gjennbruk av gjær igjen....

Saken er at man overpitcher kraftig, opp til 4 ganger, samtidig som man tar med seg all trub/humlerester fra brygg 1 til det neste.

Vi har også gjort dette 1 gang, og det ble ikke bra. En grei metode er å ta ut 1/3-1/4 av slurryen og bruke dette på neste brygg. Ikke mye merarbeide og, i mine øyne, en bedre metode. Det er slik vi gjør det når vi gjenbruker slurry.
 
Dan Simen skrev:
Hva menes med "gjøre det skikkelig"??

Med tanke på gjærtilsetning er det for meg å: tilsette riktig mengde gjær, som har god helse, til en passelig beluftet og næringsrik vørter med omtrent samme temperatur som gjæren har.

Rutof skrev:

Arbeidet med dette er å:
regne ut nødvendig gjærmengde med feks. mrmalty og eventuelt lage en starter
bruke frisk gjær som ikke er gammel og/eller er høstet fra sterke øl
riste på gjæringskaret 10 minutter i stedet for 2, eller bruke andre beluftningsmetoder
bruke malt av god kvalitet som ikke er gammel og helst gjærnæring
la gjæren stå i et værelse som har den samme temperaturen som vørteren den skal tilsettes i har, eller å la den skånsomt bli oppvarmet/nedkjølt på annen måte
 
Det enkleste er å gå på Mr. Malty og regne ut hvor mye slurry man trenger.
Som regel rundt 0.5 til 2.5 desiliter slurry på en 25 liters batch avhengig av vørterstyrke.  Så tar man et desiliter-mål fra kjøkkenhylla, sprayer dette med Star-San, og grafser ut det man trenger. Enkelt og greit. Vasking av gjæren er selvsagt det aller beste, men dette funker bra det og.

Vørter rett på gjærkaka har aldri blitt bra de gangene jeg har prøvd.  
 
Ølet ble bra, så ja.
Vi vasker aldri gjæren, men pleier å ta ut "en passe mengde" til neste brygg.
Noen få. (Jeg prøver egentlig å la være)
 
Jeg har forstått det sånn at Mrmalty forutsetter vasket gjær i sine beregninger. Det er vanskelig å sammenligne på annen måte, da mengden trub varierer mye fra brygg til brygg og fra brygger til brygger. Å ta toppen av gjærkaka, slik Erlendso foreslår vil vel også sikre at man får lite trub.

Å ta 1/4 på normaløl og 1/3 på sterkere varianter har fungert godt hos oss. Snakker da om samme volum som brygg 1. Tanken bak dette er at du begynte med rett gjærmengde på brygg 1, beluftet godt, noe som førte til ei ca. 4-dobling. Måling av bunnfellt slurrymengde på kolber har støttet dette også. Blander da feks. 2 liter vann i slurryen, rører godt og heller allt på en 5L kolbe. Etter bunnfelling ser man tydelig skillet mellom trub og gjær, og kan da beregne gjærmengde som sammenlignes med Mrmalty.
 
Har også prøvd å gjære et nytt brygg på hele gjærkaka en gang. Endte opp med et øl som gjæret ut på 2 dager, høy FG,  hadde lite gjærpreg og dårlig skumfasthet.
typiske tegn på overpitching etter det jeg skjønner.

Vil tro det har noe å si hvor fersk gjærkaka er også, samt type øl man brygger. I et øl der man ønsker lite gjærpreg går det kanskje bedre.


Uansett så ble konklusjon den samme som hos flere andre her, å måle opp sånn ca med slurry.
Å bruke 5-10 min på dette utgjør ikke så mye av tiden man bruker på et brygg.  :biersmile:
 
Jamil ambefaler jo å skylle gjæra så en blir kvitt mest mulig trub. For så å lagre den kaldt med kokt vann hvor det er lite oksygen. Dette var vist viktig for å få gjæra til å spare på reservene sine å gå i dvale.
Han mener at det er ugunstig å lagre gjæra på vørter eller annen energiholdig væske da den da vil begynne å bruke av reservene sine å etter hvert dø.
 
Kittelsen skrev:
Jamil ambefaler jo å skylle gjæra så en blir kvitt mest mulig trub. For så å lagre den kaldt med kokt vann hvor det er lite oksygen. Dette var vist viktig for å få gjæra til å spare på reservene sine å gå i dvale.
Han mener at det er ugunstig å lagre gjæra på vørter eller annen energiholdig væske da den da vil begynne å bruke av reservene sine å etter hvert dø.

Står det hvor lenge man kan lagre gjæren med denne metoden? Jeg så en på nett en plass som gjorde dette og lagret gjæren i kjøleskapet i seks måneder. Jeg har selv et forsøk gående hvor jeg har tatt vare på en slant gjær WLP400 (fra starteren, ikke ferdig gjæret øl) og har den i kjøleskapet på tredje måneden nå. Tenkte å frese opp en starter med denne om et par uker.
 
Det hørtes veldig lite ut. Tipper man kan ha den mye lengre. Produsentene har jo en best-før-dato som er fire måneder etter produksjonsdato...
 
De har en mer optimal behandling og forpakning enn den gjennomsnittlige hjemmebrygger. Uansett er fersk gjær bedre enn gammel gjær.

"yeast" av dogmeat og homeboy anbefales:)
 
Tilbake
Topp