Har også slitt med luft i pumpa. Blingmann kjele med tilhørende falskbunn. Speidel pumpe. Var et ikke så rent lite helvete å få dette til å ha en god sirkulering. Og om det startet godt, fant luften veien til pumpa. Her er et lite utdrag av min bryggedag:
- Alltid fylle meskevann gjennom pumpe og diptube, for å sikre god "priming"
- Pumpe ut peker OPP.
- Før oppvarming startet, dunke på falskbunnen for å riste løs fangede luftbobler(det er ikke så rent få som blir liggende i "slissene" eller hva det kalles)
- Gjenta pkt 3 jevnlig under oppvarming av mesk.
- Gjenta pkt 3 noe så helt jævlig nøye rett før innmesk.
- Ved punkt 4-5, dersom surklelyder i pumpa: bruke "utluftingsprogram" på pumpa . Evt skru pumpe av og på raskt for å få ut fanget luft. Måtte også dunke lett på pumpehodet til tider. Vet ikke hva som er greia med den pumpa, men luft trives voldsomt godt i huset.
Ved å følge punktene slavisk, hadde jeg med 75% sikkerhet en god bryggedag. I lengden ble det slitsomt å ikke kunne stole på at det gikk greit(måtte innom bryggerommet hvert 5. min under mesk), så jeg testet for moro skyld en annen pumpe jeg hadde liggende. Dette var en billig kinapumpe av type:
http://www.ebay.co.uk/itm/261926922236. Null stress. Full flow uten å gjøre annet enn pkt 1 ovenfor. Perfekt bryggedag, bortsett fra en liiiiten greie: strømforsyningen til pumpen knela under mesking => NULL flow => herms PID gikk bananas ettersom oppvarmet mesk ikke lenger passerte temperaturføler ved kjelens inntak => herms koker => ALT vannet i herms fordamper => herms bøtta i ferd med å smelte i det jeg entrer bryggerom(som nå også er blitt tyrkisk bad) => strøm av, ny psu, nytt vann i herms => bryggedag reddet. Neste oppgradering: flow alarm eller liknende...