Gjerer for andre gang...?

Jeg har brygget en pilsner. på fredag hadde den stått i to uker og var sluttet å bobble i gjærlåsen.
Jeg stakk om ølet i et nytt kar og satt på lokk og gjærlås.
Nå har den jaggu begynt å gjære igjen.

fg når jeg stakk ølet om var 1006. og var 1040.

Hva skjer?
 
Men om jeg skal ha sukker i ølet før jeg flasker det må jeg vel stikke det om.
Om jeg ikke gjør det vil jeg jo røre opp bunnfallet når jeg rører ut sukkeret
 
Det vanlige er å stikke om ved flasking. Ha sukkerlake i et gjæringskar og så tappe ølet over det igjen, så det får blanda seg skikkelig på den måten. Men sekundærgjæring på annet gjæringskar er stort sett unødvendig ved snakk om vanlige øl.
 
olavgn skrev:
Det vanlige er å stikke om ved flasking. Ha sukkerlake i et gjæringskar og så tappe ølet over det igjen, så det får blanda seg skikkelig på den måten. Men sekundærgjæring på annet gjæringskar er stort sett unødvendig ved snakk om vanlige øl.
og sukkerlaken tilsetter man i omstikkingskaret rett før flasking :)
 
Hvorfor satte du på logg og gjærlås igjen da? :) Uansett, vanlig gjæringstid for lager er fire uker. Går sikkert fint å tappe tidligere, men føler det er tryggest. Trengs uansett noen uker med lagring før den blir god etter min erfaring, så du taper lite på å la den stå fire uker først.
 
Ikke barebare å forstå alt med denne brygginga, mitt første allgrain står og koker nå, og jeg er SVÆRT spent.

Når du har tilsatt sukkeret for flasking, da gjør du nettop det, flasker det. Ellers vil bare ølen begynne å gjære på nytt som du opplever, og spiser opp sukkeret du hadde tenkt å bruke for å få kullsure i flaska.
 
Altså, jeg stakk om ølet men fikk ikke tid til å flaske det. Derfor satte jeg på lokket igjen. Selvsagt har jeg ikke hatt i sukker enda.
Flasker fredag eller lørdag tenker jeg.
 
Even-M skrev:
Altså, jeg stakk om ølet men fikk ikke tid til å flaske det. Derfor satte jeg på lokket igjen. Selvsagt har jeg ikke hatt i sukker enda.
Flasker fredag eller lørdag tenker jeg.

Problem løst!
 
Tilbake
Topp