Gjærstarter

Hei.
Jeg skal brygge en Rye IPA Allgrain Gahr Edition.
Laget i dag en gjærstarter, og i følge mrmalty skulle jeg ha rundt 2.8 liter starter og jeg brukte 2 rør WLP007, men oppdaget senere at hvis jeg skal riste gjærstarteren jevnlig hadde jeg bare behøvd mellom 1,3 og 1,8 liter...
Har dette noe å si for starteren? Bør den bare få stå i fred? Jeg bør vel sette den kaldt over natten når den er gjæret ferdig og helle av vesken og bruke kun gjærkaken?
 
Velger å ikke starte en ny tråd siden denne omhandler samme team, bård nybegynnerspørsmål og gjærstarter  ::) Jeg planlegger en speidelvariant med ca 100 liters kapasitet, og hvis det blir så storer batcher, så gikk det opp for meg når jeg leste denne, http://mrhumle.blogspot.com/2010/02/gjrstarter.html, at jeg vil komme til å trenge rett så store mengder (5-6 liter) hvis jeg skal lage 100 liter. Problemet er jo at jeg ikke klarer å finne noen erlenmeyer-kolber på over 5 liter, og det blir jo for lite. Har tenkt å benytte magnetrører slik at skumproblemer bør være eliminert etter hva jeg har lest meg til....??!?! Spørsmålet blir da, kan en glassballong/vinballong gjøre samme nytten? For de er jo litt letter å få tak i i større volum
 
Ulempen med glassballonger/vinballonger er vel at bunnen ikke er flat, så magnetrører er vanskelig på disse. Hva med en kjele av aluminium f.eks?
Flat bunn, ikke magnetisk hvis den er billig :)
Og fin å koke starteren i.....
 
Jo, ser den. Men jeg har ikke lyst til å bruke kjele til dyrkingen. Ikke spør meg hvorfor, for det er sikkert bare en fiks ide, for jeg har jo egentlig ikke peiling  :bank2: Men er det noe håp for denne da hvis det ikke finnes store nok kolber: http://www.ba-vand.dk/img/p/132-95-thickbox.jpg Var jo grisedyr, så jeg håper å finne et litt rimligere alternativ hvis denne typen kan la seg benytte......
 
Ellers er vel høsting og gjenbruk av gjær kanskje den beste løsningen når man brygger såpass store volumer. Men det fordrer jo gjerne at man skal brygge rimelig ofte, og om man brygger mye i slengen er kanskje ikke det like aktuelt...
 
Du kan jo også tenke på å finne deg en shaker i stedet for en magnetrører, dersom du må lage startere som er så store at rørere ikke blir praktiske. Da er du ikke avhengig av at bunnen i kolben/ballongen er flat.
 
Vel, jeg skal sikkert ikke brygge 100 liter så veldig ofte, så jeg tror egentlig at en 10 erlenmeyer eller tilsvarende er mer på kjekt å ha stadiet. Men det er fortærende å ikke ha utstyret DEN dagen man skal brygge så stort. Og jeg tror at første eller andre brygger når mikk-makket er montert blir stort. Men jeg føler at jeg sporer av denne tråden litt, blir litt vel mye utstyr kanskje? Er det mulig å flytte innlegg over til et mer egnet sted? Jeg spør av ren uvitenhet  :help:
 
Vi brygger 100+ liter og benytter oss av 2x5L kolber. Man greier å dyrke opp gjær til 100L ale, 1050, i en kolbe. Ved lager trenger man to.

Som Gahr sier så er gjenbruk absolutt en metode for å unngå å bygge opp mye gjær hver gang. Vi lager starter for lager og benytter gjæra i 4-5 brygg før vi kaster den. Har da lagerøl for stort sett resten av året. Det samme med ale, prøver å gjenbruke 2-3 ganger.

Vi benytter oss også av tørrgjær til enkelte brygg. Har også gjenbrukt tørrgjær, men aldri mere enn 1 gang.

En annen mulighet er å sette feks 50L, for så å gjenbruke gjæra i et 100L brygg.
 
Hei!
Jeg lagde starter onsdag 23.5. I dag, søndag 27. har den fortsatt ikke gjæret ferdig. Jeg gjorde nok en tabbe i å sette starteren i kjøleskap for tidlig.
Vil den fortsatt kunne gjære ordentlig?
Er det mulig å helle alt i brygget, (ca 2L starter til ca 20L brygg) eller vil det "vanne ut" og forringe brygget på noen måte?
 
“Ølet” i starteren vil være oksydert og kan lett sette usmak på brygget. Usmaken blir du i så fall ikke kvitt. Slå av væsken og bland gjerne litt vørter med gjæren i kolben før du heller i gjæringsdunken.
 
skal hive meg på en gjærstarter senere idag, men tenkte bare å høre om jeg har fått det med meg sånn noenlunde riktig.
Man koker opp vann - tilsetter maltekstrakt, 100-125g pr liter -koker i 10-15min - kjøler ned til 20 grader - har i romtemperert gjær - lar den stå ute i ett døgns tid - setter den i kjøleskapet over natta - romtempererer - heller av væsken og SÅ har den i vørteren?

Noe jeg har misset? skal den dekkes til med plast el.l? skal det røres/ikke røres under prosessen?
 
Bruk 100 g DME per liter STARTER (mål opp 100 g og tilsett vann til du har en liter). Bruker du flytende ekstrakt kan du gå opp til ca 125 g. Dekk starteren med aluminiumsfolie og rist så ofte du kan underveis, særlig i starten.
 
Hva pokker er det jeg gjør feil?! Jeg har to ganger laget gjærstarter med wyeast etter oppskriften beskrevet i Gahrs artikkel. 100 g DME/liter starter.

Tok gjærpakken (proddato.: 22 aug) ut av kjøleskapet og aktiverte den 4 timer før jeg begynte
Kokte vørteren i 15 min og kjølte ned til 21 grader
helte vørteren i flaska og ristet som faen
helte gjær i flaska og ristet som faen.
Hadde ikke folie, så satte på gjærlås og plasserte flaska i 20 grader romtemperatur

Det er overhodet ikke tegn til gjæringsaktivitet. Vannstanden er helt jevn i låsen. Ingen bobler som stiger. Ingen skum. Det eneste som har skjedd på 24 timer er at gjæren har lagt seg pent på bunnen av flaska i form av et tynt grått lag med veske. Tilsynelatende ikke en eneste celle mer enn jeg helte oppi.

Jeg har fått samme resultat to ganger nå. Jeg må jo gjøre noe grunnleggende feil et sted i prosessen, men hva?
 
Borgar skrev:
Hva pokker er det jeg gjør feil?! Jeg har to ganger laget gjærstarter med Wyeast etter oppskriften beskrevet i Gahrs artikkel. 100 g DME/liter starter.

Tok gjærpakken (proddato.: 22 aug) ut av kjøleskapet og aktiverte den 4 timer før jeg begynte
Kokte vørteren i 15 min og kjølte ned til 21 grader
helte vørteren i flaska og ristet som faen
helte gjær i flaska og ristet som faen.
Hadde ikke folie, så satte på gjærlås og plasserte flaska i 20 grader romtemperatur

Det er overhodet ikke tegn til gjæringsaktivitet. Vannstanden er helt jevn i låsen. Ingen bobler som stiger. Ingen skum. Det eneste som har skjedd på 24 timer er at gjæren har lagt seg pent på bunnen av flaska i form av et tynt grått lag med veske. Tilsynelatende ikke en eneste celle mer enn jeg helte oppi.

Jeg har fått samme resultat to ganger nå. Jeg må jo gjøre noe grunnleggende feil et sted i prosessen, men hva?
Alt høres riktig ut. Men lot du gjæren romtempereres før du aktiverte den, og var posene blåst opp etter de fire timene?
 
Nei, lot den ikke romtemperereres :-/ Tenkte på det, men etter som det ikke var nevnt i instruksen på pakken, tenkte jeg at det sikkert ikke var så viktig. Pakken var ikke veldig blåst opp, men såpass at jeg ikke kunne klemme fingrene sammen midt på pakken.
 
Tilbake
Topp