Petter Mandt
Norbrygg-medlem
Utrolig kult at du gjør dette forsøket. Dette er noe jeg har lurt mye og lenge på. Funker det vil det kunne «revolusjonere» hvordan man dyrker lager-startere, (ale óg, iofs, men …).Et spørsmål i forbindelse med en "sub Crabtree-starter" blir hvordan vi skal beregne tilveksten/det endelige celletallet. Hvor stor må en slik starter være for å tilsvare en 1.040-starter på 3 liter, f.eks.?
Respirasjon gir 19 ganger høyere utbytte av sukkeret i form av energienheter (ATP) enn fermentering, og sjøl om gjæren vil respirere en del i en vanlig starter, også - og bare respirere når SG går under 1.013 - så blir energiutbyttet av en "sub Crabtree-starter" mye større enn av en starter med et tilsvarende volum med SG på 1.036. Det ville vært interessant å vite både hvor mye større, og hvilken effekt forskjellen har på formeringa. Vil en tidobling av energiutbyttet også gi en tidobling av formeringa?
Den starteren på 3 liter som jeg satte i går hadde et sukkerinnhold som tilsvarte omtrent 100 gram DME, som er hva du trenger for å lage 1 liter av en vanlig starter. Da skulle gjæren i starteren min få like mye energi ut av den som den ville fått ut av en 10 liters vanlig starter - om vi altså forutsetter en tidobling av utbyttet. Og om celletallet skulle øke tilsvarende, ville jeg endt opp med ca. 1400 milliarder celler (pluss de opprinnelige 100 milliardene.)
Blir spennende å se når denne får bunnfelt seg. Men det er neppe 1500 milliarder celler der
Jeg har en … uro(/mistanke) for at oksygentilgang kan være en begrensende faktor. Kunne det vært en idé å oksykenert vann under trykk med en carb cap.
De neste 4-6 bryggene mine blir på gjærkake, (har 2 øl på Verdant og W34/70) gående, 1. gen., men er frista på å teste dette på neste lager-run.