Finn Berger
Moderator
Hvor mye øl var det du skulle brygge?Tja , vet ikke hvor mye for lite eller ikke. Fulgte Brewfather sin oppskrift med gjær og starter. Startet på 23’c da jeg tilsatte gjæra og lot den snurra i ca 30 timer. Romtemperaturen var ca 19 ved start og falt til 15,5 i romtemperatur utover. Da tenkte jeg å holde på lenger med røreren siden tempen var så lav.
Satt den i kjøleskap i går og står der ennå da jeg har avlyst brygging i dag av forskjellige grunner. Ser ut som det er mer ren gjær enn de to posene jeg puttet i, men vet ikke hvor mye.
Jeg tenker å brygge til helgen . Kom gjerne med råd for vedlikehold og oppstart av den igjen til helgen.
Skal brygge Black ball av To øl og trenger gjær til OG 1.087 og SG 1025.
Så….
Hva gjør jeg best nå?
Jeg r blitt nokså usikker på disse beregningene. Tilveksten er avhengig av hvor effektivt du får blanda inn oksygen i starteren din. Et forsøk @Holmentoppen gjorde, ga ikke mer gjær fra starter på rører enn fra en starter som ikke hadde gått på rører. Jeg trur mye avhenger av hvor sterk rører du har - og av hvor stor overflate det er på vørteren inne i kolben. Det siste betyr at du får dårligere effekt om du fyller kolben veldig høyt.
Men dette er teori. Jeg skulle ønske noen kunne gjennomføre eksperimenter av den typen Kai Troester gjorde i sin tid - med flere ulike parametre. En bør vel helst ha mikroskop og være trena til å drive med celletelling, men bare det å veie gjæren, eller måle volum, vil hjelpe mye.
Men dette hjelper ikke deg noe særlig. Det beste du kan gjøre, er antakelig å gi gjæren din en liter vørter på morgenen bryggedagen - etter å ha helt av starterølet, sjølsagt - riste kolben det du er kar om lenge og vel, og så la den stå i ro til den skal brukes. Da hiver du hele greia oppi.