Gjenbruk av gjær øl med høyt alkohol innhold.

Hei,

Skal sette en belgisk trippel på wlp530 ,  denne skal bli cirka 9.5 %.

Hvordan er det å vaske gjær til gjenbruk fra en såpass krevende utgjæring som her?
 
Det er ikke anbefalt å gjenbruke gjær som har vært utsatt for så heavy alkohol. Jeg har dessverre ingen erfaringer i det landet du beskriver, og det jeg skrev visste du kanskje fra før, også..? ;)
 
Du kan feks lage en større starter enn du trenger, og høste "det som er til overs". Eller ta vare av noe av gjæren i røret. Forskjellen blir vel at gjæren du tar med utenom blir to uker eldre enn om du hadde bunnhøstet den, og du vet ikke helt hvor hvor mye som er igjen til pitchen etter at du har høstet.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Jørn Hammerud skrev:
Det er ikke anbefalt å gjenbruke gjær som har vært utsatt for så heavy alkohol. Jeg har dessverre ingen erfaringer i det landet du beskriver, og det jeg skrev visste du kanskje fra før, også..? ;)

Jeg kan lite om det,,men fikk spørsmål når det dukket opp anledning til å vaske og ta vare på dette.

Noen mener gjæren er litt pest etter en slik utgjæring.  Må vel kjøpe meg noen litteratur om gjær ser jeg..hmm.

Jeg har brukt all gjæren til en starter allerede, så det løpet er kjørt.  Evt kan jeg ta vare på av starteren og steppe den,,men da kjøper jeg heller ny gjær som er fersk  tror jeg.
 
Tommelfingerregel er å gå opp i IBU og ABV. Jeg hadde kasta eller brukt i en med høyere ABV.

Kjøp boks Yeast samt google opp "debittering yeast"
 
Tilbake
Topp