gjærvaskeproblemer

Ørnegård

Norbrygg-medlem
Forsøker å vaske gjær her, men det går ikke helt som planlagt. Se bilde. Dette er nesten 1 time etter jeg hadde på kokt og nedkjølt vann. Sist bunnfelte det mye raskere.

Det var mye mer trub  og humlerester denne gang. Når vi tok vare på gjæren etter tapping sist søndag,  satte jeg den kaldt i kjøleskap. Den delte seg da etter halvannet døgn slik at det ble 10-12 cm med "masse" med et lag på 3-4 cm vørter/vann på topp.

Denne vørteren helte jeg nå av og fyllte på med nytt rent vann og delte gjæren i de to glassene på bildet.

Ristet godt og slik har de stått i en time. Blir ikke mye gjær av det lille laget på toppen der ...?

Hva gjør jeg nå? Ta den gjæren jeg får nå (blir vel neppe nok til noe brygg)? Kan den stå slik til i morgen kveld i romtemperatur eller vil også gjæren ha bunnfelt da?

Vedlegg

• 20140130_214813.jpg
    20140130_214813.jpg
    1,9 MB · Sett: 318
Som jeg har skjønt det skal det ikke stå så lenge først gangen. Humlen og det andre gugget synker ned på 10-15 min. Etter det skal væsken på toppen helles over i et annet glass og så kan det stå i mange timer før gjæren synker.

Sånn gjorde jeg det og det funka som bare det.

Jo det var slik jeg tenkte også. Men nå har det stått i en time og jeg synes gjærlaget var tynt. Antagelig er det så mye humle og grums at den burde vært vasket i flere omganger for å få skilt ut all gjæren?

Bjørn Petter skrev:
Som jeg har skjønt det skal det ikke stå så lenge først gangen. Humlen og det andre gugget synker ned på 10-15 min. Etter det skal væsken på toppen helles over i et annet glass og så kan det stå i mange timer før gjæren synker.

Stemmer.

Ellers enig i at det ser ut som for lite vann er problemet her.

Takk for innspill. Enig at det er vannmengden som er feil her.

Men hvis dere vasker gjær med f.eks. 5 liter vann slik det nevnes: hva vasker dere i da? Ikke nok med 2 liters norgesglass da ...

viss du ikke har sett, den så her er en link til en youtube video, som Gustav Foseid har laget :)  :ilike: http://www.youtube.com/watch?v=PrGOdJFsxwk

Jo ... har sett den før og så den på nytt nå ...tror jeg har lærevansker :)

En av feilene jeg gjorde var å ikke la humle og trub bunnfelle i gjæringsdunken etter å helt rent vann oppi der. Jeg tok med meg all humleguffen over i et glass og lot det stå slik i noen dager til jeg skulle vaske den i dag. Da ble det plass til lite vann.

Så i kveld ble det å skyfle væsken fra glass til glass og beholder til beholder til jeg var kvitt mesteparten av grumset. Hvis ikke dette blir infisert, så har jeg flaks.

Man lærer sålenge man brygger! Takk for tips og råd!

Ørnegård skrev:
En av feilene jeg gjorde var å ikke la humle og trub bunnfelle i gjæringsdunken etter å helt rent vann oppi der. Jeg tok med meg all humleguffen over i et glass og lot det stå slik i noen dager til jeg skulle vaske den i dag. Da ble det plass til lite vann.

Evt. La det bunnfelle første gang i en litt større beholder. Det er det steget du gjør Gustav når du heller det fra gjæringsbøtten til kjelen og så lar det bunnfelle der.

Følte bare behov for å klargjøre dette for ikke å forvirre andre førstegangsgjærvaskere. Utmerket instruksjonsvideo  :amen:

Det lille laget på toppen på bildet ditt er stort sett veske. GJæra ligger under.  Teorien er at gjæra deler seg i tre. Øverst stort sett veske. Underst stort sett trub, død gjær og humlerester.  Laget nederst kan være mye mindre enn en skulle tro.  På de glassene ser det ut for meg som om du har gjær i bøtter og spann, Gjær med en del urenheter men like fullt en gjær som kommer til å funke så lenge den ikke er infisert. Glasset nærmest kamera ser ut til å ha den beste gjæra.

mvh

Bårdd

Bårdd skrev:
Teorien er at gjæra deler seg i tre. Øverst stort sett veske. Underst stort sett trub, død gjær og humlerester.  Laget nederst kan være mye mindre enn en skulle tro.

En liten rettelse til dette: Du klarer ikke å skille død og levende gjær. Du vil få død gjær sammen med den levende i det midterste laget.

Eller så virker det på meg som om det er stor forskjell på hvor lett det er å vaske forskjellige gjærtyper. Et gjær som flokkulerer hurtig (f.eks WLP002) er vanskelig pga at store deler av gjæren kan felle ut like hurtig som trubben, mens et gjær som flokkulerer langsommere er lett.

Tilbake
Topp