Gjærstarter

Et spørsmål som dukka opp i mitt enkle ikke-realist-hode, var hvordan jeg får sjekka når en starter som begynner på 1.008 er utgjæra.

Svaret er sjølsagt når den har nådd en rimelig utgjæringsprosent. 1.001 gir 92% mens 1.002 gir 75%, så her blir det å bruke lupe på hydrometeret, som jeg ofte tyr til i denne sammenhengen:).
Her er artikkelen som dette exBEERimentet er bygd på. 1.008 SG er den sukkermengden som i det eksperimentet gir høyest ROI, men du må vel ha en rimelig stor kolbe, og nok oksygen, FAN etc.... ARtig lesing som jeg begynte på sikkert 10 ganger før jeg klarte å komme igjennom med det jeg tror var rett konklusjon https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1002/jib.621
 
Her er artikkelen som dette exBEERimentet er bygd på. 1.008 SG er den sukkermengden som i det eksperimentet gir høyest ROI, men du må vel ha en rimelig stor kolbe, og nok oksygen, FAN etc.... ARtig lesing som jeg begynte på sikkert 10 ganger før jeg klarte å komme igjennom med det jeg tror var rett konklusjon https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1002/jib.621
Takk for den!

Jeg klarer jo ikke å fordøye alt, men det jeg i alle fall trekker ut av det, er at det er viktig å bruke rikelig med gjærnæring, og at den skal være basert på død gjær, altså på gjærekstrakt, og ikke diammoniumfosfat. (Se denne tråden.) Jeg har bestilt 1 kg Fermaid O, som er nettopp det, og skjønner at det var et lykketreff:). Poenget er å få ned forholdet mellom karbon og nitrogen til 100:1, mens det i vanlig vørter ligger på 850:1. Hvor mye jeg da skal bruke av et gitt produkt, som f.eks. Fermaid O, ser jeg ikke nå, men åpenbart skal man bruke en del.

Nå ser jeg for meg å mikse 3 liter starter med 1.008 tetthet, tilsette en solid dose næring, og spinne i vei. Og så ser vi hvordan pilsen blir:).
 
Takk for den!

Jeg klarer jo ikke å fordøye alt, men det jeg i alle fall trekker ut av det, er at det er viktig å bruke rikelig med gjærnæring, og at den skal være basert på død gjær, altså på gjærekstrakt, og ikke diammoniumfosfat. (Se denne tråden.) Jeg har bestilt 1 kg Fermaid O, som er nettopp det, og skjønner at det var et lykketreff:). Poenget er å få ned forholdet mellom karbon og nitrogen til 100:1, mens det i vanlig vørter ligger på 850:1. Hvor mye jeg da skal bruke av et gitt produkt, som f.eks. Fermaid O, ser jeg ikke nå, men åpenbart skal man bruke en del.

Nå ser jeg for meg å mikse 3 liter starter med 1.008 tetthet, tilsette en solid dose næring, og spinne i vei. Og så ser vi hvordan pilsen blir:).
Spennende. Du bedriver aktivitet nok til å fylle et forum på egenhånd.
 
On a sidenote, som vi sier på nynorsk: Om noen tviler på at det tilføres oksygen til starteren på magnetrøreren, burde dette i alle fall vise at det gjør det.

Er det meg du tenker på, i så fall har jeg aldri betvilt at det tilføres oksygen til starter på magnetrører, men jeg har stilt spørsmålstegn ved at det hele tiden kommer ned ny oksygen i kolben under alle stadier av gjærstarter forløpet
 
Er det meg du tenker på, i så fall har jeg aldri betvilt at det tilføres oksygen til starter på magnetrører, men jeg har stilt spørsmålstegn ved at det hele tiden kommer ned ny oksygen i kolben under alle stadier av gjærstarter forløpet
Deg bl.andre - men ikke spesielt, nei:). Mente ikke å peke!
 
Litt korreksjon om styrken på en sånn "superstarter": Den skal nok være på 1.013, ut fra hva artikkelen som @jFrode fant, sier. Mulig Cade Jobe misforsto noe der? Men det funka jo med 1.008, også:).

Jeg må nok jobbe litt med å finne ut hva som blir optimalt her. Ett spørsmål er hvor stor starter du trenger for å få noe som tilsvarer en starter med gammel styrke på f.eks. tre liter (som jeg oftest setter), et annet er hvor mye næring av et gitt merke du bør ha pr. liter for å oppnå det optimale forholdet mellom karbon og nitrogen (=100:1).
 
OK, da prøver vi. 3 liter starter på 1.013 (sånn ca:)) til kjøling. Skal dra Imperial A24 Dry Hop opp til rikelige mengder.

Nå lurer jeg på hvor lang tid denne bruker på å gå ferdig??
1.013 starter.jpg
 
Jeg lagde starter selv om jeg vanligvis ikke gjør det med denne vørteren som enzymene kan være gått på eller hvertfall stor fare for lav utvinning.
Samtidig så var det sinnsyk mange andre ting som gikk gale, så er like redd for infeksjon også.. så med starter selv med pitching på high krausen var det ingen gang igår. Eller jo, men lite. Nå er ikke US-05 en jetmotor som S-04 heller men likevel. Men idag bobler det som julenissen i et boblebad!

Litt håp er tilbake.
 
Litt korreksjon om styrken på en sånn "superstarter": Den skal nok være på 1.013, ut fra hva artikkelen som @jFrode fant, sier. Mulig Cade Jobe misforsto noe der? Men det funka jo med 1.008, også:).

Jeg må nok jobbe litt med å finne ut hva som blir optimalt her. Ett spørsmål er hvor stor starter du trenger for å få noe som tilsvarer en starter med gammel styrke på f.eks. tre liter (som jeg oftest setter), et annet er hvor mye næring av et gitt merke du bør ha pr. liter for å oppnå det optimale forholdet mellom karbon og nitrogen (=100:1).
Jeg synes dette er en overdrivelse or hjemmebrygging? Kanskje hvis man vil treffe en særlig nøyaktighet på noe som en Guinness type men hvorfor alt dette? Det er jo kjekt å putla men lol :D Du har jo sikkert laget 100-200 brygg med 'kjør på' metoden eller?
 
Jeg synes dette er en overdrivelse or hjemmebrygging? Kanskje hvis man vil treffe en særlig nøyaktighet på noe som en Guinness type men hvorfor alt dette? Det er jo kjekt å putla men lol :D Du har jo sikkert laget 100-200 brygg med 'kjør på' metoden eller?
Poenget her er å treffe ei grense. Det er i og for seg ikke så nøye i praksis, men man må vite hva som er det riktige for å ha sånn noenlunde styring på det man driver med. Og prosentforskjellen på 1.008 og 1.013 er ganske stor, så dette er ikke pirk.

Jeg skal vanskelig kunne beskyldes for å være veldig nøye med målinger av ulike slag - men forutsetninga for å være unøyaktig er som sagt å vite hvor man skulle vært om man skulle vært nøyaktig:).

Leser du det illustrerte innlegget mitt over her, så ser du at jeg ikke bekymrer meg overdrevent om nøyaktighet. Jeg hadde ei flaske som var sånn ca. 2/3 full (øyemål) med 1.060-vørter. Så med litt enkel hueregning kom jeg fram til at om jeg blanda den ut med 2,5 liter vann, ville jeg være i sonen. Så det var hva jeg gjorde, og tok meg ikke bryet med å måle SG på resultatet.

Fornøyd;)?
 
Sist redigert:
jeg tenkte jo bare på karbon og nitrogen innholdet det og slikt. Merket ikke annet. Jeg vet bare to ting om startere, 'visstnok' 1.040 er greit og 10:1 vann kontra sukker/spraymalt. var bare det. :) får lese en gang til. jeg trodde dere målte nitrogen og karbon og tenkte jøss :D
 
jeg tenkte jo bare på karbon og nitrogen innholdet det og slikt. Merket ikke annet. Jeg vet bare to ting om startere, 'visstnok' 1.040 er greit og 10:1 vann kontra sukker/spraymalt. var bare det. :) får lese en gang til. jeg trodde dere målte nitrogen og karbon og tenkte jøss :D
Nei, det har jeg ingen mulighet for en gang. Noen kan sikkert fortelle meg en snedig måte å finne ut av det på. Nå er det bare snakk om den enkle mengdeangivelsen "mye":).
 
OK, da prøver vi. 3 liter starter på 1.013 (sånn ca:)) til kjøling. Skal dra Imperial A24 Dry Hop opp til rikelige mengder.

Nå lurer jeg på hvor lang tid denne bruker på å gå ferdig??
Vis vedlegget 59142
Denne var ferdig i dag tidlig - og jeg aner ikke hvor lenge den hadde vært ferdig. Artig smak; det var åpenbart ikke produsert noe alkohol, så alt tyder på at gjæren må ha respirert på harde livet, og ikke fermentert. Nå er jeg spent på å se gjærmengden når den har flokkulert seg ferdig.

Jeg har kommet på et mulig forbehold mot denne metoden, og det går på faren for infeksjon. For det første produseres det ikke alkohol, og for det andre er alt nitrogenet snadder for alskens mikrober. Så en sånn starter vil bli mer utsatt for infeksjon.

En mulig løsning kan kanskje være å lage en 1.020-starter, eller kanskje litt mer? Da vil gjæren fermentere en del i begynnelsen, og dermed lage en liten forsvarsmur av alkohol.

Eller man må være litt mer ekstrem med reinsligheta enn vanlig. Om mulig:).
 
Denne var ferdig i dag tidlig - og jeg aner ikke hvor lenge den hadde vært ferdig. Artig smak; det var åpenbart ikke produsert noe alkohol, så alt tyder på at gjæren må ha respirert på harde livet, og ikke fermentert. Nå er jeg spent på å se gjærmengden når den har flokkulert seg ferdig.

Jeg har kommet på et mulig forbehold mot denne metoden, og det går på faren for infeksjon. For det første produseres det ikke alkohol, og for det andre er alt nitrogenet snadder for alskens mikrober. Så en sånn starter vil bli mer utsatt for infeksjon.

En mulig løsning kan kanskje være å lage en 1.020-starter, eller kanskje litt mer? Da vil gjæren fermentere en del i begynnelsen, og dermed lage en liten forsvarsmur av alkohol.

Eller man må være litt mer ekstrem med reinsligheta enn vanlig. Om mulig:).
Man kan jo bruke vørter fra en West Coast IPA, humla vil hvertfall hjelpe mot (de fleste) laktobaseluskene. En uttynna Pliny-klone vørter vil vel gi rundt 15-20 IBU.
Og villgjær gir jo beng i både ibu og abv sammehva, så …
 
Man kan jo bruke vørter fra en West Coast IPA, humla vil hvertfall hjelpe mot (de fleste) laktobaseluskene. En uttynna Pliny-klone vørter vil vel gi rundt 15-20 IBU.
Og villgjær gir jo beng i både ibu og abv sammehva, så …
Godt poeng. Men jeg har lagra meg opp gasnek mange liter med uhumla startervørter i frysern.

Nåja, det går sikkert. Et annet problem er ellers den mengden gjærnæring som trengs om du skal få idealforholdet mellom karbon og nitrogen. Det kan faktisk bli dyrt.
 
Godt poeng. Men jeg har lagra meg opp gasnek mange liter med uhumla startervørter i frysern.

Nåja, det går sikkert. Et annet problem er ellers den mengden gjærnæring som trengs om du skal få idealforholdet mellom karbon og nitrogen. Det kan faktisk bli dyrt.
Ja, gjærnæring er dyrt. Men hvis man har 1 kg Fermaid O på vei blir det vel overkommelig ;)
En annen tanke: hva med å koke inn noen liter vørter til sirup, og så «mate» starteren hver 12t. Da kan man jo holde seg under crabtree grensen. Og IBU økes jevnlig. Det er vel det produsentene gjør, forsåvidt(?)

Dette blir jo omstendelig, men skal man sette en 50l batch med lager kan det kanskje vurderes …
 
Ja, gjærnæring er dyrt. Men hvis man har 1 kg Fermaid O på vei blir det vel overkommelig ;)
En annen tanke: hva med å koke inn noen liter vørter til sirup, og så «mate» starteren hver 12t. Da kan man jo holde seg under crabtree grensen. Og IBU økes jevnlig. Det er vel det produsentene gjør, forsåvidt(?)

Dette blir jo omstendelig, men skal man sette en 50l batch med lager kan det kanskje vurderes …
Tørrgjær produseres sånn, så vidt jeg veit; en kontinuerlig prosess hvor man hele tida holder seg under grensa.

Jeg har tenkt tanken, men det er noe med å gjøre ting så omstendelig som ikke passer meg så godt:).
 
Satte en 1.013-starter på 3 liter i går med ei pakke Imperial A10 Darkness produsert 20. mai, altså halvannen måned over de fire månedene som Imperial har som grense. Henta inn noe data fra en brulosophy-podcast, og tilsatte 10 gr Fermaid O, som skulle være passe i følge dem. Vørteren hadde jeg dekantert fra bunnfallet etter koket av en IPA på 1.064, og 0,6 liter av den var da nok. Tenkte at humla kanskje kom godt med - som desinfeksjon:).

Starteren må ha gått seg ferdig i løpet av natta, den var helt dau, og nede på 1.003 (77% utgjæring). Så disse her trenger tydeligvis mindre tid. Jeg vil tru at det tok litt tid før den gjæren våkna, og det var neppe 200 milliarder levende celler der. Skjønt Imperial-gjæra holder seg godt.

Jeg skal teste hvordan det funker å dele denne gjæra på to og brygge en Irish Red og en Dry Stout på den, begge på sånn ca. butikkstyrke.
 
Et spørsmål i forbindelse med en "sub Crabtree-starter" blir hvordan vi skal beregne tilveksten/det endelige celletallet. Hvor stor må en slik starter være for å tilsvare en 1.040-starter på 3 liter, f.eks.?

Respirasjon gir 19 ganger høyere utbytte av sukkeret i form av energienheter (ATP) enn fermentering, og sjøl om gjæren vil respirere en del i en vanlig starter, også - og bare respirere når SG går under 1.013 - så blir energiutbyttet av en "sub Crabtree-starter" mye større enn av en starter med et tilsvarende volum med SG på 1.036. Det ville vært interessant å vite både hvor mye større, og hvilken effekt forskjellen har på formeringa. Vil en tidobling av energiutbyttet også gi en tidobling av formeringa?

Den starteren på 3 liter som jeg satte i går hadde et sukkerinnhold som tilsvarte omtrent 100 gram DME, som er hva du trenger for å lage 1 liter av en vanlig starter. Da skulle gjæren i starteren min få like mye energi ut av den som den ville fått ut av en 10 liters vanlig starter - om vi altså forutsetter en tidobling av utbyttet. Og om celletallet skulle øke tilsvarende, ville jeg endt opp med ca. 1400 milliarder celler (pluss de opprinnelige 100 milliardene.)

Blir spennende å se når denne får bunnfelt seg:). Men det er neppe 1500 milliarder celler der :p
 
Tilbake
Topp