Gjennomgang av første BIAB-brygg

n5k

Norbrygg-medlem
Heisan!

Jeg har ekstremt begrenset erfaring med brygging fra før. Satte et Europris-øl en gang i 2001, og det er det. Det ble vel greit nok, men tror aldri det ble drukket opp.

Uansett - jeg har gått til innkjøp av 36-liters BIAB-kit fra Bryggselv, sammen med alt det andre man trenger (gjæringskar, hydrometer, termometer, Star-San osv.). For snart en uke siden brygget vi American IPA-settet deres. Vi hadde en finfin opplevelse, og syns egentlig alt gikk som smurt, til tross for at varmekilden, av diverse tilfeldige årsaker, endte opp med å bli en gammel Grepa kokeplate på 1500 watt.

Jeg hadde lyst til å gå gjennom kvelden basert på notatene våre her, og høre om vi har gjort alt rett, og evt. få litt veiledning til neste runde:

  • Starta med å varme opp 25 liter vann til 68ºC. Holdt denne temperaturen i ca. 10 min. for å se om vi klarte holde den stabil. Kjelen er utstyrt med liggeunderlag, men mangler isolasjon på lokket.
  • Oppi med malt og rørte denne godt inn, og på med lokket.
  • Målte temperatur hvert femte minutt, og rørte godt. Temperaturen holdt seg stabilt på 65ºC, med et unntak etter 25 minutter, da den var nede på 64ºC i ca. ti minutter. Siste fem minuttene steg den til 68ºC. Mesketid: 65 minutter.
  • Varmet opp ca. 10 liter (78ºC) til skylling mens mesken sto og koste seg.
  • Etter 65 minutter med mesk, justerte vi temperaturen opp til 78ºC og holdt den i ca. 5 minutter.
  • Løftet så opp meskeposen, og la en rein grillrist på gryta, og posen oppå denne. Lot posen renne av seg, og skylte rolig og kontrollert (med en Hario Buono hellekanne) til vi nådde kokevolumet på 28 liter.
  • Her målte vi (SG?) med hydrometeret, og endte på 1.020
  • Så var det å få gang på kok! En stor fordel med den gamle kokeplata fra krigen er ihvertfall at den aldri noensinne kommer til å forårsake noen form for overkok på den kjelen - det er ihvertfall helt sikkert! Vi hadde på lokket helt til det starta å koke, og med plata på bånn fyring, så holdt det akkurat til kokingen. Kokte uten lokk.
  • Etter 30 minutter med kok la vi i den første humlen. Den skulle koke en time, og total koketid var 90 minutter.
  • Etter 45 minutter, la vi i neste porsjon med humle, og satte også kjøleren nedi.
  • 13 minutter til med kok, så siste humlepose (bortsett fra det som skal tørrhumles, da).
  • Til slutt: to minutter med kok. Etter to minutter var gått tok vi kjelen av plata, og satte i gang kjølingen. Bryggselv var heldigvis tomme for rustfrie kjølere til det settet, så vi fikk med en større kobberutgave - beregnet for 50-liters kittet deres - istedenfor. Jeg tror ikke det tok et kvarter engang, så var vørteren kald.
  • Mens vørteren kjøltes ned, rehydrerte vi gjæren (Safale US-05) i henhold til oppskriften.
  • Når vørteren målte 20 grader, tilsatte vi gjæren, på med lokket, og ristet det vi var gode for.
Må også legge til at vi var veldig nøye med renholdet, og star-san, og alt det der. Jeg har satt noen batcher med eplecider i det siste, så rutinen på spraying av alt mulig er inne.

Når dunken var båret inn så målte vi også OG. Mulig vi skulle gjort det før vi tilsatte gjæren, men sånn ble det ikke denne gang ihvertfall. OG skulle, i følge oppskrifta, ligge på mellom 1.063 og 1.067. Vi endte på 1.066, og følte oss veldig fornøyd med det.

En ting som ikke stemte overens med oppskrifta var mengden vørter til gjæring. I oppskrifta står det 25 liter. Vi tok med trub og alt fra kjelen, og endte på nesten 23 liter. Regner med vi sitter igjen med +/- 20 liter ferdig øl til slutt. Hva dette kommer av vet jeg ikke, men tar det ikke så tungt heller - selv om det hadde vært moro å vite hvorfor.

Så nå gjenstår det to dager til med gjæring - så er det tørrhumling - og en uke igjen. Så er det bare å blande opp med StarSan, og gå igang med flaskevaskeren og få flasket prosjektet.

For øyeblikket er gjæringsskapet en bod i kjelleren, hvor tempen ligger på 18,5ºC rimelig stabilt, men flashbar STC-1000 ligger på pulten min her, så nå mangler bare et stort kjøleskap i garasjen, så er gjæringsprosessen også bedre kontrollert.

Så - slik så vår første bryggedag ut. Hvordan ser den ut i forhold til dere som har drevet med BIAB en del? Er det helt på trynet, eller er vi sånn noenlunde på rett spor? Noen ting vi bør endre på først som sist? (lettere før det blir rutine av det, enn etterpå, hehe)

Tips og triks mottas med takk - og ha en fin jul, folkens!

Mvh.
n5k
 
Hei

Dette så helt riktig ut. Blir sikkert en knall IPA dette.

Ang. preboil gravity på 1.020. Her ble vel ikke vørteren målt ved 20 grader.

Ang. volum så har dere nok hatt litt bedre avdamping i koken enn oppskriften tilsier. Neste gang skyller dere bare med mer vann.
 
Hei, ser vel ganske greit ut dette - egentlig veldig bra til å være første bryggedag! Antagelig forsvinner de to literene i meskeposen, under avdamping under nedkjøling og siden du har kokt uten lokk hele tiden kan det hende du har mistet mer der enn 10%, prøv å følg med på det underveis og etterfyll om du mister for mye. Dere ender opp på ca 76% utbytte, som er OK. Dere ville kunne forbedre dette ved bedre skylling, men det er greit nok i og for seg. Jeg guidet en fetter gjennom sitt første BIAB i kveld, han endte på 87% utbytte, jeg ligger på det samme. Det han gjorde var å tappe av mesken fra bunnen av gryten, helle på nytt skyllevann på 80 grader, røre godt, la stå i 10 min og så tappe av. Jeg har et mer avansert skylleopplegg, får nok klarere vørter men havner på samme effektivitet. Jeg ville også kjølt litt lenger ned, til 18 grader.
 
Ang. preboil gravity på 1.020. Her ble vel ikke vørteren målt ved 20 grader.
Nei, det har du rett i. Det tenkte jeg ikke på, hehe

Ang. skyllingen så har vi planene klare på det området. Har lest meg litt mer opp siden søndag, og kommer til å starte med sirkulasjon fra kranen og over mesken igjen med pumpe, samt få bedre kontroll over selve skyllingen når den tid kommer. Bra tips å tappe av og fylle på skyllevann - det må testes :)

Takk for tilbakemeldinger! :)
 
Sirkulasjon fra kran og over mesken er gode greier - om du lar det gå gjennom en HLT for å holde temperaturen jevn og riktig. Om ikke får du et betydelig varmetap. Jeg er forbløffet over den høye effektiviteten min fetter oppnådde, jeg hadde ventet ca 80%, så jeg må hjem og prøve dette selv. Om vørteren blir klar nok, kommer jeg antagelig til å konvertere til dette systemet, om ikke fortsetter jeg som før:
http://forum.norbrygg.no/threads/effektivisering-av-mitt-biab.14628/
 
Da var brygget flasket og alt ser greit ut. Dreit oss litt ut, da. Målte FG etter at vi hadde tilsatt sukkerlake, hehe. Regner med det er feil? Endte på 1.021 først, men med temperaturkorrigering skulle det bli rundt 1.019. Forsto lite, for jeg mener jeg har hatt to målinger for et par dager siden (to forskjellige dager) på 1.012 - kan det stemme? Kan man regne seg fram til virkelig FG (for å dobbelsjekke) etter at man har tilsatt sukkerlaken? Brukte 6g/l.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Har du målt 1.012 to dager på rad, bruker du det som FG. Kan passe bra da med 1019 med sukkerlake. Som en rettelse til min påstand over om at min fetter fikk 87% utbytte, så gikk vi gjennom tallene på nytt og havnet på 81%, mye mer som forventet - kjekt når ting stemmer! :)
 
Jepp - spesielt når det er første gangen!

Slik ble sluttresultatet på Batch #1:
bilde1.JPG

bilde2.JPG

bilde3.JPG

bilde4.JPG
 
Det er alt for bra. Jeg tror rett og slett ikke at man har lov til å gjøre det så gjennomført på første batch.
 
  • Like
Reaksjoner: n5k
Hehe, takk for det. Ikke første gang jeg sysler med grafisk formgiving, akkurat, men digg å kunne kombinere det med noe man kan drikke ;)


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Hvordan lagde, printet og limte du på etikettene? Imponerende resultat! Hvilken papirtype brukte du?
 
Design i Illustrator. Printet på en diger Canon fargelaser på jobb. Klippet for hånd. Limt med melk.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tilbake
Topp