Gjenbruk av gjær

Jeg har 0.5l Wyeast 1272 slurry fra forrige brygg i kjøleskapet, og har lyst til å bruke den igjen(bare for å prøve det liksom)
Så hvor mye av halvliteren skal jeg bruke på 22l brygg med OG på 60-70? Og hvor lange kan den stå i kjøla(har tått 8 dager nå)

Mvh Thomas:)
 
Bruk denne for å regne ut: http://www.mrmalty.com/calc/calc.html
Om du spør en tysk lager-brygger med utdannelse fra Weihenstephan, vil han svare at slurryen kan stå i to dager, spør du en mer realistisk hjemmebrygger, vil det være helt ok å la den stå et par uker. Mange vil si du fint kan la den stå lenger enn det, men du bør huske at relativt mye av gjæren vil dø etterhvert.
 
Jeg har brukt mrmaltykalkulatoren til å bestemme slurrymengde mange ganger og det har alltid gått bra.
Pleier å velge "worst case" innstillinger, dvs. "Thin Slurry" og høy "Non-Yeast Percentage".
Har vanskelig for å vurdere hva som er korrekte innstillinger her så det virker tryggest slik.

Et mer interessant spørsmål er hvor gammel er egentlig slurryen.. "Harvest Date" kan jo være i dag eller i forgårs eller for to uker siden og så putter man inn den datoen. Men.. Hva er riktig "Harvest Date"?
Hvis jeg tapper en øl i dag og overfører slurryen til en flaske, er den slurryen dårligere om to uker enn den slurryen jeg høster hvis jeg venter to uker til med å tappe det samme ølet?
Jeg lar ofte ølene stå lenger enn strengt tatt nødvendig i primærkaret (bruker ikke sekundær). Regner vel egentlig med at "riktig" høstingstidspunkt er den dagen man tapper fra primær til sekundærgjæringskar for dem som benytter seg av den strategien.

For eksempel:
Jeg brygget en ale for fire uker siden og i dag tapper jeg den på fat samtidig som jeg brygger en ny ale og skal gjenbruke gjæren.
Setter jeg Harvest Date i dag eller for tre uker siden da det meste av gjæringen faktisk var unnagjort på den første ølen?
 
Slyrryen bør vel strengt tatt høstes relativt raskt etter den har flokkulert. Når det er sagt, er det ikke for ingenting at kommersielle bryggerier driver med celletelling på gjæren sin. det er ikke spesielt enkelt å fastslå hvor frisk gjæren er, så lenge man ikke faktisk sjekker det.

Jeg ville latt ølet gjære ferdig (jeg bruker som regel 10-14 dager på en ale) og høstet gjæren ved tapping. Om du venter lenger, vil naturligvis mer av gjæren i slurryen være død, slik sett ville jeg ha satt "harvest date" til når du egentlig hadde tenkt å høste. Dette gjelder naturligvis for gjær høstet fra bunnen av karet, og her har du en av fordelene med top-cropping. Om man høster fra toppen, høster man gjær mens den er på sitt friskeste og mest aktive (det er ideelt å høste ved omtrent 50 % attenuasjon), og man kan regne med å få svært frisk gjær. Selvsagt er ikke alle gjærtyper like godt egnet for topphøsting, men en god del funker bra (gode eksempler er Wyeast 1318, Wyeast 1056/White Labs WLP001, Wyeast 3787/White Labs WLP530, Wyeast 3944/White Labs WLP400).
 
Tilbake
Topp