gjærstarter

Får man det samme resultatet om man lager gjærstarter i 2 omganger sammenlignet med en større gjærstarter i en omgang?

Jeg har laget en gjærstarter på 1L, den er nå klar. Jeg skal brygge i morgen, så jeg tenkte jeg kanskje skulle lage 1L til med gjæren fra den første starteren. Vil resultatet da bli det samme som en starter på 2L? Er dette å anbefale?
 
Det kommer litt an på flere faktorer i ditt tilfelle.

I utgangspunktet så er det lurt å bygge en gjærstarter i flere trinn for å få mest mulig gjær. Det er da vanlig å bruke stadig større volum, feks 0,5L-2L-5L.

Med utgangspunkt i 1 pakke Wyeast Activator så hadde du hvis pakken din var helt ny ca 100 milioner celler/ml startervørter før 1. oppbygging. Dette er vel ansett som ca maksmengde for å få gjæra til å formere seg effektivt. Dersom du pitcher denne gjæra videre opp med kun 1 liter startervørter så får du en celletetthet mye høyere enn dette, der celletettheten er avhengig av beluftningsmetoden du benytter. Dersom pakken din var gammel, la oss si 10% gjenlevende celler, så vil du absolutt tjene mye på å pitche den videre opp. Du vil i dette tilfellet ha sånn ca maks 70 milioner celler/ml (avhengig igjen av beluftningsmetode) etter 1. oppbygging.

Tall fritt fra hukommelsen  :biersmile:
 
Bare en test ved hjelp av kalkulatoren på http://www.wyeastlab.com/hb_pitchrate.cfm:

Om man f.eks har en pakke med 50% gjenlevende celler, og setter en starter på 1 liter (0,26 gallons) først (uten magnetrører) ender man opp med 126 mill celler per ml, som gir totalt 126 mrd celler. Dette tilsvarer 1,26 pakker med fersk gjær.

Om man så setter en ny starter på 1 liter med denne gjæren ender man opp med ca 213 mill gjærceller per ml, altså 213 mrd gjærceller totalt.

Om man derimot setter en starter på 2 liter (0,52 gal) med 50% gjenlevende celler i pakken ender man opp med 85 mill celler per ml, som gir oss totalt 170 mrd gjærceller.

Om kalkulatoren stemmer, så vil man altså få betydelig bedre utbytte ved å sette to små startere framfor en stor...

Jeg skal likevel, for enkelhets skyld, sette en stor starter (3 liter) i dag, som jeg skal benytte på onsdag ;)
 
Når man lager en starter, benytter man da helst av vørteren man har laget, eller benytter man maltekstrakt/spraymalt?

Ser at man sier 100gram maltekstrakt(spray?) pr 1 liter gir OG på 1040 (betyr det at 200g på 1 liter gir 1080?)
Bør man bruke noen type spraymalt?, lys?, mørk?, eller avhenger det bare av typen øl? (Tenker å kjøpe noe spraymalt for slikt bruk som kan brukes flere ganger.. )

for typ 20 liter, er det normalt da med en liter starter eller vil man lage større?
 
neslekkim skrev:
Når man lager en starter, benytter man da helst av vørteren man har laget, eller benytter man maltekstrakt/spraymalt?

Ser at man sier 100gram maltekstrakt(spray?) pr 1 liter gir OG på 1040 (betyr det at 200g på 1 liter gir 1080?)
Bør man bruke noen type spraymalt?, lys?, mørk?, eller avhenger det bare av typen øl? (Tenker å kjøpe noe spraymalt for slikt bruk som kan brukes flere ganger.. )

for typ 20 liter, er det normalt da med en liter starter eller vil man lage større?
Bruk lys spraymalt uansett. Du vil gjerne sette den kaldt et par dager før du bruker den, slik at gjæra synker til bunns og du kan helle av den klare væsken på toppen. Da er det minimalt med starter som kommer med. Rist opp gjæra i væsken som blir igjen etter at du har dekantert.
Hvor stor starter du skal ha, avhenger av styrken på det ølet du brygger og hvor gammel gjærpakken er. www.mrmalty.com er din venn her, dersom du vil regne ut.
Ellers finnes det en utmerket artikkel om gjærstartere på medlemssidene her på forumet,
 
Hei.
Et lite spørsmål litt på siden.
Satte en gjærstarter søndag kveld etter anvisning fra "velkomstpakken" her inne, som skal brukes til en lager. (min første).
Utgangspunktet var en  Wyeast Activator .
Nå begynner det å leve litt nedi norgesglasset, men ganske moderat.
Skal jeg vente et døgn (eller mer) før jeg begynner å brygge?
 
Trond.A skrev:
Hei.
Et lite spørsmål litt på siden.
Satte en gjærstarter søndag kveld etter anvisning fra "velkomstpakken" her inne, som skal brukes til en lager. (min første).
Utgangspunktet var en  Wyeast Activator .
Nå begynner det å leve litt nedi norgesglasset, men ganske moderat.
Skal jeg vente et døgn (eller mer) før jeg begynner å brygge?
Kan du poste et bilde?

Du ser stort sett ikke gjær på bunnen før du setter den kaldt, men hvis du satte den på søndag bør den egentlig være ferdig og på vei i dvale nå... Hvilken temperatur har du forresten starteren ved?
 
Den har stått på kjøkkenet, ca 22 grader. I bunnen ligger det et lag gjær, og på toppen svakt skumdannelse.
Må opplyse om at jeg er vant med vinlegging og vingjær som skummer heftig på toppen. Dette er min første erfaring med undergjær.
Så kanskje starteren er klar?  :roedme:
Laget med gjær er ganske bra.  :yes:
 
Tilbake
Topp