Gjærstarter

Da kan det ha vært slapp gjær. Jeg har bare opplevd sprekkferdige gjærposer etter tre timer aktivering. Men rart uansett at det ikke er liv nok i den til at det synes i starteren.
Hvis du sier hva slags gjær du prøvde med finnes det sikkert folk her inne med erfaring fra akkurat den gjærtypen som kan gi et bedre svar enn meg.
 
Kan vere at jobben er gjort. Smak på vørteren, eventuelt mål den med hydrometeret.
Om du ser på starteren under gjæringen ser du små boblar som stig opp langs kanten, forutsatt at du brukar ein gjennomsiktig beholdar. Ellers er magnetrørar ein fin ting.
 
Relax! Hvorfor skal gjæren være død? Eg har hatt lagtid opp til 40 timer før gjæren startet sitt arbeid. Lagergjær er jo ikke kjent for å jobbe i supersonisk hastighet heller
 
Oppdatering: Min late lagergjær har nå funnet det for godt å våkne. 2 liter vørter er nå gjæret ned til 1010. Siden dette var en slapp dose gjær i utgangspunktet kunne jeg tenke meg å helle av "ølet" og sette hele prosessen igang igjen på samme gjær for å øke mengden. Høres ikke det ut som en plan?

Hvordan kalkulerer jeg nå hvor mane celler jeg har til rådighet? Går jeg rett og slett inn i Mr.Malty og plotter inn hvor mange ml gjær jeg har slik som man ellers gjør med en slurry?
 
Nytt spørsmål om starter: Jeg har kjøpt magnetrører og alt ser ut til å gå så mye bedre. Jeg har laget en starter med 2 liter og wyeast 1968 London ESB med 40 % liv. Den har stått på røreren i litt over to døgn, og det ser ut som om det er full snøstorm inni kolben.  Det ligger også mye skum på toppen av vørteren. Hvor lenge må jeg regne med at denne skal stå før den er gjæret helt ut?
 
Borgar skrev:
Nytt spørsmål om starter: Jeg har kjøpt magnetrører og alt ser ut til å gå så mye bedre. Jeg har laget en starter med 2 liter og Wyeast 1968 London ESB med 40 % liv. Den har stått på røreren i litt over to døgn, og det ser ut som om det er full snøstorm inni kolben.  Det ligger også mye skum på toppen av vørteren. Hvor lenge må jeg regne med at denne skal stå før den er gjæret helt ut?
24-36 timer er normalt
 
"Snøstormen" skyldes at gjæren har flokkulert. Da er den ferdig med å jobbe.
 
Jeg hiver meg på denne tråden, da det trolig er mer fornuftig enn å starte en ny.

Jeg skal for første gang bruke flytende gjær og er svært usikker på dette med gjærstarter. Brygget som planlegges er en Kølsch, batch på 20 ltr og får tilsendt 2 rør med WLP029. Bryggselv mente det var for lite med ett rør. Når jeg da leser om gjærstarter på deres hjemmeside, så anbefales det å lage en gjærstarter for sikkerhets skyld, selv om det skal være nok med ett rør fersk gjær rett i vørteren. Legger også tallene inn i Mrmalty.com, som anbefaler 1 packs med starter og 1,9 packs uten starter. 181 milliarder gjærceller trengs, og hvis det stemmer at hvert rør inneholder 25 milliarder (ihht Bryggselv), så må jeg lage en starter.

Mitt spørsmål er da som følger: Trenger jeg ikke å lage en gjærstarter når jeg bruker to rør på dette brygget, eller kan jeg tømme begge rørene rett i vørteren? Her har jeg tydligvis misforstått ett eller annet.

Håper å få brygget på lørdag, men hvis jeg må lage en starter på fredag , må jeg vel vente til søndag - i henhold til det som er skrevet her? Eller?
 
Mener selvfølgelig: Trenger jeg å lage en gjærstarter når jeg bruker to rør på dette brygget, eller kan jeg tømme begge rørene rett i vørteren? Her har jeg tydligvis misforstått ett eller annet.
 
Det er ikke egentlig nok med ett rør, selv om det er aldri så ferskt.

Du svarer egentlig selv også; hvis rørene du har inneholder ca. 25 mrd celler (hvilket betyr de er ganske gamle, nye rør inneholder ca. 100 mrd levende celler), er det for lite med selv to rør uten starter.

Plott inn produksjonsdato på gjæren (for White Labs er denne 120 dager før best-før-dato) og parametre for ølet i mrmalty, så får du svaret på hvor str starter du må lage.
 
Jeg blottlegger selvfølgelig hele min uvitenhet her, men en plass må man begynne. Ifølge Mrmalty så må jeg lage starter, mens Bryggselv sier at ett ferskt rør fra White Labs er nok til 20 ltr., men anbefaler to. Klar til å pitce rett i vørteren. Ikke rart en nybegynner blir usikker.

Skal ikke plage dere med for mange spørsmål, så det enkleste er vel å prøve seg på en gjærstarter.
 
Thomas ML skrev:
Jeg blottlegger selvfølgelig hele min uvitenhet her, men en plass må man begynne. Ifølge Mrmalty så må jeg lage starter, mens Bryggselv sier at ett ferskt rør fra White Labs er nok til 20 ltr., men anbefaler to. Klar til å pitce rett i vørteren. Ikke rart en nybegynner blir usikker.

Skal ikke plage dere med for mange spørsmål, så det enkleste er vel å prøve seg på en gjærstarter.

Et rør VAR nok til 18.5 liter med OG 1.045 den dagen røret forlot Whitelabs ;)

Whitelabs-gjæren blir produsert i California på den andre siden av kloden. Etter gjæren har vært med på en Atlanterhavskryssing og en karuselltur med Fedex og Posten ville jeg uansett laget en starter. Da har du som bryggerisjef ihvertfall gjort hva du kan for å få den friskeste gjæren som overhode mulig.

En vis brygger-mann lærte meg en gang: Forutsatt gode desinfeksjonsrutiner er gjær & gjærbehandling den viktigste faktoren for et bra øl.
 
Bare "låner" denne tråden lit.... (kanskje flere lurer på det samme)
Av ren nysgerrighet, hvordan løser de komersielle bryggeriene dette med gjær? har de startere på x-antall hundre ltr. og tanker med 1000vis av liter med gjær som blir pumpet inn i vørteren?

Kosl
 
(Er det blasfemi å trykke igang en gammel tråd?)

Jeg har et mer grunnleggende spørsmål som jeg ikke ser er helt konkret besvart mange plasser - hva nøyaktig er hensikten/hva oppnår en gjærstarter?
- "Gror" du mer gjær?
- Kan du dermed ta den til sides og "gro" mer gjær utifra dette? (Siden jeg leser folk får mer for pengene)
 
(Er det blasfemi å trykke igang en gammel tråd?)

Jeg har et mer grunnleggende spørsmål som jeg ikke ser er helt konkret besvart mange plasser - hva nøyaktig er hensikten/hva oppnår en gjærstarter?
- "Gror" du mer gjær?
- Kan du dermed ta den til sides og "gro" mer gjær utifra dette? (Siden jeg leser folk får mer for pengene)

Ja. Du lager flere gjærceller. Og du sørger for at gjæren er ved så god helse den kan bli hvis den ikke er helt fersk.
 
Ja. Du lager flere gjærceller. Og du sørger for at gjæren er ved så god helse den kan bli hvis den ikke er helt fersk.

OK - så du lager mer og friskere gjær utav det du har, men hvorfor blir ikke gjæren "slitt" av å starte igang på spraymalten?
I feks lager leser jeg at en må ha 2 pakker tørrgjær slik at gjæren ikke blir utstlitt og gjærer for lite, er forskjellen her lager vs ale, eller tørrgjær vs ferskgjær?
 
OK - så du lager mer og friskere gjær utav det du har, men hvorfor blir ikke gjæren "slitt" av å starte igang på spraymalten?
I feks lager leser jeg at en må ha 2 pakker tørrgjær slik at gjæren ikke blir utstlitt og gjærer for lite, er forskjellen her lager vs ale, eller tørrgjær vs ferskgjær?

En starter er som regel på en moderat sg (1.040) og veldig liten ifht mengden gjær du har oppi, i motsetning til et fullverdig brygg.
 
Tilbake
Topp