Gjør det noe om man flasker "for sent"?

Hei

Jeg har en "reisejobb" med en noget dynamisk arbeidstidsordning, og risikerer å måtte reise på jobb slik at jeg ikke rekker å flaske når fermentering på kar er ferdig.

Gjør det noe om man flasker senere enn anbefalt, og hvor lenge kan man i så tilfelle drøye dette? Det kan være snakk om opptil 14 dager (men sjeldent så lenge).

Jeg kan også legge til at jeg jobber med automasjon, og vil ha temperaturkontroll slik at jeg kan kjøle ned fermenteringsskapet til ønsket tid.

På forhånd takk for svar.

Det går bra! Så lenge karet er tett er det ingen risiko for infeksjon, og ølet skal stå ganske lenge på gjæren før gjørdød/autolyse blir et problem. Jeg har gjort lager uten å stikke om uten problemer, altså omtrent 2 måneder i primærkaret.

Så bra!
Går det også an å la det bare stå uten temperaturkontroll/nedkjøling innen en viss tid?
Er litt gira på å komme i gang, så slipper jeg å stresse med skapet med en gang.

Så bra!
Går det også an å la det bare stå uten temperaturkontroll/nedkjøling innen en viss tid?
Er litt gira på å komme i gang, så slipper jeg å stresse med skapet med en gang.
Temperaturkontroll er mindre viktig når gjæringsforløpet er "ferdig". De 3-5 første dagene er viktigst.
Personlig brygger jeg det som passer med inneklimaet i boden min ;)

Hvis du lager en velhumlet øl med tørrhumling så vil det forsåvidt ha noe å si for humla. Den taper seg passe fort hvis den står varmt over tid.

Har hatt en kaffestout stående ca. ett halvt år på gjæringskar. Når jeg endelig fikk flasket den (med litt sukkerlake) så ble den karbonert i løpet av noen dager og to-tre uker senere kunne ikke jeg merke noe galt med smaken. Fikk desseuten veldig lite gjær/sedimenter på bunnen av disse flaskene.

Takk for svar gutter! Mitt første brygg ble satt i går, og nå står det og koser seg i skapet sitt.
Brukte 5 timer inkludert rigging og rengjøring. Bortsett fra at jeg ser fordelene ved å brygge på dagtid, synes jeg det var en fin økt.

Tilbake
Topp