Du skummer av det meste av den gjærkaka som legger seg oppå ølet under hovedgjæringen, for å si det enkelt. Bare noen gjærtyper lager et så tjukt/kompakt lag at de egner seg, og wlp028 er en av dem. Med topphøsting får du den beste gjæren, reinere og sunnere enn den du høster fra bunnen av gjæringskaret etter at du har tappet ølet. Du trenger ikke "vaske" topphøstet gjær.
Det første skummet som dannes, er ubrukelig. Men det inneholder gjerne en del brun guffe som er full av bitterstoffer, og som det er bra å få fjernet. Derfor er det greit å gå inn og skrape av dette, men denne "avlingen" kaster du.
Den gjæren du er interessert i, er den som har dannet seg når gjæringen er sånn ca. halvveis ferdig, dvs. når du er halvveis på veien mellom OG og forventet FG. Du kan vanligvis høste flere ganger, men min erfaring er at med 028 får jeg gjerne nok på én høsting. (Hvis gjæringen er veldig heftig, kan det hende det er praktisk å høste flere ganger for å unngå at det skummer over og tetter gjærlåsen.) Når du høster, tar du ikke riktig all gjæren; det skal ligge igjen et lite lag oppå ølet.
Du bør bare gjøre dette hvis gjæringsdunken står i et rom der lufta er normalt rein, og det ikke er luftstrømninger. Du må jo løfte på lokket til gjæringsdunken for å komme til gjæren. (Jeg tar det ikke helt av, det er ikke nødvendig.)
Det du trenger, er noe å ha gjæren over i, og et egnet redskap å høste med. Jeg bruker en fireliters kjele og ei hullsleiv. Det er sikkert mye som funker, men du bør ha en beholder med lokk. Jeg lar gjæren stå i kjelen en stund så gjæren "setter seg", og så har jeg den over i et passende glass med skrulokk, og setter det i kjøleskap. Denne gjæren er fremdeles aktiv, så ikke fyll glasset helt opp, og skru ikke lokket helt til. Det blir produsert karbondioksyd, og den må få slippe ut. Hvis det ikke er nok væske i gjæren, kan du toppe opp med kokt, avkjølt vann, men det aller beste er om det blir stående litt øl over gjæren.
Dette er ikke hverken vanskelig eller tidkrevende, og du får fort tak på det. Denne gjæren kan du bruke direkte i alle fall i løpet av de første to ukene etter at du har høstet. Da trenger du 3/4 dl til en normalbatch med normalsterkt øl. Brygger du sterkere øl (OG over 1.064), trenger du det dobbelte. (Regn litt flytende overganger der.)
Når du topphøster, kan du bruke gjæren i svært mange generasjoner. Så økonomisk er det temmelig lønnsomt. Og gjær som har jobbet i noen generasjoner, er bedre enn den du heller ut av pakningen fra laboratoriet!
NB og OBS! Det er nødvendig å være veldig nøye med reinslighet, selvfølgelig.