Jeg hiver meg på denne tråden, da det trolig er mer fornuftig enn å starte en ny.
Jeg skal for første gang bruke flytende gjær og er svært usikker på dette med gjærstarter. Brygget som planlegges er en Kølsch, batch på 20 ltr og får tilsendt 2 rør med WLP029. Bryggselv mente det var for lite med ett rør. Når jeg da leser om gjærstarter på deres hjemmeside, så anbefales det å lage en gjærstarter for sikkerhets skyld, selv om det skal være nok med ett rør fersk gjær rett i vørteren. Legger også tallene inn i Mrmalty.com, som anbefaler 1 packs med starter og 1,9 packs uten starter. 181 milliarder gjærceller trengs, og hvis det stemmer at hvert rør inneholder 25 milliarder (ihht Bryggselv), så må jeg lage en starter.
Mitt spørsmål er da som følger: Trenger jeg ikke å lage en gjærstarter når jeg bruker to rør på dette brygget, eller kan jeg tømme begge rørene rett i vørteren? Her har jeg tydligvis misforstått ett eller annet.
Håper å få brygget på lørdag, men hvis jeg må lage en starter på fredag , må jeg vel vente til søndag - i henhold til det som er skrevet her? Eller?