Gjengetråd Vs gjengetape

Sliter med det samme gamle. Luft i systemet..

Et eller annet sted blir det sugd inn luft. Når jeg skrur opp gjengebiter så ser jeg at det ser ut som stål mot stål, at tapen har blitt tygget over av gjengene. Tenkte å prøve loctite gjengetråd.

Er det vesentlig bedre?

Suger det luft i en sammenkobling du er avhengig av å skru opp på et senere tidspunkt?

Jeg aner ikke hvor det suger luft bortsett fra at det er i en kobling eller fem.

Men samtidig så kan det være tett uten at jeg vet det, men at det ser utett ut når jeg ser på skiten etter å ha skrudd fra hverandre igjen.

Har den på jobb, men har ikke prøvd den igrunnen.. Har brukt endel 577 (tror jeg den heter) anaerob gjengetetning.. Holder iallefall tett på høytrykk hydrauliske system.. Men nå er jeg litt usikker på food grade å sann da, og den kan vær en pita å skru Oppigjen..

gikk fra tape til hestehår og det ble bedre for min del. Tape tåler kun å stramme til en vei. litt annen vei og det er føkked. kan også kombinere med sanatary paste.

Sikker på at lufta ikke suges gjennom slangen fra mesketanken?

Det er så mye jeg er iallfall litt usikker på. Hadde samme problemet i det forrige bryggeriet mitt, men klarte å få det til å funke greit ved hjelp av mange triks. Men det tok tid før en bryggedag. I det forrige oppsettet så brukte jeg helt uforsvarlig åndssvakt mye tid på å finne ut av det. Virket litt som et spøkelse jeg egentlig aldri fant ut av. Det aller eneste jeg ikke prøvde var å bytte gjengetape-type.

Hvis jeg tetter igjen diptuben i mesketanken og så slipper opp ser jeg at det (iallfall noe) kommer derfra. Dette drev meg helt og holdent til vettet før, så hvis ikke gjengetråd hjelper så går jeg fra vettet og begynner med frimerker, eller så går jeg fra vettet, sans, samling og fornuft og aksepterer at jeg kommer til å brygge videre i et liv med konstant mental smerte.

Huff, det enkleste synes å være en enkjele, la være å skylle og la pumpen forbli ute på ebay.
Relax. Don't worry. And have a homebrew.

Lykke til, mulig at frimerker er undervurderte og at ikke alt håp er ute

Edit: The Complete Joy of Home Brewing skal være en bra bok

Sist redigert:
Det er så mye jeg er iallfall litt usikker på. Hadde samme problemet i det forrige bryggeriet mitt, men klarte å få det til å funke greit ved hjelp av mange triks. Men det tok tid før en bryggedag. I det forrige oppsettet så brukte jeg helt uforsvarlig åndssvakt mye tid på å finne ut av det. Virket litt som et spøkelse jeg egentlig aldri fant ut av. Det aller eneste jeg ikke prøvde var å bytte gjengetape-type.

Hvis jeg tetter igjen diptuben i mesketanken og så slipper opp ser jeg at det (iallfall noe) kommer derfra. Dette drev meg helt og holdent til vettet før, så hvis ikke gjengetråd hjelper så går jeg fra vettet og begynner med frimerker, eller så går jeg fra vettet, sans, samling og fornuft og aksepterer at jeg kommer til å brygge videre i et liv med konstant mental smerte.
Har du noen bilder oppsettet ditt?

Hvis vi kjører vårt system med bare vann og uten falskbunnen på plass så suger pumpa så kraftig at det dannes en vorteks og den suges gjennom slangen og helt ned til pumpa som dermed ikke pumper mer. Da må den stoppes og lufta vil stige tilbake igjen til mesketanken. Hvis vi derimot legger et lite lokk (ikke tett) over åpningen så hindres vorteksen og problemet er borte. Det er også borte med falskbunnen på plass.

Min erfaring er at dersom rørene ikke er tette så vil de lekke, og ikke suge luft. Bruker kun den tanntråden riktignok.

www.behindbarsbrewery.net

Bilder må vi ha. Om ikke annet så er det kjekt å se hvordan folk har løst ting

Jeg spurte en rørlegger jeg hadde innom om når han brukte tape og når han brukte tråd. Den korte versjonen av svaret var "tape på plast, tråd på metall".

Jeg spurte en rørlegger jeg hadde innom om når han brukte tape og når han brukte tråd. Den korte versjonen av svaret var "tape på plast, tråd på metall".

Dette matcher også praksisen jeg har sett når jeg har fått utbedret eller pusset opp våtrom.

Jeg liker veldig godt gjengetråden! Fikk forklart av leverandør en gang at man skal file av gjengene litt, antakelig for at ikke tråden skal "kuttes" så mye av gjengene. Liker en bedre enn gjengetetting fra loctite, da jeg opplever at jeg har noe bedre rom for å gjøre småjusteringer i etterkant uten at det begynner å lekke.

Har hatt noen smålekkasjer også med tråden. Da har jeg kombinert tråd og gjengetetting. Aldri lekket igjen etter det :)

Har ingen problemer med å anbefale loctite sin gjengetråd. Wurth sin har jeg mindre god erfaring med. Det er dog endel år siden nå.

Har også slitt med luft i pumpa. Blingmann kjele med tilhørende falskbunn. Speidel pumpe. Var et ikke så rent lite helvete å få dette til å ha en god sirkulering. Og om det startet godt, fant luften veien til pumpa. Her er et lite utdrag av min bryggedag:
  1. Alltid fylle meskevann gjennom pumpe og diptube, for å sikre god "priming"
  2. Pumpe ut peker OPP.
  3. Før oppvarming startet, dunke på falskbunnen for å riste løs fangede luftbobler(det er ikke så rent få som blir liggende i "slissene" eller hva det kalles)
  4. Gjenta pkt 3 jevnlig under oppvarming av mesk.
  5. Gjenta pkt 3 noe så helt jævlig nøye rett før innmesk.
  6. Ved punkt 4-5, dersom surklelyder i pumpa: bruke "utluftingsprogram" på pumpa . Evt skru pumpe av og på raskt for å få ut fanget luft. Måtte også dunke lett på pumpehodet til tider. Vet ikke hva som er greia med den pumpa, men luft trives voldsomt godt i huset.
Ved å følge punktene slavisk, hadde jeg med 75% sikkerhet en god bryggedag. I lengden ble det slitsomt å ikke kunne stole på at det gikk greit(måtte innom bryggerommet hvert 5. min under mesk), så jeg testet for moro skyld en annen pumpe jeg hadde liggende. Dette var en billig kinapumpe av type: http://www.ebay.co.uk/itm/261926922236. Null stress. Full flow uten å gjøre annet enn pkt 1 ovenfor. Perfekt bryggedag, bortsett fra en liiiiten greie: strømforsyningen til pumpen knela under mesking => NULL flow => herms PID gikk bananas ettersom oppvarmet mesk ikke lenger passerte temperaturføler ved kjelens inntak => herms koker => ALT vannet i herms fordamper => herms bøtta i ferd med å smelte i det jeg entrer bryggerom(som nå også er blitt tyrkisk bad) => strøm av, ny psu, nytt vann i herms => bryggedag reddet. Neste oppgradering: flow alarm eller liknende...

Kan det være en ide å øke dimensjonen på slangen på sugesiden? Mener vi har 18mm slange på sugesiden. Med tykkere slange blir det lavere hastighet på flowen, forutsatt samme antall liter pr min.

Har også slitt med luft i pumpa. Blingmann kjele med tilhørende falskbunn. Speidel pumpe. Var et ikke så rent lite helvete å få dette til å ha en god sirkulering. Og om det startet godt, fant luften veien til pumpa. Her er et lite utdrag av min bryggedag:
  1. Alltid fylle meskevann gjennom pumpe og diptube, for å sikre god "priming"
  2. Pumpe ut peker OPP.
  3. Før oppvarming startet, dunke på falskbunnen for å riste løs fangede luftbobler(det er ikke så rent få som blir liggende i "slissene" eller hva det kalles)
  4. Gjenta pkt 3 jevnlig under oppvarming av mesk.
  5. Gjenta pkt 3 noe så helt jævlig nøye rett før innmesk.
  6. Ved punkt 4-5, dersom surklelyder i pumpa: bruke "utluftingsprogram" på pumpa . Evt skru pumpe av og på raskt for å få ut fanget luft. Måtte også dunke lett på pumpehodet til tider. Vet ikke hva som er greia med den pumpa, men luft trives voldsomt godt i huset.
Ved å følge punktene slavisk, hadde jeg med 75% sikkerhet en god bryggedag. I lengden ble det slitsomt å ikke kunne stole på at det gikk greit(måtte innom bryggerommet hvert 5. min under mesk), så jeg testet for moro skyld en annen pumpe jeg hadde liggende. Dette var en billig kinapumpe av type: http://www.ebay.co.uk/itm/261926922236. Null stress. Full flow uten å gjøre annet enn pkt 1 ovenfor. Perfekt bryggedag, bortsett fra en liiiiten greie: strømforsyningen til pumpen knela under mesking => NULL flow => herms PID gikk bananas ettersom oppvarmet mesk ikke lenger passerte temperaturføler ved kjelens inntak => herms koker => ALT vannet i herms fordamper => herms bøtta i ferd med å smelte i det jeg entrer bryggerom(som nå også er blitt tyrkisk bad) => strøm av, ny psu, nytt vann i herms => bryggedag reddet. Neste oppgradering: flow alarm eller liknende...

Har gjort akkurat det samme på forrige oppsett. Men følte alltid at det var litt styr ifht å ikke måtte holde på sånn.. Lurer på om du har svart meg en gang for ett års tid siden og.

Tilbake
Topp