Gjærstarter

Er det for tidlig å sette gjærstarter i ettermiddag for brygging lørdag morgen? 3 liter starter på røreplate, 1 liter skal jeg ta av til neste batch evt fryse ned, resterende 2 cold crasher jeg fra fredag ettermiddag? Noe jeg gjør galt her?
 
nei og den er sannsynligvis ferdiggått på torsdagskveld, så fredagsmorgen til CC vil gi den et døgn til å bunnfelle godt...
 
Er det for tidlig å sette gjærstarter i ettermiddag for brygging lørdag morgen? 3 liter starter på røreplate, 1 liter skal jeg ta av til neste batch evt fryse ned, resterende 2 cold crasher jeg fra fredag ettermiddag? Noe jeg gjør galt her?
Nei, det er ikke for tidlig. Gi den 18 timer på røren og så 18 timer i romtemperatur uten røreren på før du setter til CC.
Gjæren som du skal oppbevare til senere bruk bør oppbevares kaldt.

Om du skal fryse den ned regner jeg med du har kontroll på bruk av glyserin osv...
Se litt her (og sikkert mange andre steder også) Frysing av gjær
 
Takk for svar, var som jeg tenkte da. Har ikke satt meg helt inn i dette med frysing men planen er glyserin i 10ml tuber. Skal lese meg opp på det.
 
Kan jeg sette starter idag (tirsdag) til et brygging lørdagsmorgen? hva er egentlig grensa her? Og burde den få ekstra tid på rører, av rører eller i kjøleskapet? 2 liter WLP400
 
Kjørte en WLP400 strarter i forrige uke og den kom ikke i gang før etter ca 18 timer (Utg. dato 28mar), så man bør ta litt høyde slik at det ikke blir knapt om tid...
 
Kan jeg sette starter idag (tirsdag) til et brygging lørdagsmorgen? hva er egentlig grensa her? Og burde den få ekstra tid på rører, av rører eller i kjøleskapet? 2 liter WLP400

Det synes jeg er helt innafor. Ekstra tid gir jeg i kjøleskap så kaldt som mulig, men over frysepunktet selvfølgelig.
 
Tilbake
Topp