Gjennbruk av gjær, igjenn,

Trond.A

Norbrygg-medlem
Hvis jeg "vasker" gjæra nøye etter gustavf sin flotte video, hvor mange ganger anbefaler dere gjennbruk av samme gjær?
Brygget en pils idag med gjær som var "barnebarn" av gjæra jeg kjøpte fra Petit.
Kan gjærkaka fra denne siste pilsen bidra med noe positivt i rimelig tid etter at den har gjort jobben i brygget fra i dag? :jaha:

Ville tro att største problemet med gjenbruk var infeksjonsfare
eller hvis gjeren er stresset etter brygging med veldig høy OG

Bortsett fra det vil jeg tro gjær kan holdes i live i årevis...

Trond.A skrev:
Hvis jeg "vasker" gjæra nøye etter gustavf sin flotte video, hvor mange ganger anbefaler dere gjennbruk av samme gjær?

Så mange ganger du føler deg komfortabel med i forhold til infeksjonsfare. Merker du at gjæren oppfører seg forskjellig, så bør du imidlertid kaste den uansett.

Halloen
Spørsmålet er starter eller ikke, sitter med ca 200 ml gjennvunnet gjær i fra 15. desember.
Skrapte av øverste laget fra gjærkaka og la på en plastboks uten å vaske eller gjøre noe annet enn å sterilisere alt sammen godt.
Dersom jeg forstår mr malty rett så er det bare å slenge oppi 115 ml uten starter? Eller bør jeg sette gjæren i "voksemodus"?

På Ringnes bruker de gjæren sin til ca 10. brygg, før de dyrker opp ny starter igjen. Ha i bakhodet at gjæren vil forandre litt karakterstikk for hver gang du bruker den om igjen.

nordtvedt skrev:
På Ringnes bruker de gjæren sin til ca 10. brygg, før de dyrker opp ny starter igjen. Ha i bakhodet at gjæren vil forandre litt karakterstikk for hver gang du bruker den om igjen.
Verd og vite :)
Kan jeg da bare pitce slurryen rett oppi uten starter?

Har hørt at seks ganger skal hvertfall være ok, sett at rensligheten er god.

John Palmer har skrevet litt om hvordan man kan skille av gjæren uten å vaske den. Metoden går ut på at grumset fra gjærkaka felles ut før gjæren. Ved hjelp at 2 litt store syltetøyglass (eller lignende) og litt tålmodighet kan du skille ut gjæren... Beskrevet her:
http://www.howtobrew.com/section1/chapter6-8.html
Igjen er renslighet et ultimatum...

JensD skrev:
Har hørt at seks ganger skal hvertfall være ok, sett at rensligheten er god.

John Palmer har skrevet litt om hvordan man kan skille av gjæren uten å vaske den. Metoden går ut på at grumset fra gjærkaka felles ut før gjæren. Ved hjelp at 2 litt store syltetøyglass (eller lignende) og litt tålmodighet kan du skille ut gjæren... Beskrevet her:
http://www.howtobrew.com/section1/chapter6-8.html
Igjen er renslighet et ultimatum...
Har bare slurry som har ligget i kjøleskapet i snart 4 uker, er det forsent å vaske gjæra nå? skulle gjerne ha pitca i morgen  :attevar:

Må bare lære meg å forstå det jeg skumleser:

"Pitch the yeast to a starter before using to ensure its vitality. If the starter smells wrong--rancid, vinegary, etc., the yeast may be contaminated. The dominant smell of a starter should be a yeasty smell, but sulfur smells are not necessarily bad, especially with lager yeast strains."

Da lager jeg en starter :)
Takk for gode innspill.

Edit: Kom over denne artikkelen http://norbrygg.no/index.php/slik-brygger-man/artikler/48-betraktninger-pa-emnet-gjenbruk-av-gjaer Forsøker meg med pitcing av starter, men bestiller ny gjær til neste gang og følger instruksjonene for høsting og vasking av gjær nøye.

Å vaske gjæren er først og fremst noe du gjør for å fjerne humle- og proteinrester (trub) for å få bedre kontroll med hvor mye gjær du egentlig har, fjerne smak fra vørteren og bedre lagringsevnen. Det er altså ikke noe problem å gjenbruke gjær uten å vaske den først. Behandler du i tillegg med syrevasking eller klordioksid, som jeg bruker, gir det ei hygienisk barriere som reduserer sannsynligheta for å ta med seg en infeksjon videre.

Behovet for en starter ved gjenbruk av gjær er, i min erfaring, ikke spesielt viktig dersom du har nok frisk gjær. Er du i tvil, kan imidlertid en liten starter være en god ide, og det vil uansett være med å redusere lag tid. For å hjelpe gjæren å bygge opp næringsreserver ville jeg brukt ei god gjærnæring (for eksempel en av de som kommer fra Wyeast, WhiteLabs eller Lallemand).

Mutering og at gjæren skal endre karakter er det lite som tyder på er et problem i praksis. Uansett er det veldig får hjemmebryggere som gjenbruker gjæren 10-20 ganger.

gustavf skrev:
Behovet for en starter ved gjenbruk av gjær er, i min erfaring, ikke spesielt viktig dersom du har nok frisk gjær. Er du i tvil, kan imidlertid en liten starter være en god idé, og det vil uansett være med å redusere lag tid. For å hjelpe gjæren å bygge opp næringsreserver ville jeg brukt ei god gjærnæring (for eksempel en av de som kommer fra Wyeast, WhiteLabs eller Lallemand).
Er vel litt for skvetten i og med at dette er nytt for meg. Nå er i allefall starteren i gang og alt ser bra ut, ingen vond lukt og jeg skal driste meg til å smake litt på vørtern før jeg pitcer. Tror dette blir bra :)

Skal snart brygge en IPA, og 14 dager etter en IBA og tenkte å gjennbruke gjæren. Snakket med en lokal brygger som mente det bare var å stikke om den første IPA`n og la gjærkaka ligge igjen, for så å helle den nye vørteren rett over gjærkaka. Er det så enkelt?

Ja det fungerer, men er ikke helt å anbefale med tanke på overpitching av gjær og at du får med grums og humlerester osv fra den forrige ølen.

Skjønner. Men tror jeg prøver det og ser hvordan det blir. Men når jeg da har overført vørteren over gjærkaka, skal jeg da riste dunken for å få inn oksygen samt å få blandet inn gjæren?

Hva med å gjennbruke gjærkaken fra et brygg som har stått 4-5uker på dunken; går det bra?
Burde jo det, gjæren er tydeligvis levende-det er jo derfor det funker å tilsette litt sukker for karbonering.

Trond.A skrev:

Så lenge du er nøye med hygienen som andre sier så trur jeg ikke det finnes noe begrensninger. Er litt artig at den skifter ganske mye karakter etterhvert.
På den gjæren som jeg bruker til mine IPAer og Pale Aler så er jeg nå på generasjon 15. Og kommer nok til å ha denne "hus gjæren" gående i lang tid fremover.

Tilbake
Topp