Gjærstarter

Jeg har vekket flere som har stått 9mndr +
0.5 liters starter først med mindre enn 1040 sg. Jeg har gjort litt forskjellig. Bruker gjærnæring bestandig.
Så stepper jeg opp som vanlig til ønsket størrelse på starteren.
Bruker som regel å lage litt ekstra eller helle slumpen i et syltetøyglass halvfull med vørter. Lar gjæra få virke et par dager før jeg setter avleggeren i kjøleskapet med løst tilskudd lokk noen dager.
Skrur så lokket fast på og der står den til jeg får bruk for den.
 
Har noen glass med forskjellige gjærtyper stående i kjøleskapet på bryggerommet, når blir disse for gammel for gjenbruk? Er det mulig å gjenopplive en gjær som har stått siden Juni 2021 (ca 8 måneder)? Hvor går eventuelt grensen?
Går'e så går'e. Og det kan ta ganske lang tid før du ser tegn til liv.

Når du oppbevarer den, er det viktig at den ikke har kontakt med oksygen. Det kan du tenke litt på når du setter den på glass. Oksygen trigger aktivitet, og den vil da bruke av energireservene sine. Og når de tar slutt, er det slutt. Du kan fore den med litt vørter underveis.

Hvor lenge den holder, avhenger jo også av tilstanden da du satte den bort. Helt fersk og fin gjær fra en starter har bedre lagre å klare seg med enn sliten gjær fra et brygg - forutsatt at starteren ikke har blitt stående og snurre på rører'n for lenge, da. (Den må tas av når sukkeret er spist opp.)
 
Satt en gjærstarter på torsdag med 2 pk på 1,9L bøtter med wlp002 ca 22’c. med magnetrører. Etterhvert har den stått i 17’c. I dag settes den i kjøleskap og gjæren flokkulerte med en gang i bunnen. Følte aldri den «blandet» seg i væsken men var klumpete under røringen. Trenger den mer tid og har ikke kommet i gang siden den fortsatt virker småklumpete etter 1,5 døgn?
Bør jeg utsette bryggingen i morgen?
 
Satt en gjærstarter på torsdag med 2 pk på 1,9L bøtter med wlp002 ca 22’c. med magnetrører. Etterhvert har den stått i 17’c. I dag settes den i kjøleskap og gjæren flokkulerte med en gang i bunnen. Følte aldri den «blandet» seg i væsken men var klumpete under røringen. Trenger den mer tid og har ikke kommet i gang siden den fortsatt virker småklumpete etter 1,5 døgn?
Bør jeg utsette bryggingen i morgen?
002 vil alltid være "klumpete". Den er rimelig spesiell sånn. Og den detter ut med en gang den er ferdig.

Det er en gjær som gjerne gjør jobben raskt, så jeg vil anta at den har fått gå seg ferdig og vel så det - hvilket ikke er helt optimalt. Det er bedre å ta starteren av røreren litt før den er ferdig enn å la den bli stående og spinne etter at den er ferdig. Gjæren får da tilført oksygen, og vi holde seg aktiv, men den vil bruke av energireservene sine, som den trenger når du setter den i arbeid med gjæring. (Av samme grunn er det viktig så langt mulig å skjerme gjær som skal oppbevares mot kontakt med oksygen.)
 
Den var småklumpete helt fra starten av også.
Skal jeg bare kjøle, dekantere og kjøre brygg i morgen?
 
Kan jeg komplettere med evt Safale 04 hvis det ikke har blitt nok gjærceller fra starteren?
I og for seg. Men den gir høyere utgjæring enn 002. Et poeng med å bruke 002 er vel ofte at en ønsker den relativt lave utgjæringsgraden denne gjæren har.

Hvor mye for lite har du? (Jeg regner med at du går ut fra kalkulatorberegninger?)
 
I og for seg. Men den gir høyere utgjæring enn 002. Et poeng med å bruke 002 er vel ofte at en ønsker den relativt lave utgjæringsgraden denne gjæren har.

Hvor mye for lite har du? (Jeg regner med at du går ut fra kalkulatorberegninger?)
Tja , vet ikke hvor mye for lite eller ikke. Fulgte Brewfather sin oppskrift med gjær og starter. Startet på 23’c da jeg tilsatte gjæra og lot den snurra i ca 30 timer. Romtemperaturen var ca 19 ved start og falt til 15,5 i romtemperatur utover. Da tenkte jeg å holde på lenger med røreren siden tempen var så lav.
Satt den i kjøleskap i går og står der ennå da jeg har avlyst brygging i dag av forskjellige grunner. Ser ut som det er mer ren gjær enn de to posene jeg puttet i, men vet ikke hvor mye.

Jeg tenker å brygge til helgen . Kom gjerne med råd for vedlikehold og oppstart av den igjen til helgen.
Skal brygge Black ball av To øl og trenger gjær til OG 1.087 og SG 1025.

Så….
Hva gjør jeg best nå?
 
Tja , vet ikke hvor mye for lite eller ikke. Fulgte Brewfather sin oppskrift med gjær og starter. Startet på 23’c da jeg tilsatte gjæra og lot den snurra i ca 30 timer. Romtemperaturen var ca 19 ved start og falt til 15,5 i romtemperatur utover. Da tenkte jeg å holde på lenger med røreren siden tempen var så lav.
Satt den i kjøleskap i går og står der ennå da jeg har avlyst brygging i dag av forskjellige grunner. Ser ut som det er mer ren gjær enn de to posene jeg puttet i, men vet ikke hvor mye.

Jeg tenker å brygge til helgen . Kom gjerne med råd for vedlikehold og oppstart av den igjen til helgen.
Skal brygge Black ball av To øl og trenger gjær til OG 1.087 og SG 1025.

Så….
Hva gjør jeg best nå?
Hvor mye øl var det du skulle brygge?

Jeg r blitt nokså usikker på disse beregningene. Tilveksten er avhengig av hvor effektivt du får blanda inn oksygen i starteren din. Et forsøk @Holmentoppen gjorde, ga ikke mer gjær fra starter på rører enn fra en starter som ikke hadde gått på rører. Jeg trur mye avhenger av hvor sterk rører du har - og av hvor stor overflate det er på vørteren inne i kolben. Det siste betyr at du får dårligere effekt om du fyller kolben veldig høyt.

Men dette er teori. Jeg skulle ønske noen kunne gjennomføre eksperimenter av den typen Kai Troester gjorde i sin tid - med flere ulike parametre. En bør vel helst ha mikroskop og være trena til å drive med celletelling, men bare det å veie gjæren, eller måle volum, vil hjelpe mye.

Men dette hjelper ikke deg noe særlig. Det beste du kan gjøre, er antakelig å gi gjæren din en liter vørter på morgenen bryggedagen - etter å ha helt av starterølet, sjølsagt - riste kolben det du er kar om lenge og vel, og så la den stå i ro til den skal brukes. Da hiver du hele greia oppi.
 
Jeg satte en starter med 1 liter wlp007 til en IPA for et par uker siden. Uten rører og kun risting
Jeg følte at jeg fikk mer gjær ut av den(den flokkulerte også raskere) enn startern jeg satte på magnetrører (1,25 liter) til en Porter en ukes tid etter.
Høyst uvitenskapelig selvfølgelig og kun på øyemål
Samme dato på gjæren
 
Jeg satte en starter med 1 liter wlp007 til en IPA for et par uker siden. Uten rører og kun risting
Jeg følte at jeg fikk mer gjær ut av den(den flokkulerte også raskere) enn startern jeg satte på magnetrører (1,25 liter) til en Porter en ukes tid etter.
Høyst uvitenskapelig selvfølgelig og kun på øyemål
Samme dato på gjæren
Har du en sånn liten pinglete Intel-rører, eller en stor og muskuløs Bryggselvrører:)?

Jeg har den siste, og mener jeg får god tilvekst. Jeg gjorde et forsøk for å sammenligne med den gjærmengden @Holmentoppen fikk ut sine to, og sjøl om det nødvendigvis var vanskelig å sammenligne, tru jeg at jeg fikk vesentlig mer.

Jeg har en Intel-rører, også, så jeg må få somla meg til å gjøre et forsøk. Men jeg har en klar oppfatning om at den ikke er like god som den store. Jeg må bare få sjekka det.
 
Har du en sånn liten pinglete Intel-rører, eller en stor og muskuløs Bryggselvrører:)?

Jeg har den siste, og mener jeg får god tilvekst. Jeg gjorde et forsøk for å sammenligne med den gjærmengden @Holmentoppen fikk ut sine to, og sjøl om det nødvendigvis var vanskelig å sammenligne, tru jeg at jeg fikk vesentlig mer.

Jeg har en Intel-rører, også, så jeg må få somla meg til å gjøre et forsøk. Men jeg har en klar oppfatning om at den ikke er like god som den store. Jeg må bare få sjekka det.

Så lenge det går rundt og lager stor nok fart skulle det vel ikke spille noen rolle?
 
Jeg skal brygge 20l
Røreren er ganske kraftig og gir virvelsteøm nesten ned i bunnen. Det er kraftig omrøring kan jeg se.
Da har jeg tenkt å la den stå tett og tildekket i ro i kjøleskapet(uten å ha dekantert) til fredag. Da dekantere og bytte ut med en ny liter med 100g frisk kokt spraymalt som den kan bygge seg opp på Ila fredag-lørdag, så kjølig til søndagen. Tenker litt som å friske opp surdeig til baking. La Den få bygge seg opp litt frisk igjen.

Det er en god tanke å veie, men mangler utgangspunktet vekta med erlem.karaffelen og ferskgjæra. Skal få kontroll på de ulike vektene så jeg vet mer til senere.
 
Så lenge det går rundt og lager stor nok fart skulle det vel ikke spille noen rolle?
Jeg tror nok disse billige Kina-rørerne gjør en god jobb for den kolbestørrelsen de er laget for. De fleste er merket med 3 eller 3,5 liter som maks. Min erfaring er at de skaper en god malstrøm om man ikke utfordrer størrelsen. Jeg har sjelden behov for mer enn 2,5 liters startere, og har ikke testet noe større.
 
Jeg skal brygge 20l
Røreren er ganske kraftig og gir virvelsteøm nesten ned i bunnen. Det er kraftig omrøring kan jeg se.
Da har jeg tenkt å la den stå tett og tildekket i ro i kjøleskapet(uten å ha dekantert) til fredag. Da dekantere og bytte ut med en ny liter med 100g frisk kokt spraymalt som den kan bygge seg opp på Ila fredag-lørdag, så kjølig til søndagen. Tenker litt som å friske opp surdeig til baking. La Den få bygge seg opp litt frisk igjen.

Det er en god tanke å veie, men mangler utgangspunktet vekta med erlem.karaffelen og ferskgjæra. Skal få kontroll på de ulike vektene så jeg vet mer til senere.
Det går sikkert bra, det. Men hvis du gjør som jeg foreslo, får du gjær som vil "hit the ground running", siden du tilsetter gjæren i det den er på toppen av gjæringsaktiviteten. Metoden er den Conn og Beechum fra Experimental Brewing kaller SNS (Shaken, Not Stirred). Jeg har gjort dette noen ganger, og det funker helt utmerket. Gjæringa kommer raskt i gang. De sier forøvrig at den overflødiggjør tilsetting av oksygen, også - men det er jeg ikke helt overbevist om.

Etl lite tips (som kanskje er helt overflødig:)): Start gjæringa en grad under det Whitelabs oppgir som idealområdet. Denne gjæren jobber raskt, og det blir fort litt fusel av det om den blir stimulert av god varme, også.
 
Så lenge det går rundt og lager stor nok fart skulle det vel ikke spille noen rolle?
Hvis farten er stor nok, er det sjølsagt ikke noe problem - det spørs bare hva som er stor nok:). Det er i alle fall stor forskjell på hva intel'en og den store klarer å utrette av liv og røre.
Jeg tror nok disse billige Kina-rørerne gjør en god jobb for den kolbestørrelsen de er laget for. De fleste er merket med 3 eller 3,5 liter som maks. Min erfaring er at de skaper en god malstrøm om man ikke utfordrer størrelsen. Jeg har sjelden behov for mer enn 2,5 liters startere, og har ikke testet noe større.
Men du fikk jo ikke større utbytte med rører'n enn med en starter som du bare rista litt på innimellom? I følge kalkulatorene skal du få en god del mer på rører. Det var det der som virkelig fikk meg til å lure.

Det er mulig intel'en min er et mandagseksemplar. Jeg kan får den til å dra et par liter rundt, og det blir jo en ganske djup navel midt i, men det er som sagt langt unna hva Bryggselvrører'n steller i stand.
 
Men du fikk jo ikke større utbytte med rører'n enn med en starter som du bare rista litt på innimellom? I følge kalkulatorene skal du få en god del mer på rører. Det var det der som virkelig fikk meg til å lure.
Ja, det stemmer. Men jeg ristet ganske kraftig. Forholdet mellom luft og vørter gjorde at det skummet aldeles voldsomt. Så det skulle være gode forhold for å bygge steroler og fettsyrer. Det er vel sukkerinnholdet i vørteren som bestemmer gjærmengden når sterollagrene ikke går tomme før sukkeret er oppspist. Slapp risting (særlig til å begynne med) gir nok mindre gjær enn en hvilken som helst magnetrører.
 
Ja, det stemmer. Men jeg ristet ganske kraftig. Forholdet mellom luft og vørter gjorde at det skummet aldeles voldsomt. Så det skulle være gode forhold for å bygge steroler og fettsyrer. Det er vel sukkerinnholdet i vørteren som bestemmer gjærmengden når sterollagrene ikke går tomme før sukkeret er oppspist. Slapp risting (særlig til å begynne med) gir nok mindre gjær enn en hvilken som helst magnetrører.
Nei, poenget med å tilføre oksygen er at gjæren da delvis respirerer, hvilket lar den utnytte energien i sukkeret ni ganger mer effektivt enn ved respirasjon. Tørrgjærprodusentene driver med kontinuerlig foring og kontinuerlig tilførsel av oksygen sånn at de hele tida kan holde sukkernivået under grensa for Crabtree-effekten, som begrenser respirasjonen når sukkerinnholdet er over et visst nivå. Dermed vil gjæren stort sett bare respirere, og tilveksten blir veldig effektiv.

Altså: Om vi effektivt kan tilføre oksygen hele tida, vil vi få økt formering fordi gjæren får utnytta sukkeret bedre. Du kan i praksis sammenligne det med å ha en mer sukkerholdig starter.

Jeg skal ikke tvert si at det er umulig å oppnå det samme med risting som med en rører, men jeg trur at du da skal riste ofte. Det er antakelig viktigere enn å riste voldsomt, for så vidt jeg veit gjør gjæren ganske kjapt ende på det oksygenet som tilføres.
 
Men dette hjelper ikke deg noe særlig. Det beste du kan gjøre, er antakelig å gi gjæren din en liter vørter på morgenen bryggedagen - etter å ha helt av starterølet, sjølsagt - riste kolben det du er kar om lenge og vel, og så la den stå i ro til den skal brukes. Da hiver du hele greia oppi.
Takk , igjen . Skal gjøre løsningen din
 
Tilbake
Topp