gjennbruk av gjær igjen....

magne1972

Moderator
har en gjæringsdunk som har stått i 14 dager nå, skal over på fat og flaske lørdag, lurte på om jeg da kunne koke opp en ny ladning vørter, og bare tømme denne i gjæringsfatet etter dette er tømt, med den gamle gjærkaka i bunnen, og uten noen rengjøring da selvfølgelig, og bare røre opp gjærkaka etter oksygenering av vørteren.
 
magne1972 skrev:
har en gjæringsdunk som har stått i 14 dager nå, skal over på fat og flaske lørdag, lurte på om jeg da kunne koke opp en ny ladning vørter, og bare tømme denne i gjæringsfatet etter dette er tømt, med den gamle gjærkaka i bunnen, og uten noen rengjøring da selvfølgelig, og bare røre opp gjærkaka etter oksygenering av vørteren.

Det går absolutt an å gjøre, men du vil i utgangspunktet få for mye gjær, sammen med døde gjærceller og annet utfelt bunnfall. På mrmalty.com kan du regne ut hvor mye slurry du trenger.
 
regnet med det ja, men hvis jeg kun skal bruke nødvendig mengde slurry må vell denne helst sammles av det øverste laget av kaka, siden etter det jeg har forstått er størst andel friske celler der.
 
Huub skrev:
Lars, inneholder gjærnæring ikke døde gjærceller?

Jo, blant annet. Man kan også få med muterte gjærceller, utfelte proteiner, humlerester, som man kanskje ikke er så ivrig på.

magne1972 skrev:
regnet med det ja, men hvis jeg kun skal bruke nødvendig mengde slurry må vell denne helst sammles av det øverste laget av kaka, siden etter det jeg har forstått er størst andel friske celler der.

Det ideelle er nok å vaske gjæra først, for å sitte igjen med best mulig ren og frisk gjær. Jeg synes også det er vanskelig å både se og skille disse lagene i gjæringdbøtter, og spar enten opp slurry direkte for å ha i neste kar, eller vasker den først 1-2 ganger. Bruker MrMalty som pekepinn og tar øyemål på hvor mye slurry jeg bruker fra litermål eller norgesglass..

Ved å bruke for mye gjær, kan gjæra bli daff og forårsake svakere esterprofil og lavere utgjæring.

Det er uansett ikke det første man trenger å tenke på, men også en del av prosessen som det er ganske greit å kontrollere.
 
Det beste er å vaske gjæren, kanskje til og med syre- eller klordioksidvaske den, måle opp korrekt mengde og tilsette tilbake i vørteren. En enklere tommelfingerregel er å fjerne ca to tredjedeler av gjærkaka før du har over ny vørter. Da unngår du ekstrem overpitching.
 
Det beste er en ting, hva som går er en annen.  På Krokeide har begrepet "latmannsbrygging" oppstått siden vi flere ganger har satt ny vørter på gammle gjærkake. (Sparer vask og desinfeksjon av karene) Ølet har blitt riktig godt, men om det hadde blitt endabittelitt bedre med vaska gjær i rett mengde - ja det er nok mulig! Prøv selv - det er eneste måten å høste egne erfaringer.  Vi kommer nok til å fortsette med det når deet passer seg slik!
 
Jeg har også prøv denne metoden. Den mørke lageren jeg gjorde det med fikk en annenplass i årets NM. Jeg tror det går bra en gang, men skal du bruke gjæren flere ganger bør du nok vaske.

janh
 
jeg har også gjort dette et par ganger, men jeg har passet på at jeg har satt pale Ale før Brown Ale og ikke omvendt. 
 
takker for masse gode erfaringer anngående dette.
tenker jeg prøver å fjerne en mengde av gjærkaken så det blir riktig mengde gjær igjen i karret (på øyemål) ;D
så får vi bare se hvordan resultatet blir av dette...
 
Åssen gikk det med dette her? Er i samme situasjon sjøl nå...
Når det gjelder å fjerne en del av gjærkaka, bare grafser man det ut av gjæringsdunken?
Har en saison, en wit og en IPA som alle skal tappes på fat til helga, men er det noen av disse som er mindre egnet?
 
Bare å skrape ut en del på øyemål ja, men jeg har igrunnen satt ny vørter på urørt gjærkake.

IPA - mye alkohol og mye humle.  Begge deler stresser gjæren.  Generelt sett er det bedre med sterke øl etter svake, mye humle etter lite, mørke øl etter lyse.
 
Trygve skrev:
Bare å skrape ut en del på øyemål ja, men jeg har igrunnen satt ny vørter på urørt gjærkake.

IPA - mye alkohol og mye humle.  Begge deler stresser gjæren.  Generelt sett er det bedre med sterke øl etter svake, mye humle etter lite, mørke øl etter lyse.

Bare dumpet ny vørter på gjærkaken?
 
Hvorfor ta snarveier, som å pitche så vanvittig mye mer gjær enn riktig mengde, når det er så lite arbeid å gjøre det skikkelig uansett?
 
Ifølge Chris White og Djamil Zainasheff  i boken “Yeast” (s. 164) er gjenbruk av gjærkaken som beskrevet over en dårlig praksis.
“Can this practice  make good beer? Absolutely. Will it make the best beer possible? Absolutely not.”
 
Tilbake
Topp