ble satt i kveld( bryggselv glemte å sende gjær) den vil ha stått på rørern i ca 20 timer før den pitches, men vil vel funke fjell det?

Gahr smith har skrevet en fabelaktig og lett forståelig artikkel om dette på medlemsdelen. Vil anbefale å lese den.
Jeg er ikke medlem lengre uten at jeg helt forstår hvorfor men det kommer nok til å ordne seg.

http://www.brewboard.com/index.php?showtopic=26969
Har ikke prøvd dette selv, men interessant lesning.

Jon Palmer skriver i How to brew at det går fint å pitche rett fra kjøleskapet uten å la gjæren temperere seg, og at man får gode resultater med det.

Slik jeg har forstått det skal vel gjæren helst ikke ha et fall i temperatur, og den bør holde samme temperatur som vørteren den pitches i, eller kaldere. Jeg har tidligere latt den stå en stund på kjøkkenbenken før jeg pitcher for at den skal temperere seg, men nå for tiden som det er så varmt så vil romtemeratur ligge godt over temperaturen til vørteren jeg skal pitche i, så til bryggingen i morgen tenkte jeg ta den ut av kjøleskapet ganske tett opp mot pitching og se hvordan det funker.

Min siste starter ble en dundrende suksess, i alle fall for de (minst) fem fluene jeg så da jeg skulle dekantere. Som en liten trøst var de dauvve. Hadde heldigvis noe tørrgjær i bakhånd.

Note to self: Dekk ekstra godt til i sommervarmen og ha alltid us-04 og us-05 i kjøleskapet.

Når det gjelder vørter og gjærstarter så har eg eit par spørsmål. Mulig det finnes andre tråder som hadde vært bedre for disse spørsmålene. Men her kommer dei alikevel.

1. Dersom du brygger vørteren på lørdag og du ligger litt utenfor tidsplanen med gjærstarteren. Tåler vørteren å stå kjølig ein dag eller to før du tilsetter gjærstareren eller er det risikosport å la den stå? Er det et must å ha starteren ferdig i kjøleskap før sjølve bryggingen starter?

2. Eg prøver å suge til meg kunnskap ang. gjærstarter. Men et spørsmål eg ikkje har funnet noe om er gjærstarter volum imot vørtervolum. Du bruker jo total volum når du skal kalkulere mengde gjærstarter osv. Spørsmålet er då om gjærstareren blir bonus volum utenom dei 25 literene total volum du foreksempel har? (25L + 1.5L = 26.5) Forstyrrer dette tallene du har på noen måte? Trenger ikkje endre noe eller?

3. Så lurer eg på om magnetrører og størrelse på erlenmeyer kolber. Eg har eit BIAB oppsett med 36L kjele og 20-25L brygg er liksom min greie. Når eg nå lurer på å kjøpe meg ein magnetrører så tenker eg på størrelsen på erlenmeyer kolben. Kommer eg noensinne til å få behov for mer en 2L kolbe til 25L brygg med bruk av magnetrører? Ifølge kalkulatorer virker det ikkje slik iallefall? Tenker kanskje en 3L ville være perfekt. Ein 5L er jo så stor og eg ser problemer med å lagre på denne.

Når det gjelder vørter og gjærstarter så har eg eit par spørsmål. Mulig det finnes andre tråder som hadde vært bedre for disse spørsmålene. Men her kommer dei alikevel.

1. Dersom du brygger vørteren på lørdag og du ligger litt utenfor tidsplanen med gjærstarteren. Tåler vørteren å stå kjølig ein dag eller to før du tilsetter gjærstareren eller er det risikosport å la den stå? Er det et must å ha starteren ferdig i kjøleskap før sjølve bryggingen starter?

2. Eg prøver å suge til meg kunnskap ang. gjærstarter. Men et spørsmål eg ikkje har funnet noe om er gjærstarter volum imot vørtervolum. Du bruker jo total volum når du skal kalkulere mengde gjærstarter osv. Spørsmålet er då om gjærstareren blir bonus volum utenom dei 25 literene total volum du foreksempel har? (25L + 1.5L = 26.5) Forstyrrer dette tallene du har på noen måte? Trenger ikkje endre noe eller?

3. Så lurer eg på om magnetrører og størrelse på erlenmeyer kolber. Eg har eit BIAB oppsett med 36L kjele og 20-25L brygg er liksom min greie. Når eg nå lurer på å kjøpe meg ein magnetrører så tenker eg på størrelsen på erlenmeyer kolben. Kommer eg noensinne til å få behov for mer en 2L kolbe til 25L brygg med bruk av magnetrører? Ifølge kalkulatorer virker det ikkje slik iallefall? Tenker kanskje en 3L ville være perfekt. Ein 5L er jo så stor og eg ser problemer med å lagre på denne.

1: Jeg ville ikke ha latt vørteren stå en dag uten å ha tilsatt gjær.
2: Det blir jo litt forstyrrende, men på en batch på 25 liter tror jeg ikke det skal bety allverdens. på en 10 liters batch derimot kan det vel lettere kunne endre smaksbildet. Du kan jo uansett dekantere som jeg tror at de aller fleste gjør.
3: Det kommer selvsagt helt ann på hva slags øl du brygger og hvor mange gjærpakker du starter med. Er det en 25 liters lager, imperial stout eller barleywine må du kanskje opp i en 5 liters kolbe selvsagt alt ettersom hvor mange gjærpakker du starter med. Jeg har en 3 liters kolbe og bryggselv sin magnetrører, men nå brygger jeg vanligvis batcher på 10-15 liter om ikke det er snakk om en lager som er så tidkrevende at jeg alikevel kan slenge meg på en 20 liters batch for å fylle et fat.

Tilbake
Topp